Inlägg från: Himmelbit |Visa alla inlägg
  • Himmelbit

Vita hem del 5

gemelli skrev 2007-08-15 21:41:57 följande:
    Men var det befintliga tomter när ni köpte dom, eller var det råa tomter utan hus på?
    Det var bara en "skogsplätt", kan man säga. Så en "rå tomt" utan hus.

I vår summar räknar jag:

Grovplanering:
    *att gräva ur tomten, byta ut "skit-massor" (dåligt underlag) till bra underlag (här var det riktigt dålig jord)
    *lägga dräneringsrör, andra anslutningar m.m.
    *husgrunden (ingår i priset hos vissa husleverantörer).

Finplanering:
    *ett rejält lager matjord, arbetet med att få ut den lagom tjockt plus att bulta.
    *färdigt gräs som vi rullade själva.
    *mur längs hela framsidan
    *trappor på två ställen på framsidan, plattgångar till entré, plattor och singel runt huset, stenparti på framsidan med singel och några plattor.
    *häck och andra växter

*Altan
  • Himmelbit
    Salmiak6 skrev 2007-08-15 21:58:15 följande:
    Det blir bara en fond. Den som är grå just nu.
    Jag är riktigt förtjust i liggande panel!!

På övervåningen ska vi ha liggande panel på väggarna och stående i taket. Kanske låter konstigt (det gör det i mina öron iallafall..) men jag har sett detta både på bild och i verkligheten och det är faktiskt himla fint!
  • Himmelbit
    gemelli skrev 2007-08-15 22:14:33 följande:
    mimmi,Jo för jag vill bara ha lusthuset och det är alldeles förhögt för den här skit kommunen, som har bestämmelser för allt...Sen blir det grymt dyyyrt om man ska göra massor med ändringar på hustyperna...Tyvärr har Fiskarheden en usel hemsida, men har har ni en bild på mitt drömhus på en skogstomt.Fiskarhedens villa SpovenLite dålig bild, men jag har fotat den ur en tidning
    Mmmmmmmmm, VILL HA!!!!!!
    Vår kommun har också en massa regler och konstigheter - som de för övrigt har luckrat upp på sen vi byggde....
    Jag ville ha typ ett sånt hus - I love förhöjt väggliv!! - men så fick man inte göra
  • Himmelbit
    Salmiak6 skrev 2007-08-16 17:50:38 följande:
    HUS & HEM nr 10 s. 30-43!!!!!!!Där är mitt drömhem!!!! Så vill jag bo! De har precis samma inredningstil som jag!Åh jag är kär! Min man också! Vi måste bygga ut nu!!!! Så ska vi bara ha det!!!
    Såååå fint!! Vet du, när jag fick hem tidningen så tänkte jag direkt att det här skulle Vita-hemmarna gilla
  • Himmelbit

Ang. vagnar - vi har en Kronan och är jättenöjda!!

• Himmelbit
    tjenixen skrev 2007-08-16 18:57:15 följande:
    Alltså jag börjar åter undra över om jag ska ta mitt pick och pack och vända mig till någon annan inredningstråd för lika exalterade ni är över Millys hem lika gräsligt tycker jag det är med bräder överallt och när det är totalt helt vitt. Ser inte hemtrevligt ut alls i det hon skriver om i pojkarnas rum etc. Så kalt och inget mys för 5 öre. Så näää, vitt gillar jag men ett hem helt i vitt vill jag absolut inte ha. Så frågan är om jag får vara kvar även om jag bara gillar att ha det ljust och vitt på visst men inte helt överallt???
    Ha ha -hoppas att du skämtar Tjenixen! Klart du inte ska packa ihop!
    Vi är nog alla Vita hemmare - men självklart väldigt olika inom detta. Men huvudsaken är ju att vi inspirerar varandra ju !!
  • Himmelbit

Julia: Såg att du också hade Kronan - är du nöjd m din? Är d syskonvagnen du har? (Eller den kanske inte är klar ännu, såg att de skulle ta fram en iallafall...)

• Himmelbit
    juliah skrev 2007-08-16 19:17:33 följande:
    Himmelbit, jag har en 05:a och det har varit strul med sufletten bla. Men i stort så är jag nöjd. Vi har faktiskt inte köpt ngn syskovagn. Kan kanske nu börja känna att jag vill ta lite längre och raskare promenader än vad storebror vill och orkar. Får se hur vi gör...
    Ja, vi har också haft lite strul m suffletten men de har alltid varit väldigt service-minded när vi reklamerat. Så trots det är jag väldigt nöjd!
  • Himmelbit
    Salmiak6 skrev 2007-08-16 19:17:41 följande:
    Mmmm jag är en av dom!!!
    Jag tänkte på Gemelli också med tanke på att det låg på Värmdö (visst är det väl hon som letar hus där?)
  • Himmelbit
    umbro skrev 2007-08-16 19:25:44 följande:
    Tycker ni att det blir för vitt om man har vitt på väggarna både i kök, hall och vardagsrum.Jag vill ha vitt i vardagsrummet, jag funderar på att om vi ska ta tag i det nu innan vår bebba ska komma om 11 v.Vi måste ändå göra nåt åt vardagsrummet då vår lilla son på 1 år rivit i tapetern. Vi har sandfärgad tapet i vardagsrummet nu.Åh ja vet inte, väntar vi kommer vi ju ha fullt upp, väntar ju sjätte barnet nu.Men till frågan hihih hade ni målat vitt om ni va jag, det blir inte för vitt va?Ni alla här har så himlarens fint. Ni inspirerar mig att fixa ordning här hemma. Min man gillar oxå vitt nu.hihih
    Jag tror på vitt som en toppenbra bas! Sen kan du ju välja i vilka toner allt som är mer föränderligt går i!
Svar på tråden Vita hem del 5