• kungslilja

Tråden för oss äggdonatorer nr 2

Alyssa: Du behöver INTE vara orolig för sprutorna. Nålen är verkligen supertunn och det känns nästan inte alls.
    Lycka till med din behandling! Om du vill kan du gå in och läsa min blogg där jag skrivit om min äggdonation som jag nyligen gjort.
    Kram

• kungslilja

Hej.
    Alyssa: Att bli nedreglerad innebär att äggstockarna kommer i vilofas som kan liknas med att komma i klimakteriet. När de har kollat dig så att du är nedreglerad helt så får du information om när du sen ska börja med sprutorna (som då gör att äggblåsor börjar bildas igen).
    För mig blev det att jag sprayade i ca 2½ vecka och under den tiden hade jag mens som vanligt. Sprutorna började jag alltså med flera dagar efter mensens sista dag.
    Ring och fråga kliniken igen om du är osäker, de är nog vana att man inte kommer ihåg allt och är lite osäker. Inga frågor är för dumma!
    Lycka till!

• kungslilja

Hoppar in här...
    Var på återbesök igår, efter min 1:a äggdonation och jag har nu bestämt mig för att donera en gång till.
    Jag fick reda på att det inte blev någon graviditet för mottagarpar 1, men de har dock ett försök i frysen i alla fall.
    För mottagare nr 2 blev det ingen befruktning alls, troligtvis pga mannens spermier.
    Jag ska invänta en mens till och sedan börja spraya 3 v efter den, preliminärt runt den 23 oktober.
    De kommer att ge mig högre dos på sprutorna för att få ut flera äggblåsor än sist (7 st) och pga detta kan jag även få mer biverkningar, men det är jag beredd att ta, eftersom det var väldigt lindrigt förra gången, då jag knappt kände någonting alls.

Listan för äggdonatorer *

Vill bli donator:
    Marelb

Godkänd som donator:
    Mjölk
    Kate79 (börjar snart verkar det som)
    Alyssa
    Jag en äggdonator

P-pillrare/Sprayare:
    Alyssa, start 17/9
    Pejgan, start 7/9
    Jag en äggdonator, preliminärt 23/10

Sprutare:
    Pejgan, preliminärt 5/10

Äggplock:
    Pejgan, preliminärt 18-19/10

• kungslilja

Jag tänkte att det lika bra att köra på nu när jag liksom är inne i det hela och det gick ju bra sist med biverkningar och så.
    Jag vet inte om/när man måste göra om testerna för sjukdomar, har inte frågat om det.

• kungslilja

Håller med er Fiaflopp och Mjölk. Jag tror att risken att bli "avslöjad" i stort sett är obefintlig. Det är ju endast de anställda på kliniken man går på, som vet vem som får äggen. Om det dock, mot förmodan, skulle ske så skulle inte jag tycka att det var något hemskt direkt, tvärtom kul och intressant att få reda på vem den personen är, som jag har hjälpt. Men det är jag det...ni andra kanske känner tvärtom?

• kungslilja

Hur kommer man till Pejgans blogg???

• kungslilja

Tack kate79, jag kom på det precis när jag hade skickat iväg meddelandet! Kollade där förut men då var inte bloggen med i listan, antagligen för att jag inte var inloggad just då.

• kungslilja
    Mjölk skrev 2007-11-05 20:54:26 följande:
    Hej på er! Det var längesedan jag var härinne!Jag fick reda på i förra veckan att det blir äggdonation i januari eller tom kanske i februari, så då blir det ingen julklapp till nån som jag hoppats på.
    Jag hoppas också på att få ge en julklapp till någon då jag ska donera för 2:a gången om ca 2 veckor. Har sprayat nu i över 2 veckor och skall in idag och kolla med VUL att allt ser bra ut. Troligtvis börjar jag med sprutorna i slutet av veckan men ska få en annan sort för att det ska bli fler äggblåsor än sist. Hoppas bara att det inte blir så mycket mer biverkningar än jag hade förra gången, för då kände jag inte så mycket alls, men okej, lite mer står jag väl ut med. Det går ju över som tur är.

Alyssa: hur har det gått för dig? Har du varit inne för äggplock än?
  • kungslilja
    Alyssa skrev 2007-11-07 09:51:45 följande:
    Jo jag har varit inne på äggplock. De fick 6st ägg från ena äggstocken, den andra kom dom inte åt så det blev inget från högra sidan BM stod och hängde på min mage för att trycka ner äggstocken så att läkaren kunde komma åt med nålen men förgäves. Fick penicilin utskrivet också som säkerhetsåtgärd då de hade stuckit så mycket för att komma åt blåsorna. Så lite besviken blev jag allt att de inte fick alla blåsor från höger äggstock.Jag vet när äggen skulle föras tillbaka, hur länge får man vänta innan man får reda på om det blev nån graviditet? Är så nyfiken nu!
    Du ska inte alls vara besviken, det kan ju faktiskt bli 6 barn av dessa ägg, det är inte alls dåligt!! Men jag förstår hur du tänker ändå, det hade ju kunnat bli fler...
    Jag tror att mottagaren tar ett grav.test efter 17 dagar eller nå´t sån´t, så du bör kunna ringa 3 v efter insättningen och få besked.
  • kungslilja

Hej på er!
    Sprutstart för mig idag. Äntligen! Efter 23 dagars sprayande ska det bli skönt att gå vidare nu. Har en del humörsvängningar och huvudvärk som börjar bli jobbigt att handskas med och som jag nu hoppas kommer upphöra inom kort.

Vill även upplysa er om att jag bytt signatur, från "Jag en äggdonator" till "Kungslilja".

• kungslilja
    Pejgan skrev 2007-11-09 13:19:54 följande:
    Är det någon som vet hur många ggr man får donera?
    Till mig har de sagt att man får donera flera gånger än 3 men man får inte ge uppkomst till fler än 6 barn.
  • kungslilja
    lillasnurre skrev 2007-11-26 09:57:06 följande:
    Hej!jag hoppar in här om det är ok. Jag har bestämt mig för att donera ägg! Det blir till att börja med en donation för att hjälpa en väninna. En korsdonation, men beroende på hur jag måsr så kan jag tänka mig att göra det fler gånger. Ni som donerat, hur har ni mått under tiden? Hur har hormonbehandlingen påverkat er? Jag är lite rädd för att må dåligt... mår man som i början av en graviditet? Kram på er! // Elin
    Gå gärna in och läs i min blogg, jag ska donera nu för 2:a gången.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer nr 2