Man väljer ut embryon som ser fina ut på dag 2 eller dag 5, men man har ingen möjlighet att se hur de ser ut på insidan vid vanlig IVF (kromosomfel etc) så man kan helt enkelt bara välja ut de som ser fina ut en viss dag, är de inte fina då hade det med största sannolikhet inte blivit ett plus. Men det kan när som helst sluta att utvecklas. Av mina 17 embryon som var fina på dag 2 så hade bara 10 överlevt till dag 5. Missfallen beror oftast på sånt om inte syns och är lika vanliga vid IVF som annars.
Jag tror dock att man kan göra PGD för att titta efter något specifikt kromosomfel som leder till missfall om man har kommit fram till att föräldrarna har något anlag som leder till felet. Men jag vet inte hur man kommer dit och vilka som får göra det för det är väldigt strikt reglerat och går tex inte att göra privat.
Linis2007 skrev 2007-09-04 12:17:58 följande:
Har läkarna någon teori om dina mf? Eller att du bara har haft en extrem otur?Vet inte så mycket om IVF, men trodde att man kunde välja ut ägg som såg "bättre" ut då. Är det helt fel?