• newatthis

Kan man vägra sugklocka?

Kan man vägra viss behandling? Inte för att jag vill riskera bäbisen men jag är livrädd för sugklocka/tång...

• Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?
  • newatthis

Hej!

Tack för svaren, tror själv att det är så att man givetvis kan vägra (man kan ju vägra all behanding) men tror inte att så många skulle göra det när det är fara för bäbisen.

Vill absolut inte råka ut för sugklocka pga värksvaghet i alla fall, med tanke på riskerna för både svåra bristningar och att skada bäbisen så får det hellre bli KS (även det med viss risk givetvis)

• newatthis

kanske inte, men jag skulle inte bli förvånad, man kan ju vägra att tex ta emot blod eller livsuppehållande åtgärder fast man behöver det?????

Men som sagt, ingen aning

• newatthis

Hallonmopeden: Ska till Spec BM om ett par veckor igen, ska höra vad hon säker. Litar inte riktigt på henne dock, sist jag var där så sa hon bla att "det är inte så många som spricker", när jag då sa att enligt socialstyrelsen så spricker 93% i olika grad så blev hon bara tyst, tyckte det var lite mysko, varför skulle hon ljuga?
    (om hon inte viste bättre är det nästan ännu värre)

• newatthis

93% av förstföderskor ska det vara

• newatthis

Till barnesrätt:

Det där med utbildning stämmer inte riktigt, svåra sprickningar (som påverkar analen) har ökat från mindre än 1% för 20 år sedan till ca 4% idag. Detta tros till stor del ha att göra med att kunskapen om hur man förebygger har minskat hos personalen och att det kunskapen om perinealskydd inte alls betonas på samma sätt på utbildningne idag.

Det har tex visat sig att det ca 7 gånger större risk att få en sfinkterskada i Malmö och Åbo just för att man i Finland har bättre kunskap om just hur man förebygger den typer av skadar..

Svar på tråden Kan man vägra sugklocka?