Tråd för oss med sfinkterruptur, del 6!
Det är lika illa med infon i Västerås. Jag gick hem från BB utan någon info. Ändå blev jag opererad i narkos.
Det är lika illa med infon i Västerås. Jag gick hem från BB utan någon info. Ändå blev jag opererad i narkos.
Grattis! Det känns alltså inte som om du gjort en stor bukoperation då? Hur länge har man ont efter operationen? Och toabesöken fungerar alltså relativt smärtfritt trots operationen?
Vad tyckte du var tuffast med förra förlossningen, själva förlossningen eller tiden efteråt?
För min del tyckte jag att tiden efter förlossningen var det tuffaste och värsta jag någonsin varit med om. Jag förstår inte varför man säger att vaginala förlossningar ska vara så skonsamma.
Usch ja, första toabesöket... Jag fick Microlax och bedövningsalva 5:e dagen på BB efter förlossningen, eftersom magen inte hade kommit igång. Det gav effekt, men det var en nära-döden-upplevelse.
Jag skulle råda dig att gå tillbaka till kliniken och begära att få information av en läkare som är insatt i detta och inte läsa så mycket på egen hand. Jag läste tyvärr alldeles för mycket på egen hand och kom in på en massa ytterligare komplikationer som jag i efterhand förstått är extremt ovanliga. Dessvärre trodde jag att jag skulle drabbas av alla dessa komplikationer till slut.
Det är klinikens jobb att tillhandahålla bra information. Det är en patientsäkerhetsfråga.
3D-modell på bäckenbotten:
www.neuro.ki.se/neuro/KK2/3dbotten/index.html
I operationsberättelsen i journalen med löpande text borde det stå lite mer om hur de har sytt, antal stygn osv. Jag fick 3 stygn på själva sfinktern (partiell SR, mindre än halva) och sedan står det bara flertal stygn på restan av förödelsen (de orkade väl inte räkna).
Vad står det om antal stygn för er andra? Har ni fått specat mer noggrant?
Grattis Unika!
I Fv1-journalen finns det kryssrutor för invändiga resp utvändiga stygn.
Hm, huja det kändes som att sitta på taggtråd eller ett igelkottaskinn... Jag vågade aldrig titta hur det såg ut.
Som jag har fått det beskrivet för mig angående hur de rekonstruerar mellangården, så syr de med en enda tråd med tag från sida till sida i det undre lagret. Sedan drar de ihop alltihop genom att dra i trådändarna. Så det blir som att dra i snosnörena på en sko. Sedan antar jag att de även syr ihop huden också på något sätt.
Men kan du inte få stygnen borttagna nu då? Jag blev sydd med självupplösande tråd.
Något som jag aldrig fick veta är det tar väldigt lång tid för en sfinkterruptur att läka. 6 månader efter förlossning kan rupturen fortfarande vara under läkning. I BB-broschyren som jag fick stod det bara att bristningarna är läkta efter några dagar, men att större bristningar kan ta längre tid.
Inte heller fick jag veta att förstoppningar under läkningstiden ger en onödig påfrestning på sfinktern.
3 månader efter förlossningen hade jag fortfarande blåmärkeskänsla i bäckenbotten. Jag blev penslad med etsande vätska vid efterkontrollen, eftersom jag hade besvär med slemhinneflikar (som ej hörde hemma i hudlagret) som sved. Dessa etsades alltså bort.
Vad gäller kryssen för bristningarna, fick jag fyra av sex möjliga kryss. Djup vaginalruptur även här, tyvärr. Som tur var missade vaginalrupturen precis ändtarmen, annars hade det blivit ytterligare ett kryss.
*Att vara förstföderska är en riskfaktor för sfinkterruptur (10-15%) samt tidigare sfinkterruptur.
*Det handlar snarare om hur snabbt barnet passerar ut, men stort barn är en riskfaktor.
*Jag kände inte när jag sprack eftersom det gick så snabbt när barnet rasade ut, men var öm i 3 månader efteråt och hade svårt att gå i några veckor.
*Man kan få de bestående men som du nämner, men de flesta med sfinkterruptur får det inte.
*Om man får en allvarlig bristning och komplikationer med läkningen efteråt och följande operationer inte ger tillräckligt bra resultat kan man behöva stomiopereras. Tror dock att det är ovanligt.
*Eftersom du redan fött ett barn utan sfinkterruptur har vävnaderna redan töjts ut och du har heller inte oelastisk ärrvävnad som skulle ställa till det för dig.
*Tyvärr är födandet, precis som livet, en dynamisk process där man inte kan få några garantier. Vid ett snitt är du garanterad ett operationsärr, vid en vaginalförlossning har du chans att slippa operationsärr.