• nickibella

pergotime fråga?har ni fått missfall när ni ätit pergotime?

undrar om det är större risk att få missfall av pergotime?
    precis fått missfall,åt pergotime blev gravid första försöket.

• Svar på tråden pergotime fråga?har ni fått missfall när ni ätit pergotime?
  • C r e d o

Jag har tre "Pergobarn"och har inte haft nåt missfall.

• tröskan

Jag har haft fyra missfall. Åt pergo vid ett av dem. Har också en son som snart är tre, då åt jag inte pergo.

• Springtime
    nickibella skrev 2007-08-16 17:25:16 följande:
    undrar om det är större risk att få missfall av pergotime?precis fått missfall,åt pergotime blev gravid första försöket.
    Samma här! Jag åt Pergo (efter drygt två års fruktlösa försök efter en spontan graviditet som slutade med ma) och blev gravid direkt. Men det slutade i ett missfall i vecka 6-7.

Jag tror inte att det är större risk, men jag börjar verkligen undra. Är lite rädd att börja med Pergo igen i fall det slutar med samma sak. Har inte rådgjort med min läkare än. Tänkte i alla fall vänta ett par cykler för psykets skull.
  • FruBe

Jag har ätit två pergo enkelkurer och blivit gravid på bägge. Fick även MF båda de gångerna. Så pergo är för min del lite bitterljuvt, det fungerar men ändå inte. Fruktansvärt enerverande.

Så mitt svar på din fråga, baserat på mina egna erfarenheter, är att pergo ökar risken för MF. Iaf för min del. Och enligt min läkare så var också så fallet.

Var inte rädd för att livet ska ta slut, var rädd för att det inte ska börja!
  • Janssonkatten

jag fick, blev gravid före jag började med pergon, visste alltså inte om att jag var gravid. det hela slutade med ett ma och sedan ett framkallat mf. ingen rolig upplevelse alls

• Krusbär

Om man läser gamla trådar här på FL så verkar det vara väldigt olika vad man får för svar av sin läkare. Det gäller framför allt risken för mf och PCO. Och många som får pergo har ju PCO.

Som jag tolkar det så vet ingen säkert hur det ligger till. Risken kanske ökar marginellt eller inte alls med pergo. Men har man PCO finns en liten ökad risk för mf. Enligt vissa en väldigt liten ökad risk, enligt vissa måttligt och enligt andra mycket. men de senaste rönen varkar vara liten eller måttligt ökad risk.

Dessutom kan ju brist på progesteron bidra till tidiga mf. Vilket iofs också verkar vara en omtvistad teori bland läkare. Men om progesteronet hänger ihop med om man har bra äl eller inte, kanske det är vanligare med lågt prog. bland dem som har störd äl? Det är min egen teori.

Sen får man inte glömma att två mf anses som helt normalt...

• Krusbär

Lånar tråden lite för att ställa några frågor...

Har hört att:
    A) Risken för mf är större precis efter ett mf
    B) Chansen att bli gravid igen är större precis efter ett mf
    C) Risken att få mf ökar med pergo/PCO
    D) Risken att få mf med PCO minskar vid spontan äl (alltså utan pergotime)

Undrar om jag nu efter mitt mf ska:
    1. Hoppas på spontal äl och isåfall försöka bli gravid (hoppas på alt. B+D)
    2. Vänta en mens, sen hoppas på ytterligare en spontan äl och försöka bli gravid (alt. A+D)
    3. Inte försöka bli gravid på några månader och sen börja med pergo igen (alt. A)

Vad är det som gäller egentligen? Känns ju helt omöjligt att väga fördelar/nackdelar och eventuella risker!

• Krusbär

Kan ju tillägga också att chansen till spontan ÄL förmodligen är störst precis efter mf, för att sedan minska.

• Peki

Ja det lär finnas en förhöjd risk för tidigt mf då man äter Pergo.

Pergo funkar genom att man "lurar" kroppen att halten av LH (tror jag att det var, kan vara östradiol också) är lägre än vad den verkligen är. Kroppen producerar då mer och kan då få ägg att växa och släppa.

Den här indirekta stimuleringen gör att livmoderslemhinna inte ligger i fas med äggtillväxten utan är några dagar efter i utvecklingen. Det kan orsaka att slemhinnan inte är optimal då embryot fäster. Det kan i sin tur göra så att moderkakan inte utvecklas som den ska och det resulterar då i tidigt mf runt v 6-7.

Det borde gå att hitta forskning på det här. Lättast är att söka på engelska eftersom de flesta rapporter skrivs på det. Kolla på t ex Clomifen (eller möjligen clomiphen jag minns inte vilket som är rätt) och på misscarrige.

www.pubmed.com har många abstracts att läsa bland.

• Krusbär

Peki: Det låter inte bra! Då borde man alltså satsa på att bli gravid på en (eventuell) spontan ÄL, även om den sker precis efter mf?

Svar på tråden pergotime fråga?har ni fått missfall när ni ätit pergotime?