• tomcar1

Ja till surrogatmammor, eller ?

Hej !
    Jag önskar så, att det var tillåtet med surrogatmammor i Sverige. Det skulle förenkla så mycket för många par. Jag och min man har t.ex hamnat mellan två stolar. Vi får inte adoptera pga min sjukdom och man är inte så pigg på att hjälpa oss med IVF heller pga min sjukdom. Det skulle underlätta väldigt mycket om det fanns någon som kunde föda och bära barnet åt oss. Vad tycker ni andra som har svårt att bli gravia om detta ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Ja till surrogatmammor, eller ?
  • tomcar1

Ingen som vill tycka till om detta ämne ? Ni här på FL, brukar ju annars vara ganska talföra ; )

/tomcar1

• tomcar1

mammatilllinnea....jo, det är olagligt. men många män lämnar ju sperma och så inseminerar kvinnan sig själv. Många lesbiska par och "bögar" blir ju föräldrar på det viset. Sedan skriver man pappans namn på födelseattesten och gör upp vårnaden, om det ska vara surrogatmamma alltså. Det är väl där man inte har något att säga till om, ifall surrogatmamman ändrar sig. Man får heller inte hjälp, att t.ex i vårt fall ta ägg från mig och spermeier från gubben och sätta in i en surrogatmamma (IVF). Det är det som inte är tillåtet. Min gubbe sa, att tänk om man lärde känna ett par riktigt bra. Där mannen inte kan bli pappa och i vårt fall jag inte kan bli mamma och man tar kvinnan till hjälp där och gubben i vårt fall, så delar man på vårdnaden sedan.
    /tomcar1

• tomcar1

Kurreburre...jag förstår inte heller. Många kvinnor vill verkligen ställa upp ochj det är inte tillåtet. Varför ? Vi får väl skriva till regeringen och framföra vår önskan...
    /tomcar1

• tomcar1

Bling1975...jo, men om man som jag och min man inte får adoptera då ? Detta skulle helt klart vara en möjlighet för oss att bli föräldrar och givetvis måste det ju vara en stor omställningför en surrogatmamma att lämna bort barnet hon burit i 9 månader. Förhoppningsvis är det en mamma, som vet hur det känns att vara gravid och vet att hon också då kan lämna bort det.
    /tomcar1

• tomcar1

Bling1974...jo, visst har du rätt i en del du säger. jag och min man känner bara att vi sitter mellan två stolar och där är vi. Vi har ingen möjlighet att kunna påverka och vi är beroende av t.ex sjukvården vid IVF. Så vår möjlighet skulle vara att få en surrogatmamma, som vet vad hon sätter sig in i. Detta kommer heller aldrig bli tillåtet, då det är olagligt. Så vi blir nog aldrig föräldrar : (
    /tomcar1

• tomcar1

Bling1975...det är omöjligt för oss att bli gravida på egen hand. Har varit utan preventivmedel i 8 år och det har inte tagit sig. Det säger allt ! Vi vill göra IVF, men läkarna är lite osäkra på flera saker och vi vet inte riktigt vad som kommer att hända framöver. Om vi får hjälp eller inte.
    /tomcar1

• tomcar1

Det är min sjukdom som gör det svårt att bli gravid. Har ett otroligt segt slem i underlivet, som gör det svårt för spermierna att komma igenom. Vi har vänt oss till Landstinget och väntar på vår allra första tid dit på samtal, så får vi se vad de säger.
    /tomcar1

• tomcar1

Bling1975...läs gärna min presentation, så kanske du förstår lite mer varför de är lite osäkra. Det beror väl också på de mediciner som jag äter. Vid en graviditet skulle de få sänka medicinerna för att skona ett foster och det i gengäld är kanske inte så bra för min egen del.
    /tomcar1

• tomcar1

Anahile...ja det borde de varkligen

• tomcar1

skånepåg....ja, den känslan är vi många som så gärna skulle vilja vara med om, men inte får pga av att det inte är tillåtet. Någon som vet varför egentligen ?
    /tomcar1

Svar på tråden Ja till surrogatmammor, eller ?