• ce22

Är det ok att bli gravid direkt efter mf?

Hej!
    Har precis fått mitt andra mf på rad och undrar om ni vet ifall risken för fler missfall är större om man blir gravid direkt? Det börjar närma sig äl och vet inte hur vi ska göra.
    Vill så gärna bli gravid igen och har fått så olika svar från sjukvården. Jag har hela tiden varit övertygad om att man blir gravid när kroppen är redo för en ny graviditet men nu börjar jag tvivla. Vill ju inte riskera ett nytt mf för att vi har för bråttom. Snälla någon som har några kloka råd att ge?

• Svar på tråden Är det ok att bli gravid direkt efter mf?
  • Honung

Det kan säkert gå bra men det kan också resultera i ett nytt missfall. Jag hade två missfall på rad, utan mens mellan, och jag blev ganska besviken på mig själv att vi inte hade väntat lite innan vi sattes igång igen. Kanske det hade gått bättre då, men det är ju svårt att säga i efterhand. Vår gynläkare hade dessutom rått oss att vänta till efter nästa mens hade kommit. Efetr det andra missfallet väntade vi en mens och jag blev gravid igen men fick också missfall igen ganska snabbt!

Så det jag vill säga är - det finns nog inget rätt och fel. Läkarna säger lite olika, vissa tycker att man ska vänta en mens andra tycker att man kan köra på en gång. Men - är du psykiskt beredd på att få ett till missfall på kort tid (om det skulle gå fel en gång till, vilket det absolut inte behöver göra)? En månad känns som en evighet för oss som längtar efter ett barn men om man ser till ett helt liv så är en månad ganska kort. Och då får både kroppen och själen lite tid att läka. Lycka till hur du än gör./ Kram

• Krusbär

Man undrar ju varför risken skulle öka? Om den vanligaste anledningen till mf är fel på ägg eller spermie, borde det ju inte spela någon roll. Men om det har hornomella orsaker, alltså att kroppen inte tar hand om ett livsdugligt befruktat ägg, är det ju en annan sak. Men så är det väl inte, eller?

• Sleepingbeuty

de flesta säger att största chansen att lyckas efter missfall är att köra på direkt.Då kroppen är inställd på grav inom 3 månader efter.

• ThereseA

Min kompis har nyss fått MF och hon fick rådet att vänta till att hon har haft mens 1ggr minst först innan dom försöker på nytt.
    Annars så kan de bli så att kroppen stöter ut de nya fostret om man blir gravid direkt efter ett tidigare MF.

• EMND

Jag har just fått mitt andra missfall. Efter 2 dagar av djup sorg slutade tårar rina och framtida planer tåg sin plats. Jag blev gravid 3 månader efter 1:a missfallet. Läkaren som tog hand om mig efter 1 skrapningen sa att jag kunde va gravid direkt men att hellre vänta tre regelbudna mens. Jag fick mensliknande blödningar under de tre månaderna men bara sista mensen var den vanliga. En läkare som undersökte mig nu sa att det kan vara så att mina autoimunologiska processer hade inte nollställts och att hormoner och livmoders slämhinna behövde ett tag till att återhämta sig. Vi ska vänta längre nu, och försöka få specialvård
    antigen via Landstinget eller söka privat. Förresten, är det någon som rekomenderar en privat läkare i Linköping?
    Lycka till alla som försöker och orkar. Själv vet jag inte om jag orkar gå igenom det här men önskan är starkare.

• ce22

Tack för alla svar. Jag vet inte vad som är rätt och fel. Vi har bestämt oss för att försöka med en gång igen. Blir det mf igen ha vi iallafall rätt till utredning. Min läkare tyckte att det var ok att försöka med en gång igen och att vi troligen bara haft otur tidigare. Håller tummarna för att det ska gå bra nu.

• EMND

Hej!
    Jag är hemma och återhämtar mig efter mitt andra missfall. Det gick 3 månader innan ja blev gravid igen, men när vi pratade med gynekologer, 3 av de och en erfaren barnmorska sa att minst 3 normalla mens är det optimallt att ha i mellan 2 graviditet trots det att man kan bli gravid redan nästa månad. Jag fick blödningar under de tre månaderna dock bara sista mensen var "normall". Visa läkare har inga invändningar men en intern observation på klinikerna tyder att kvinnans imunologi, hormonbalans, och livmoders slämhinna tar sin tid för återhämtning så även tiden går och man vill helst försöka igen, vi ska vänta till nästa år. Om några månader av väntan ger oss större chans att få ett friskt barn så är de värda väntan. Man har inget att ångra i alla fall.
    www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon14.gif

• FruBe

Jag har haft 3 st MF, varav 2 st av de har hänt sedan i juni. Dvs jag hade en mens emellan graviditeterna. Och min läkare vill nu att vi ska vänta med att bli gravida på nytt då han tror att min kropp inte hinner återhämta sig som den ska.

Man har ju alltid hört olika om det här med att vänta eller ej. Alla vet ju hur svårt det är att vänta när längtan är stor, så för många är ju inte det ett alternativ. Vi har ännu inte bestämt oss för hur vi ska göra.

Lycka till ce22! Hoppas det ordnar sig för er..

Var inte rädd för att livet ska ta slut, var rädd för att det inte ska börja!
  • ce22

Ja det är ett jättesvårt beslut. Man vill inte stressa och öka risken för mf men samtidigt vet man ju inte om risken verkligen ökar om man försöker med en gång igen. Tänker att det blir jobbigare med mf om vi väntar, då har det gått ännu längre tid. Vad gäller väntan säger läkarna allt ifrån en månad till tre månader och de flesta verkar ändå vara överrens om att det är ok att försöka med en gång igen. Kanske är skillnad efter tre missfall då man kan göra utredning, jag vet inte. Vi försöker och hoppas på det bästa. Känner mig väldigt förberedd på ännu ett mf även om jag hoppas att vi aldrig behöver gå igenom det igen.

Hoppas så att det lyckas den här gången och att allt går bra.
    Kram

• ce22
    FruBe skrev 2007-09-08 16:37:14 följande:
    Jag har haft 3 st MF, varav 2 st av de har hänt sedan i juni. Dvs jag hade en mens emellan graviditeterna. Och min läkare vill nu att vi ska vänta med att bli gravida på nytt då han tror att min kropp inte hinner återhämta sig som den ska. Man har ju alltid hört olika om det här med att vänta eller ej. Alla vet ju hur svårt det är att vänta när längtan är stor, så för många är ju inte det ett alternativ. Vi har ännu inte bestämt oss för hur vi ska göra. Lycka till ce22! Hoppas det ordnar sig för er..
    Men då har ni ju ändå väntat en mens båda gångerna. Tråkigt för er att vänta ännu längre. Det är så himla svårt att vänta när man så gärna vill vara gravid igen. Får ni göra någon utredning nu?
    Kram
Svar på tråden Är det ok att bli gravid direkt efter mf?