Inlägg från: Malada |Visa alla inlägg
  • Malada

stoppa flickor som väntas bli över 1.80

Jag fick härom dagen höra av min kompis att hennes bvc läkare hade sagt att man nu förtiden stoppade flickor som för väntas bli över 1.80 (hon förstod det som att det var med hormoner vid två års ålder)

Varför??
    Hur??
    Får man välja det själv som förälder eller gör dom det utan man vet om det??

Någon som vet??

Chockad
  • Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80
  • Malada

i det här fallet så är pappan, farfar, två farbröder över 2 meter långa.
    mamman är runt 180, farmor är 183... så hon har ju en del att brås på.

Jag blev jätte upprörd när jag fick höra detta , tyckte det inte var klokt.. förstår verkligen inte anledning..

• Malada
    Björkeli skrev 2007-08-21 23:04:38 följande:
    Min äldsta står under kontroll av skolhälsovården då hon är runt 145-150cm och snart 7år. Men det är först närmare tonåren som de gör åtgärder isådana fall. (Sätter igång puberteten tidigare) Hon beräknas bli runt 182-192cm.Menar du att de ger medicinsk hjälp till 2 åringar? Eller läste jag fel...
    Så hade min vännina uppfattat detLedsen
  • Malada
    Dinosaurien skrev 2007-08-21 23:32:43 följande:
    Att sjukvården inte stoppar i hormoner i barn utan att ha föräldrarnas samtycke är väl rätt självklart...var tror ni att vi bor? Kina? Snälla nån!Men...om jag hade en dotter som riskerade (?) att bli mycket över 1.80 så skulle jag överväga att stoppa tillväxten. Vad man än säger om att det är snyggt och att det är ålderdomligt så kan det vara jäkligt jobbigt att sticka ut så kraftigt från mängden och att ALDRIG kunna hitta kläder, skor etc. Handla i specialaffärer och elände. Nä, det är nog inte så kul., Och eftersom man inte gör nån åtgärd på småbarn utan sätter igång en pubertet i förtid när de är lite äldre så får man väl hoppas att man vet om ens dotter håller på att utvecklas till basketproffs då...Jag är själv hyfsat lång och har stora fötter och jag tycker det är rätt jobbigt. Skulle verkligen inte vilja vara en decimeter till.Hur ser ni på tillväxthormon till killar som riskerar att bli för små då? Ålderdomligt förtryck eller en bra idé?
    Ja verkar ju inte bättre.
    tycker det är lika gräsligt..
    håller med chloe och lilja84
  • Malada

nej jag tycker som du...
    lättar att anpassa kläder än människor

• Malada

jag citerade bara vad bvc läkaren sagt..
    jag för min del hade aldrig hört att man stoppar människors växt.

Svar på tråden stoppa flickor som väntas bli över 1.80