• EMND

Är det ok att bli gravid direkt efter mf?

Jag har just fått mitt andra missfall. Efter 2 dagar av djup sorg slutade tårar rina och framtida planer tåg sin plats. Jag blev gravid 3 månader efter 1:a missfallet. Läkaren som tog hand om mig efter 1 skrapningen sa att jag kunde va gravid direkt men att hellre vänta tre regelbudna mens. Jag fick mensliknande blödningar under de tre månaderna men bara sista mensen var den vanliga. En läkare som undersökte mig nu sa att det kan vara så att mina autoimunologiska processer hade inte nollställts och att hormoner och livmoders slämhinna behövde ett tag till att återhämta sig. Vi ska vänta längre nu, och försöka få specialvård
    antigen via Landstinget eller söka privat. Förresten, är det någon som rekomenderar en privat läkare i Linköping?
    Lycka till alla som försöker och orkar. Själv vet jag inte om jag orkar gå igenom det här men önskan är starkare.

• EMND

Hej!
    Jag är hemma och återhämtar mig efter mitt andra missfall. Det gick 3 månader innan ja blev gravid igen, men när vi pratade med gynekologer, 3 av de och en erfaren barnmorska sa att minst 3 normalla mens är det optimallt att ha i mellan 2 graviditet trots det att man kan bli gravid redan nästa månad. Jag fick blödningar under de tre månaderna dock bara sista mensen var "normall". Visa läkare har inga invändningar men en intern observation på klinikerna tyder att kvinnans imunologi, hormonbalans, och livmoders slämhinna tar sin tid för återhämtning så även tiden går och man vill helst försöka igen, vi ska vänta till nästa år. Om några månader av väntan ger oss större chans att få ett friskt barn så är de värda väntan. Man har inget att ångra i alla fall.
    www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon14.gif

• EMND

Ja, det är lättare att komma vidare men en ny graviditet, men varför skynda? Varför satsa på något som kan misslyckas efter 3 månader, är det inte klokare att vänta dem månaderna och tro på vad många säger. Jag har hört även äldre gynekologer som säger 6 månader ska man vänta. Första blödning efter MF är inte den normalla mensen. Slämhinnan är fortfarande tunn och hormonerna har inte kommit i balans att inte prata om imunförsvaret. Hur länge tar det att komma iång efter en influensa? Månader ibland. I vår modern värd man vill att allting ska ske snabbt, och överskattar våra kroppar, men även en förvarm motor måste man stänga av, underhålla, byta olja och tända igen. Så hoppas och tänker jag i alla fall, och förtränger min sorg och saknad.

• EMND

Billan n, jag håller tummarna för dig. Dina läkare gör säkert det rätta. Det värkar att det inte finns något fel eller rätt. Jag är lite inne i systemmet (forskare inom medicin själv trots inte inom gyn) så hör uppfattningar från mina bekanta, gamla lärare osv. Man pratar om procenter och risker dit och hit men naturens vilja är nog det som gäller. Det finns inga garantier. Orkar du och din kropp är det bara att hålla tummarna.

• EMND

Kram på er, sov gått ni alla som är uppe fortfarande. Vi får alla tro att det finns ett barn som väntar på oss, förre eller senare.

Svar på tråden Är det ok att bli gravid direkt efter mf?