• ce22

Är det ok att bli gravid direkt efter mf?

Hej!
    Har precis fått mitt andra mf på rad och undrar om ni vet ifall risken för fler missfall är större om man blir gravid direkt? Det börjar närma sig äl och vet inte hur vi ska göra.
    Vill så gärna bli gravid igen och har fått så olika svar från sjukvården. Jag har hela tiden varit övertygad om att man blir gravid när kroppen är redo för en ny graviditet men nu börjar jag tvivla. Vill ju inte riskera ett nytt mf för att vi har för bråttom. Snälla någon som har några kloka råd att ge?

• Svar på tråden Är det ok att bli gravid direkt efter mf?
  • ce22

Tack för alla svar. Jag vet inte vad som är rätt och fel. Vi har bestämt oss för att försöka med en gång igen. Blir det mf igen ha vi iallafall rätt till utredning. Min läkare tyckte att det var ok att försöka med en gång igen och att vi troligen bara haft otur tidigare. Håller tummarna för att det ska gå bra nu.

• ce22

Ja det är ett jättesvårt beslut. Man vill inte stressa och öka risken för mf men samtidigt vet man ju inte om risken verkligen ökar om man försöker med en gång igen. Tänker att det blir jobbigare med mf om vi väntar, då har det gått ännu längre tid. Vad gäller väntan säger läkarna allt ifrån en månad till tre månader och de flesta verkar ändå vara överrens om att det är ok att försöka med en gång igen. Kanske är skillnad efter tre missfall då man kan göra utredning, jag vet inte. Vi försöker och hoppas på det bästa. Känner mig väldigt förberedd på ännu ett mf även om jag hoppas att vi aldrig behöver gå igenom det igen.

Hoppas så att det lyckas den här gången och att allt går bra.
    Kram

• ce22
    FruBe skrev 2007-09-08 16:37:14 följande:
    Jag har haft 3 st MF, varav 2 st av de har hänt sedan i juni. Dvs jag hade en mens emellan graviditeterna. Och min läkare vill nu att vi ska vänta med att bli gravida på nytt då han tror att min kropp inte hinner återhämta sig som den ska. Man har ju alltid hört olika om det här med att vänta eller ej. Alla vet ju hur svårt det är att vänta när längtan är stor, så för många är ju inte det ett alternativ. Vi har ännu inte bestämt oss för hur vi ska göra. Lycka till ce22! Hoppas det ordnar sig för er..
    Men då har ni ju ändå väntat en mens båda gångerna. Tråkigt för er att vänta ännu längre. Det är så himla svårt att vänta när man så gärna vill vara gravid igen. Får ni göra någon utredning nu?
    Kram
  • ce22

Jag tror att det beror lite på hur tidigt man får missfallet. Får man mf så tidigt som v 5 borde det gå snabbare att återhämta sig än ett missfall efter v 10.

SDZ: Jag har aldrig hört att man bör vänta sex månader efter ett tidigt missfall. Mina läkare och barnmorskor har sagt att kroppen återhämtar sig snabbt och att den är redo för en ny graviditet när äl kommer. De som rekommenderar att man väntar en månad för gör det för ens egen skull. Att man ska hinna återhämta sig mentalt ifall man får ännu ett missfall.

Känner du dig tryggare med att vänta är det självklart rätt beslut och jag håller med dig om att man inte ska stressa. Däremot tror jag att kroppen blir gravid när den är redo och får man flera mf på rad kan det vara något som inte stämmer oavsett hur tidigt eller sent man blir gravid.

Billan: Hoppas ni lyckas nästa gång. De jag känner som gjort ivf och fått mf har försökt igen efter en mens.

• ce22

Billan n skrev 2007-09-08 21:22:46 följande:

ce22:Ja du har rätt, jag går på sahlgrenska och dom säger att man bara ska vänta in sin "riktiga" mens sen är det bara att köra igång....
    Anledningen att man ska vänta in sin mens är väl för hormonbehandlingens skull och inte för ökad risk för mf, eller?
  • ce22
    SDZ skrev 2007-09-08 21:41:40 följande:
    Billan n, jag håller tummarna för dig. Dina läkare gör säkert det rätta. Det värkar att det inte finns något fel eller rätt. Jag är lite inne i systemmet (forskare inom medicin själv trots inte inom gyn) så hör uppfattningar från mina bekanta, gamla lärare osv. Man pratar om procenter och risker dit och hit men naturens vilja är nog det som gäller. Det finns inga garantier. Orkar du och din kropp är det bara att hålla tummarna.
    Ja men då har du nog ganska bra koll. Har du sett några vetenskapliga rapporter om tidig graviditet efter mf? Finns det några undersökningar om huruvida risken för mf ökar om man blir gravid snabbt eller är det läkarnas egna erfarenheter som gör att vi får olika svar? Vi diskuterar hit och dit här på familjeliv och alla får olika svar men finns det några vetenskapliga belägg för de olika råden vi får? Jag har letat efter artiklar men inte hittat något.
  • ce22

Billan n skrev 2007-09-08 21:53:23 följande:

ce22: ja man måste starta hormonbehandlingen från sin egen mens 
    Ok. Hoppas det går bra för er och att du orkar en gång till. Tycker att det är väl orättvist att behöva gå igenom både ivf och mf. Hade varit roligt om vi ses i en vänta barn tråd snart.
  • ce22

Det stämmer nog som du skriver. Väntade en mens den här gången och blev gravid månaden efter. Går in i v7 imorgon och håller tummarna för att allt ska gå bra. Lycka till ni andra också.

Svar på tråden Är det ok att bli gravid direkt efter mf?