• Krusbär

pergotime fråga?har ni fått missfall när ni ätit pergotime?

Om man läser gamla trådar här på FL så verkar det vara väldigt olika vad man får för svar av sin läkare. Det gäller framför allt risken för mf och PCO. Och många som får pergo har ju PCO.

Som jag tolkar det så vet ingen säkert hur det ligger till. Risken kanske ökar marginellt eller inte alls med pergo. Men har man PCO finns en liten ökad risk för mf. Enligt vissa en väldigt liten ökad risk, enligt vissa måttligt och enligt andra mycket. men de senaste rönen varkar vara liten eller måttligt ökad risk.

Dessutom kan ju brist på progesteron bidra till tidiga mf. Vilket iofs också verkar vara en omtvistad teori bland läkare. Men om progesteronet hänger ihop med om man har bra äl eller inte, kanske det är vanligare med lågt prog. bland dem som har störd äl? Det är min egen teori.

Sen får man inte glömma att två mf anses som helt normalt...

• Krusbär

Lånar tråden lite för att ställa några frågor...

Har hört att:
    A) Risken för mf är större precis efter ett mf
    B) Chansen att bli gravid igen är större precis efter ett mf
    C) Risken att få mf ökar med pergo/PCO
    D) Risken att få mf med PCO minskar vid spontan äl (alltså utan pergotime)

Undrar om jag nu efter mitt mf ska:
    1. Hoppas på spontal äl och isåfall försöka bli gravid (hoppas på alt. B+D)
    2. Vänta en mens, sen hoppas på ytterligare en spontan äl och försöka bli gravid (alt. A+D)
    3. Inte försöka bli gravid på några månader och sen börja med pergo igen (alt. A)

Vad är det som gäller egentligen? Känns ju helt omöjligt att väga fördelar/nackdelar och eventuella risker!

• Krusbär

Kan ju tillägga också att chansen till spontan ÄL förmodligen är störst precis efter mf, för att sedan minska.

• Krusbär

Peki: Det låter inte bra! Då borde man alltså satsa på att bli gravid på en (eventuell) spontan ÄL, även om den sker precis efter mf?

• Krusbär

Peki: Jag har ingen egen ÄL i vanliga fall, men enligt läkaren KAN man få en eller ett par spontana ÄL efter mf. Om kroppen har fattat galoppen, liksom.

Då kanske det är mindre risk för mf om man blir gravid på en spontan ÄL, även om risken för mf är högre om man blir gravid igen direkt?

• Krusbär

Peki: Ja, det borde bero på orsaken. Men den vet man ju tyvärr inte. Är den hormonell (det jag är orolig för) kanske risken är större att det händer igen. Men berodde det på knasigt ägg eller spermie speler det nog ingen roll.

Hade tänkt testa en månad utan pergo för att kolla om det blev nån ÄL, men då blev jag ju gravid i stället... Hoppas därför på underverk nu efter mf.

Jag fick myyyycket ÄL-sekret med pergon så den biten var det inget fel på...

• Krusbär

Kickan 84 skrev 2007-09-04 16:37:59 följande:

Att tänka på ang ÄL-sekret är att det beror på höjning av vissa hormoner, alltså betyder det bara att ett ägg är moget, inte detsamma som att man HAR ägglossning. Jag hade det typiska ÄL-sekretet varje månad, ingen ägglossning...
    Samma sak med ÄL-tester, visar bara höjning av hormonet och inte om ägget verkligen släpper. Men jag blev ju gravid så då släppte det ju iaf...
Svar på tråden pergotime fråga?har ni fått missfall när ni ätit pergotime?