• tomcar1

Ja till surrogatmammor, eller ?

Hej !
    Jag önskar så, att det var tillåtet med surrogatmammor i Sverige. Det skulle förenkla så mycket för många par. Jag och min man har t.ex hamnat mellan två stolar. Vi får inte adoptera pga min sjukdom och man är inte så pigg på att hjälpa oss med IVF heller pga min sjukdom. Det skulle underlätta väldigt mycket om det fanns någon som kunde föda och bära barnet åt oss. Vad tycker ni andra som har svårt att bli gravia om detta ?
    /tomcar1

• Svar på tråden Ja till surrogatmammor, eller ?
  • tomcar1

Ingen som vill tycka till om detta ämne ? Ni här på FL, brukar ju annars vara ganska talföra ; )

/tomcar1

• Sesamfrö

Jag tycker att man ska få ha surrogatmammor. Jag själv skulle vilja hjälpa till på det viset. Fast å vara ärlig, visste jag inte att dtet var olagligt i Sverige :P

• tomcar1

mammatilllinnea....jo, det är olagligt. men många män lämnar ju sperma och så inseminerar kvinnan sig själv. Många lesbiska par och "bögar" blir ju föräldrar på det viset. Sedan skriver man pappans namn på födelseattesten och gör upp vårnaden, om det ska vara surrogatmamma alltså. Det är väl där man inte har något att säga till om, ifall surrogatmamman ändrar sig. Man får heller inte hjälp, att t.ex i vårt fall ta ägg från mig och spermeier från gubben och sätta in i en surrogatmamma (IVF). Det är det som inte är tillåtet. Min gubbe sa, att tänk om man lärde känna ett par riktigt bra. Där mannen inte kan bli pappa och i vårt fall jag inte kan bli mamma och man tar kvinnan till hjälp där och gubben i vårt fall, så delar man på vårdnaden sedan.
    /tomcar1

• Kurreburre

Jag har oxå funderat en del på surgotmamma och att det borde vara tillåtet i Sverige. Min allra högsta önskan är att få bli gravid själv, men om nu inte det går vägen så hade en surogatmamma varit toppen, då hade ´vi ju ändå kunnat få ett biologiskt barn.
    Jag kan inte riktigt förstå skillnaden mellan spermie- och äggdonation och surogatmamma. Tycke inte att det borde vara nån skillnad på det. Det borde ju vara upp till de som vill delta i det.

När ska det bli VÅR tur?!
  • tomcar1

Kurreburre...jag förstår inte heller. Många kvinnor vill verkligen ställa upp ochj det är inte tillåtet. Varför ? Vi får väl skriva till regeringen och framföra vår önskan...
    /tomcar1

• Sesamfrö

tomcar1: Jag tycker faktiskt att det är lite löjligt att man inte får göra så i Sverige. Det är ju ett superbra sätt att hjälpa folk som har problem med att kunna skaffa barn själva. Varför är det olagligt för? Är det inte ett jättebra sätt att hjälpa till? Jag tycker att det skulle hjälpa mycket och många många MÅNGA par skulle bli superglada.

• Bling1975

Jag tror att största anledning till att det inte är tillåtet i Sverige är pga av baksidan på det hela. Där surrogatmamman inte vill lämna ifrån sig barnet eller där föräldrarna ändrar sig för att det är något fel på barnet. Även det känslomässiga trauma surrogatmamman kan genomgå vid överlämnandet. Jag tror inte att man kan bära ett barn inom sig i 9 månader och genomgå en förlossning utan att knyta starka band till det lilla barnet.

Sedan har vi ju en tradition i Sverige av att inte betala någon ersättning till donatorerna. med tanke på den fysiska påfrestning en graviditet faktiskt utgör så tror jag inte att speciellt många skulle vilja genomgå det bara för att vara snälla, bara arbetsfrånvaron kan ju bli skyhög. Möjligtvis inom familjen. Problematiken med att betala är ju också att utsatta människor då säljer sina kroppar för pengar, något vi generellt sett inte accepterar i Sverige.

Att vara surrogatmamma är ju jämställt med att adoptera bort ett barn rent känslomässigt. Det är ytterst få tror jag som skulle vilja göra det om de inte kände sig tvugna. Det kan man ju bland annat se på statistiken för abort repektive adoptioner (svenska barn) i Sverige. Att föda några av de barnen skulle ju också göra många barnlösa lyckliga då en adoption inom landet är så mycket billigare.

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • tomcar1

Bling1975...jo, men om man som jag och min man inte får adoptera då ? Detta skulle helt klart vara en möjlighet för oss att bli föräldrar och givetvis måste det ju vara en stor omställningför en surrogatmamma att lämna bort barnet hon burit i 9 månader. Förhoppningsvis är det en mamma, som vet hur det känns att vara gravid och vet att hon också då kan lämna bort det.
    /tomcar1

• Bling1975

tomcar1: då tycker jag att man kanske ska se över adoptionsreglerna istället innan man tittar på ett alternativ som har gett upphov till så mycket lidande och människohandel i de länder där det är tillåtet.

