Inlägg från: Himmelbit |Visa alla inlägg
  • Himmelbit

Vita hem del 5

Michaela W: Det är absolut en bra bok som iallafall jag fick en tankeställare av.

På baksidan står det så här:

Vi är välutbildade, men förgås av tvivel på oss själva. Vi är framgångsrika, men jagas av rädslan för att bli avslöjade. Vi är ambitiösa, plikttrogna, målmedvetna.. och en snabbt växande grupp i statistiken över sjukskrivna med psykisk diagnos.

Många unga kvinnor av idag går sönder redan i början av sitt yrkesverksamma liv. Tjejer som rimligtvis borde vara friska och starka jobbar sig trötta och ledsna fortare än de hinner säga "övertidsersättning".

Var kommer alla dessa duktiga flickor ifrån? Och hur kan man förstå och hantera den sjukliga duktigheten?

I "Diagnos: duktig" kan du läsa om de strukturella orsakerna till unga kvinnors kravfyllda liv. Här finns tips, råd och inspiration till både de sjukligt duktiga flickorna och personerna i deras omgivning.

• Himmelbit
    Busan skrev 2007-09-20 22:57:56 följande:
    Inte riktigt men nästan, de låter roligt dom oxå.. tur att man förgyller lite.
    Själv pratar jag rikssvenska.... *ha ha ha*
  • Himmelbit

Godnatt alla vitahemmare!
    TA HAND OM ER!

• Himmelbit
    VeroniQa skrev 2007-09-21 19:34:38 följande:
    Behöver er hjälp tjejer Imorgon ska lillens säng målas! Men nu är frågan vilken färg jag ska ha,vit såklart men märke, nyans, roller eller pensel,typ av pensel,halvblank???Vad använder ni för färg, ni erfarna Väggarna är målade i "Sthlm-vit" ska man ha samma på sängen då kanske?Skulle bli jätteglad om nån vill hjälpa För övrigt vill jag bara säga att jag e sååå glad som blev tipsad om den här tråden, ni verkar vara helt underbara människor med vackra inspirerande hem, så skoj att kika in i alla bloggar! Hoppas ni får en mysig fredagskväll å kram på alla som behöver en!
    Jag brukar måla med Flüggers Råvita Snickerilackfärg (vattenbaserad), efter bra tips ifrån Juliah.
    Som förarbete slipar jag bara med fint fint sandpapper och målar sen med Flüggers Slipstrykning- och färdigfärg som grundfärg (snickerigrund).
  • Himmelbit

Jag är osäker på råvit, men jag har för mig att säljaren i min Fluggerbutik sa att det var en blandning (annars skulle den väl bara hetat vit??).

• Himmelbit
    VeroniQa skrev 2007-09-21 20:48:13 följande:
    Får nog ta en sväng till en Flugger återförsäljare, verkar som om det är flera som använder råvit så det blir nog den...finns det inte en nyans som heter antikvit också,nån som målat med den?Den där "slipstrykning och färdigfärgen" är den till för att färgen ska fästa bättre, eller hur skiljer den sig från "vanliga" grundfärger??Tack för all hjälp ni är så söta
    Ja, det blir lite struktur av den grundfärgen som gör att det fäster bättre.

Jag har målat med Antikvitt också - den är ju lite mer åt det "grå" hållet. Jättefin men jag målar hellre med den råvita numera för jag tycker att den är finare.
  • Himmelbit
    malins79 skrev 2007-09-21 20:53:05 följande:
    Jag har tidigare laddat ner typsnitt till min dator och då lyckas "packa upp" det.Men nu har jag en ny dator med Windows Vista och jag vill ha in Scriptina bla, men jag vet inte hur jag gör någon som kan hjälpa mig?!
    Jag har ju lekt datasupport X antal ggr tidigare så jag kör väl igen ...

Men du - jag har för mig att man kan installera fonter på ett enklare sätt i Vista (har inte det själv). Undra om det inte bara var att högerklicka på fontfilen - testa det och se om du får upp ngt alternativ om att installera.
  • Himmelbit

Godkväll i tråden!

Här lyser flitens lampa som vanligt!! Ni är så duktiga och får saker och ting gjorda!

Själv har jag inte gjort något annat än att gosa med min lille son

• Himmelbit
    vårsol skrev 2007-09-23 20:45:55 följande:
    Godkväll godkväll! Fina lampor, både mimmamum och kajsa.Själv sitter jag och letar fina bilder på nätet... tänkte ju göra såna där ljusbuntar att ge bort när jag går på julfikor. Är det någon som har bra tips på vilka ord jag kan googla?
    Vad för typ av bilder är du ute efter?
  • Himmelbit
    vårsol skrev 2007-09-23 20:59:45 följande:
    Jag vet inte riktigt... lite gammaldags ansikten eller rosor? Jag hittade lite bilder med Jesusbarnet och så, det passar ju fint till jul, men såna där ljusbuntar kan man ju ge bort lite när som och då passar kanske andra bilder bättre...
    Jag brukar hämta bilder från www.johner.se men det är mer fotografier.
    Minns att någon här i tråden hade surfat efter bilder som jag kan tänka mig att du är ute efter då - Sunmaid?
Svar på tråden Vita hem del 5