Ja till surrogatmammor, eller ?
Jag tror att största anledning till att det inte är tillåtet i Sverige är pga av baksidan på det hela. Där surrogatmamman inte vill lämna ifrån sig barnet eller där föräldrarna ändrar sig för att det är något fel på barnet. Även det känslomässiga trauma surrogatmamman kan genomgå vid överlämnandet. Jag tror inte att man kan bära ett barn inom sig i 9 månader och genomgå en förlossning utan att knyta starka band till det lilla barnet.
Sedan har vi ju en tradition i Sverige av att inte betala någon ersättning till donatorerna. med tanke på den fysiska påfrestning en graviditet faktiskt utgör så tror jag inte att speciellt många skulle vilja genomgå det bara för att vara snälla, bara arbetsfrånvaron kan ju bli skyhög. Möjligtvis inom familjen. Problematiken med att betala är ju också att utsatta människor då säljer sina kroppar för pengar, något vi generellt sett inte accepterar i Sverige.
Att vara surrogatmamma är ju jämställt med att adoptera bort ett barn rent känslomässigt. Det är ytterst få tror jag som skulle vilja göra det om de inte kände sig tvugna. Det kan man ju bland annat se på statistiken för abort repektive adoptioner (svenska barn) i Sverige. Att föda några av de barnen skulle ju också göra många barnlösa lyckliga då en adoption inom landet är så mycket billigare.