Jag såg att det var pga av sjukdom ni inte fick adoptera, det kan jag tycka är helt fel. Visst, om sjukdomen skulle inkräkta väldigt mycket på föräldraskapet eller var dödlig så kan jag förstå det. Adoptivbarn har ju redan trauma med sig och behöver inte förlora en förälder till om man kan undvika det.

Men om svenska barn fanns för adoption så tycker jag att samma regler borde gälla för adoption som vid annan fertilitetsbehandling. Slutresultatet är detsamma - föräldraskap.

Jag tror tyvärr inte att det finns speciellt många kvinnor som kan lämna bort ett barn helt frivilligt. Det finns redan väldigt få som tex donerar ägg, vilket är betydligt enklare i jämförelse.

Om man ser på USA så är de surrogatmammorna uteslutande nära familj (syster/mor) eller väldigt fattiga människor utan arbete och försäkringar som gör det för pengarna. För mig är det människohandel.

Jag kan tänka mig att man kan öppna för familjen, då de inte behöver lämna bort barnet på samma sätt, det blir ju en systerson/dotter eller ett barnbarn.

• tomcar1

Bling1974...jo, visst har du rätt i en del du säger. jag och min man känner bara att vi sitter mellan två stolar och där är vi. Vi har ingen möjlighet att kunna påverka och vi är beroende av t.ex sjukvården vid IVF. Så vår möjlighet skulle vara att få en surrogatmamma, som vet vad hon sätter sig in i. Detta kommer heller aldrig bli tillåtet, då det är olagligt. Så vi blir nog aldrig föräldrar : (
    /tomcar1

• Bling1975

Jag vet hur det känns att kämpa och förstår mycket väl hur du känner dig. Jag skulle ha full förståelse för om ni valde att använda en surrogatmamma i ett land där det var tillåtet, även om jag inte är för att de ska tillåtas i Sverige av de skäl jag tidigare nämt. Vi funderar själva på att söka oss till USA där de verkar ha kommit lite längre inom det här området om vi inte lyckas här hemma eller om det blir tal om donation. (vill inte köa mer)

Jag vet inte så mycket om din sjukdom, är det helt omöjligt för dig att bli gravid eller är det graviditeten i sig som är faran? Får ni åtminstonde göra IVF eller är det ingen idé?

Hoppas att du får lov att bli mamma en vacker dag!

• tomcar1

Bling1975...det är omöjligt för oss att bli gravida på egen hand. Har varit utan preventivmedel i 8 år och det har inte tagit sig. Det säger allt ! Vi vill göra IVF, men läkarna är lite osäkra på flera saker och vi vet inte riktigt vad som kommer att hända framöver. Om vi får hjälp eller inte.
    /tomcar1

• Bling1975

Jag menade mer om det var något med din sjukdom som gjorde att du inte kunde bli gravid på något vis. Vi har också 0% chans hemma i sängkammaren men har fått bra odds vid IVF (men ändå misslyckats tre gånger).

Har ni sökt privat också eller är det via landstinget. Vi valde att gå privat för jag kände att man blev mer tagen på allvar och ordentligt utredd.

Hoppas att ni får försöka med IVF i alla fall!

• tomcar1

Det är min sjukdom som gör det svårt att bli gravid. Har ett otroligt segt slem i underlivet, som gör det svårt för spermierna att komma igenom. Vi har vänt oss till Landstinget och väntar på vår allra första tid dit på samtal, så får vi se vad de säger.
    /tomcar1

• Bling1975

Konstigt att de är så veliga då. Låter ju som ett lätt fixat problem tycker jag, borde ju tom gå med insemination så spermierna kommer fram till ägget. Annars borde ju IVF hjälpa för då kommer de ju garanterat fram

Jag håller tummarna för dig!

• tomcar1

Bling1975...läs gärna min presentation, så kanske du förstår lite mer varför de är lite osäkra. Det beror väl också på de mediciner som jag äter. Vid en graviditet skulle de få sänka medicinerna för att skona ett foster och det i gengäld är kanske inte så bra för min egen del.
    /tomcar1

• Anahile

Hej
    Jag tycker att det verkligen borde vara tillåtet!!
    Själv har jag en liten flicka som jag är så glad att jag har. men förlossningen var hemsk, jag blev av med min livmoder.
    Känns jätte roligt att vara 22 år och aldrig mer kunna få barn.
    Visst är jag jätte glad att jag fått en frisk liten tjej,men detta var inte det jag hade planerat.
    Och mitt liv skulle bli så mkt enklare om det var tillåtet.
    dom borde göra undantag!!!

• tomcar1

Anahile...ja det borde de varkligen

• Fille Melle

Tycker oxå det borde varit tillåtet med surogatmammor i sverige.

Skulle nog inte kunna vara en själv då jag har väldigt svårt att bli gravid, men annars WOW att kunna hjälpa andra med deras högsta dröm att få hålla en liten älskade i famnen.
    Man vet ju själv hur det var när man låg där med det lilla knytet i famnen.

♥ Fille 041227 ♥
  • tomcar1

skånepåg....ja, den känslan är vi många som så gärna skulle vilja vara med om, men inte får pga av att det inte är tillåtet. Någon som vet varför egentligen ?
    /tomcar1

Svar på tråden Ja till surrogatmammor, eller ?