• FruBe

Upprepade missfall, pergotime och IVF kö...

För att göra en lång historia relativt kort:

Har PCO och har därmed halvtaskig ÄL. Har genomgått utredning och fått pergotime utskrivet. Har ätit två enkelkurer och blev gravid på bägge. Slutade med MF i v6 på den första kuren och nu i v7 på den andra (nu i helgen). Har tidigare haft ett MA i v10. 

Jag har alltså varit gravid tre gånger men har ännu inget barn, inget ovanligt i sig. Men min stilla undran är vad händer nu? Jag ska tydligen få göra en till utredning till följd av missfallen. Ska även bli uppsatt på kö för IVF. 

Om man inte hittar något fel på utredningen är chansen då större för oss att bli gravida och få behålla med IVF? Får en känsla av att pergotime och PCO framkallar halvkassa ägg som inte är riktigt livsdugliga, har jag fel?

Tycker ni att jag ska vänta med pergotime eller forstsätta äta det nu i nästa menscykel? Det fungerar ju, men ändå inte så att säga. Är det onödigt att påfresta psyke och och kropp för ännu en graviditet och eventuellt MF när hjälp finns att få genom IVF, tre månader bort?

Tips och råd till en rådvill människa uppskattas!

Var inte rädd för att livet ska ta slut, var rädd för att det inte ska börja!
  • Svar på tråden Upprepade missfall, pergotime och IVF kö...
  • jelena2

Mitt spontana tips: fortsätt med Pergotime.
    Ivf ger inte bättre ägg och det är inte säkert att det funkar bättre än Pergon heller.
    Jag har gjort tolv ivf, blev gravid för första gången på det 9:e försöket, fick tre tidiga missfall och mina tvillingflickor föddes äntligen efter fjorton års väntan på 12:e (och sista!!!) försöket!
    Så ge inte upp än!
    Men som sagt: ivf garanterar ingenting...

Lycka till!

• FruBe

Okej. Tack för ditt svar!

Jag hade fått för mig att det på något sätt var bättre förutsättningar och en perfekt "miljö" för ägg och foster i samband med IVF. Men så är inte fallet då?

Det är en djungel detta med bebisar! Fundersam

Var på gyn i dag och kollade med VUL om det fanns något kvar efter missfallet och det gjorde det inte. Han tyckte dock att jag skulle vänta två menstruationer innan jag försökte bli gravid igen + att jag skulle fortsätta med pergotime. 
    Min privata gyn tycker inte att jag skulle fortsätta med pergotime för att "spara" mitt pyske och låta min kropp vila från missfallen. Kort och gott att vi skulle vänta in IVF.

Varför ska det vara så svårt?

• Bling1975

Jag skulle nog ha sparat lite på psyket och väntat in resultatet från missfallsutredningen. De kan ju hitta något som går att åtgärda. 3 missfall måste vara väldigt jobbigt.

Jag har tagit en liten IVF paus just nu efter 2 minus och ett missfall, trodde jag skulle klättra på väggarna men det är faktiskt riktigt skönt och välbehövligt.

Lycka till i framtiden!

Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Krusbär

Har läkarna någon teori om dina mf? Eller att du bara har haft en extrem otur?

Vet inte så mycket om IVF, men trodde att man kunde välja ut ägg som såg "bättre" ut då. Är det helt fel?

• Bling1975

Man väljer ut embryon som ser fina ut på dag 2 eller dag 5, men man har ingen möjlighet att se hur de ser ut på insidan vid vanlig IVF (kromosomfel etc) så man kan helt enkelt bara välja ut de som ser fina ut en viss dag, är de inte fina då hade det med största sannolikhet inte blivit ett plus. Men det kan när som helst sluta att utvecklas. Av mina 17 embryon som var fina på dag 2 så hade bara 10 överlevt till dag 5. Missfallen beror oftast på sånt om inte syns och är lika vanliga vid IVF som annars.

Jag tror dock att man kan göra PGD för att titta efter något specifikt kromosomfel som leder till missfall om man har kommit fram till att föräldrarna har något anlag som leder till felet. Men jag vet inte hur man kommer dit och vilka som får göra det för det är väldigt strikt reglerat och går tex inte att göra privat.

Linis2007 skrev 2007-09-04 12:17:58 följande:
    Har läkarna någon teori om dina mf? Eller att du bara har haft en extrem otur?Vet inte så mycket om IVF, men trodde att man kunde välja ut ägg som såg "bättre" ut då. Är det helt fel?
    Stitch längtar efter Lilo 4.0
  • Laxennn

Hej jaj har fått ett utomkvedskap och ett missfall efter det, nu går jag på pergotime för 5te omgången hoppas på tur denna gång,vet om en vecka.ska snart in på bloprov inför provrörsbefruktning om inte pergot tar,men jag tycker du ska fortsätta med pergo ge inte upp hoppet.

• Krusbär

TS: hur har det gått? Vad ska du göra?

• FruBe

Ja hur har det gått? Ingenting har hänt ännu. Pratade med min läkare i förra veckan och de hade mycket att göra men det skulle ställa oss på kö för IVF igen.
    Sen ska vi få ta blodprover, dels för IVF men även för MF utredningen.

Har nu, två veckor efter sista MF, fått en blödning igen. Mens eller rester, vet ej? Mörkt blod, så antagligen rester.
    Kommer nog vänta ut både denna blödningen och nästa utan pergo. Sen börjar vi väl med pergo igen. Hade jag fått välja så hade jag börjat nu, ni vet hur det är! Vänta har man ju fått göra alltför länge...
    Men maken tycker att vi ska vänta och låta kroppen återhämta sig, en sund tanke antar jag.

Så än så länge har ingenting hänt.

Tack för omtanken Linis.

• FruBe

Laxenn - Har du blivit gravid av pergon och sen fått utomkveds och MF?
    Nej, jag tänker absolut inte ge upp. Man vet ju nu att det fungerar halvvägs. Men det vill som inte bli så mycket mer än så...

Kämpar vidare! Och önskar dig lycka till!

• FruBe

Ingen teori angående mina tre MF, enligt läkaren. Han säger att det är enbart otur, om de nu inte hittar något på utredningen. Men enligt en annan gyn läkare så är MF utredningar inget säkert kort och ger sällan svar.

Finns det någon som gjort MF utredning och fått svar som lett till att man kunnat behandla?

• Laxennn

Nej det har jag inte pergon fick jag efteråt för att göra det lättare att bli gravid men värst mycket snabbare tycker jag inte att det gått.men man ger inte upp, vill ha en liten såå mycket.

• Krusbär

FruBe: Ja, helst vill man ju sätta igång direkt! Men det är nog sunt att vänta lite och ge kroppen en chans att återhämta sig. Det är ju trots allt en hel del hormoner och omställningar både med pergon, graviditet och mf.

Lycka till!

• kostnörd

FruBe: Jag har fyra missfall bakom mig, en hel del pergotimekurer (blev gravid en gång med pergotime = oxå missfall). Därefter 3 IVF. Läkarna på Carlanderska har en teori om att man kan ge äggen de bästa förutsättningarna. De äggen som befruktas "dåligt" sätter man ju inte in, så det finns hopp. Jag testar imorgon för att se om det blev + den här gången.

Lycka tilL!

Svar på tråden Upprepade missfall, pergotime och IVF kö...