• Malada

stoppa flickor som väntas bli över 1.80

Jag fick härom dagen höra av min kompis att hennes bvc läkare hade sagt att man nu förtiden stoppade flickor som för väntas bli över 1.80 (hon förstod det som att det var med hormoner vid två års ålder)

Varför??
    Hur??
    Får man välja det själv som förälder eller gör dom det utan man vet om det??

Någon som vet??

Chockad
  • Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80
  • MalinMartinsson

Jag är 1,79 och älskar verkligen min längd. Är rätt trevligt att bli tillfrågad om hur livet som modell är ;) dock är jag undersköterska :)

• SaramedM

Förljer M sina kurvor blir hon någonstans mellan 180-190 cm
    Jag är själv lång och vi har inte fått någon information om detta.

Aldrig att jag skulle stoppa i mitt barn hormoner för att hon inte får se ut hur som helst!

• Kärnhuset

Nej, de handlar inte om att stoppa i en tvååring några hormoner. Det har ni fattat fel.
    Det där är oftast något som regeleras i puberteten. De som är långa som små barn kommer oftast in i puberteten lite tidigare och slutar växa och tvärtom. Självklart finns det undantag och det är som skolsjukvården håller koll på.

Det är i närheten av puberteten som justering i så fall görs, inte i 2 års åldern.
    Man kan inte se i tvåårsåldern hur lång man kommer att bli. Det är en myt. För det handlar om så många olika faktorer. Det finns något som kallas familjelängd där man kan räkna ut förutsättningarna för att bli en viss längd beroende på hur lång mamma och pappa är. Läs mer om det på www.growingpeople.se.
    Kommer barnet få någon sjukdom eller kommer tidigt in i puberteten utan att vara lång innan så blir man istället kortare än familjelängden. Kommer puberteten sent så fortsätter barnet växa innan puberteten sätter "stopp".

• Katharina S

Hur vet man att dom blir så långa då? :-S Jag vt inte hur lång min dottr beräknas bli?

Mamma till finaste Alva 19/4-07
  • Lyckoprinsessan

Det går ju inte att räkna ut hur lång man ska bli beroende på hur lång mamma och pappa är. Jag är 182 centimeter och min syster 167 cm. Men enligt den beräkningen så borde vi ju blivit lika långa. Det är så många faktorer som spelar in. Men så länge man inte fått mens så växer man och för att få mens måste man ha en viss kroppsvikt. Nu är det vanligt att flickor får mens tidigare eftersom de helt enkelt väger mer än förr. Enkelt förklarat...

• gealach
    Dinosaurien skrev 2007-08-21 23:32:43 följande:
    Hur ser ni på tillväxthormon till killar som riskerar att bli för små då? Ålderdomligt förtryck eller en bra idé?
    Mycket intressant jämförelse!

Jag skulle inte tveka att ge min eventuella dotter en sådan behandling om det var möjligt. Jag är exakt 1,80 och har hittills inte haft mycket glädje av det, snarare en jäkla massa besvär! Handla i specialaffärer, alltid vara för stor för allting, alltid känna sig klumpigare än alla andra, etc, etc.
  • Kärnhuset

Lyckoprinsessan. Nej precis, det går inte att räkna ut hur lång man kommer att bli men det finns en s.k. familjeålder som man fyller i på BVC, som grundar sig på hur långa föräldrar man har och hur medellängden ser ut (som för kvinnor är ca 165 tror jag och för män 180 cm).
    Men det är som sagt många faktorer som spelar in. Jag har läst att de som får anorexia förlorar ca 10 cm i slutlängd. Förutom sjukdom och arv är det pubertetesstart som påverkar längden mest.

Ju senare man går in i pubertet desto längre blir man eftersom man har längre tid på sig att växa. Det är därför män är längre än kvinnor. De kommer in i pubertet i snitt 2 år senare och har därmed två år extra på sig att växa. Pojkar spurtar dessutom lite mer (högre tillväxthastighet) i puberteten än flickor.

Det är INTE så att man måste ha en viss kroppsvikt för att få mens. Det är en gammal myt som måste avlivas. I så fall skulle större delen av jordens befolkning aldrig komma så långt...
    Att puberteten startar tidigare nu jämfört med på låt säga 1800-talet tror man, mycket riktigt, beror på kost och levnadsvanor och att vi blir fetare, men det är lite mer komplicerat än så.

• Lovely L

Jag står tudelad i den här frågan då jag själv är 182 cm lång. Jag har haft den här diskussionen med min sambo om vi skulle få en dotter om vi då skulle försöka bromsa hennes tillväxt. Han är STARKT emot det eftersom han anser att det är fint att vara lång och att man inte ska äta hormoner m.m. som nog inte är bra för en. Jag själv, som vet hur jobbigt det är när man är yngre och bara vill passa in bland alla andra hade nog föredragit att vara kortare på den tiden. Men när man blir äldre inser man att ALLA har något dom tycker är jobbigt med sitt utseende och det är helt OK att det är så. Ingen är perfekt! Dessutom lär man sig att acceptera sin längd när man blir äldre. Och nu kan jag till och med tycka att det är en fördel! Alla ser mig och lyssnar på mig, det använder jag till min fördel.

• Kärnhuset

Det ska rätt mycket till för att man ska in och justera längden vare sig man är kort eller lång. Det ska finnas skäl till behandling, att man inte mår bra av någon orsak, och visst den psykiska och eller sociala biten kan vara anledning, men som sagt det är inget man gör i tvåårsåldern, utan i anslutning till puberteten.

• Kärnhuset

Tillägg: Om det inte visar sig tidigare att man har nåt sjukligt fel alltså. Det kan ju handla om att man inte har tillräckligt med tillväxthormon eller tvärtom som det handlar om i den här tråden att man har något som inte reglerar det uppåt, alldeles för höga värden. Men då handlar det om att "sjukliga" värden om ni förstår vad jag menar.

Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80