Inlägg från: qenzo |Visa alla inlägg
  • qenzo

tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?

Men vad händer om säg, mannen på väg till bröllopsnattens näste, råkar ut för en bilolycka och förlorar förmågan att avla barn?
    Ska då äktenskapet annulleras eller har kvinnan då rätt att fixa en unge med ngn annan man?

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:07:59 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 14:45:37 följande:
    Det funkar inte, eftersom ett av syftena med äktenskapet är just att paret ska ha sex och fortplanta sig. Man kan s.a.s. inte avhandla bort det, och fortfarande kalla det äktenskap. Egentligen är äktenskapet inte ens giltigt, om det inte har fullbordats. (Fast idag ser man aldrig någon åberopa det argumentet i Sverige. Men det händer i katolska länder.)
  • qenzo

Den måste jag försöka hitta! :D

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:21:58 följande:

Åh, det är en kort berättelse av Jonas Gardell, litet för lång att dra hela, men i princip är det en "pjäs" som handlar om en familjs julafton, där en massa dumt händer och mormor bara gråter och gråter. Till slut sitter de vid julbordet och diskuterar, och tonårspojken säger "ja, det är tur att det här inte är en pjäs av Gardell i alla fall, då skulle jag ju vara bög!"Pappan svarar "Det här ÄR en pjäs av Gardell!"Familjen: "Oj då!"Pappan: "Inte undra på att mormor gråter, med en SÅ'N i familjen!"Asbra! ;)
  • qenzo

Ja kanske det, men de har iaf försökt!
    De har kämpat och kanske skämt ut sig för sin ordinarie församling. för att göra ett tappert försök att få kyrkan roligare och mer intressant att besöka.

Det ska ju snarare hyllas än förlöjligas, för inte blir kyrkan mer intressant av ex denna tråd, där man om och om igen får veta hur värdelös man är som inte slutar knulla brudar och istället kämpar för att få en plats i en sk himmel.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:22:05 följande:

Jo, jag har förstått det. Men det får motsatt effekt. Lika många lämnar kyrkan efter varje sådan där show...
  • qenzo

QEnzo ;)

Ja som oftast är den ena kvinnan ngt mer fem än den andra, men att det alltid är så, det har jag itne sagt.
    Det finns fem som vill ha fem och butch som vill ha butch.
    Jag är mer fem, om än inte überkvinnlig och min flickvän är butch.

Jag blev inte kär i en spec kroppsdel utan i en hel person. Nu var det så att denna person var en kvinna. So What?
    Den kärlek jag möts av idag har jag inte upplevt under tidigare år med enbart pojkvänner.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:27:34 följande:

Tant Greta skrev 2007-09-02 15:15:59 följande:
    Det var quenzo som skrev det alldeles nyss. Hon får väl utveckla.
  • qenzo

Ja men med tanke på vad man fått för bemötande i tråden (dock har ju faktiskt Free varit MYCKET tillmötesgående trots oenigheten) så önskar jag att det är just Djävulen som skapat mig.
    Han tycker iaf att jag inte gör ngt fel i, att söka kärleken där jag finner den!

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:23:10 följande:

Ja, kanske Djävulen hade sitt finger med i spelet när ni konstruerades... Nä, nu var jag elak!
  • qenzo

Men eh... Det kan aldrig bli manligt i ett flatförhållande, men som vi alla vet så bär vi på olika mentaliteter.
    JAG tänder inte på en tjej som är rent ut feminin och fjollig.
    Jag tänder inte på män heller som är fjolliga små fjun...

Den jag lever med ska klara av att spika, byta glödlampa och fixa enkla saker på bilen.
    Sedan får de bära dase eller höna... I dont care!

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:34:38 följande:

Dorian Ertymexx skrev 2007-09-02 15:25:48 följande:
    Jo, fast lite motsägelsefullt är det allt... Hela Queer-grejen går väl ut på att ta bort könsrollerna, har jag för mig. Att säga att män och kvinnor är precis lika. Men sedan ska det ÄNDÅ vara en manlig och en kvinnlig i förhållandena... Då fanns det alltså något som är "manligt" och något som är "kvinnligt" ändå, då..? Det var inte bara inlärda könsroller..? :)
  • qenzo

Ja men vad är det annars som gör att jag tänder på både män och kvinnor, om det nu inte är att jag skiter i könet personen bär?

Jag skulle aldrig bli attraherad av en man som är ett fjoller, inte heller inte kvinna som är MER påfäng än vad jag är.
    Sure, det kanske ses som manligt att inte ha tummen mitt handen, men isf är ju jag mer bög än flata :D

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:47:12 följande:

Jo, men det lustiga är ju, att först ska Queer-kulturen avskaffa alla könsskillnader. De ska ha det till att män och kvinnor är precis lika, och att alla könsroller bara är inlärda och inte har betydelse idag. Man blir kär i en person och inte ett kön, och allt det där (dravlet). Men när det sedan kommer till det egna privatlivet, så är det ÄNDÅ viktigt med manligt och kvinnligt i ens val av partner... Det går inte ihop för mig.
  • qenzo

Hon säger att det är möjligt att bli kär i en tonåring också, men att det inte gör det hela rätt.

Alexis1987 skrev 2007-09-02 15:51:29 följande:
    inte för jag fattade vad du skrev riktigt men då menar jag samstånd mellan kön, kärlek från 2 håll. Det kan väl aldrig vara fel!
  • qenzo

Nej jag söker samma personlighet som jag själv har, och som jag sa.. Är det manligt att inte ha tummen mitt i hand, ja då är jag mer bög än flata.

Så jag har inte erkänt nåt alls... Det gjorde du helt nyss dock.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:55:18 följande:

...Men då erkänner du ändå att det är "manligt" att spika och fixa bilen? (Byta glödlampa går till och med jag i land med... :) )
  • qenzo

Men du sitter och jämför utnyttjande av BARN och homosexuella VUXNA.
    Det är en enorm skillnad på att vara med just BARN och andra VUXNA.

Gabriella S skrev 2007-09-02 15:57:01 följande:

Free Spirit skrev 2007-09-02 15:49:54 följande:
    Precis! Det är det där jag försöker säga. Resonemanget om att man "inte rår för" skulle ju i så fall även ursäkta de där lärarinnorna, som har haft sex med 13-åriga pojkar...Eller män som våldtar för att de "inte kan hejda sig"...
Svar på tråden tycker du att homosexuella ska få gifta sig i kyrkan?