• Etta med kokvrå

Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?

Är det bara jag som tycker att all form av alkohol smakar äckligt?
    När jag var ung så söp jag, älskade själva berusningen över allt annat men jag tyckte att det smakade vedervärdigt och jag lovar, jag gick igenom hela sortimentet.
    Öl var helt omöjligt att dricka, det smakade beskt, bittert, ja gammalt gubbpiss. Klarade faktiskt aldrig av att dricka mig full på skiten. Jag avstod hellre om det inte fanns något annat.
    Vin tycker jag smakar outspädd saft, utblandat med lite fotogen. Starksprit smakar ren bensin.

Idag dricker jag inte ofta. Behovet finns liksom inte där. Men ibland kan jag tycka att det är skönt att dricka mig berusad en fredag efter jobbet, när allt känns bra, när jag är på ovanligt gott humör.
    Då kan det kännas skönt att sätta sig framför datorn, skriva, lyssna på gammal fin åttiotalsrock, fyllna till och bli sentimental.
    Men då dricker jag uteslutande starksprit, inte för att det är gott utan för att plågan blir kortare. Man behöver inte lika stor mängd för att bli berusad. En halvliter räcker gott och väl.

Så vad säger ni andra? Tycker ni att drycker som innehåller alkohol är gott?
    Jag är helt övertygad om att om man inte hade blivit berusad av alkohol, ja då hade det inte blivit en så stor grej som det har blivit.
    Få skulle köpa alkoholfritt brännvin om det fanns t ex. Det finns alkoholfritt öl och vin men det har aldrig blivit någon storsäljare mig veterligen.
    Nej, jag tror att de flesta inte vill erkänna att de gillar att bli berusade. Därför så säger de att det är gott. Därför så ska drickandet alltid omges med en massa ritualer. Det är inte riktigt accepterat att säga att man enbart dricker för att man gillar att bli berusad.

Vill jag dricka något gott, då dricker jag juice eller läsk. Vill jag bli berusad, ja då tvingar jag i mig sprit.

Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?
  • Anonym

Jag dricker öl och rödvin för att jag tycker att det är gott.

vitt vin och sprit är ÄCKLIGT skulle inte ens dricka det!

Tycker att kaffe är gott därför dricker jag det. Tycker att Coka Cola är äckligt, dricker alltså inte det!

Jag gillar inte att vara full, alltså så slutar jag INNAN jag är det!

• Etta med kokvrå

Grodmannen:

"Jisses du måste drika regelbundet än jag. En halvliter jag skulle nog inte kunna gå rakt."

Nej, jag dricker ungefär en fredag i månaden, förutsatt att jag har lust naturligtvis.
    På den tiden jag söp (ca 15 år sedan) så drack jag ungefär 4 75:or i veckan. DET VAR MYCKET.
    Jag är förvånad och glad över att jag inte fick så stora fysiska skador. Var på fyrtioårskoll hos företagsläkaren för ett tag sedan och hade levervärde som en nittonåring enligt honom. Fanns inget att anmärka på. Allt var perfekt.
    Men psykiskt så vet jag att jag tog stryk. Har haft depressioner, overklighetskänslor och skit i flera år och det är förmodligen tack vare mitt spritmissbruk. Det är borta idag men det tog lång tid.

Jag var 27-28 år när jag lade av. Flera av mina jobbarpolare lade aldrig av. Idag ser de ut som sjuttioåringar och är helt borta i skallen. De som fortfarande lever vill säga.

• cloudberry79

Dyra franska chardonnayviner.. Det godaste som finns i hela världen! Dricker dock sällan, kanske ett glas i månaden och såklart inget just nu när jag är gravid.

Ängeln Adrians mamma med pyret i magen - BF 6 januari 2008
  • MrM

Morrhår och ärtor:
    (Utanför bolaget)
    Håna - Ska du handla?
    Tompa - Nä, jag gillar inte sprit.
    Håna - Nä, vem fan gillar inte sprit.

Jag är benägen att hålla med Håna i den frågan.

Mvh

• Stripe

Jo, jag tycker det smakar äckligt. Har aldrig förståt poängen med att kalla det gott. Den som föredrar något av sortimentet framför nypressad juice av favoritfrukten måste verkligen, jag vet inte, ha annorlunda smaklökar än vad jag har.

Dricker öl för humlen och rödvin för ämnet som triggar samma receptor som choklad/kakao gör. Det är sällan jag dricker för alkoholens skull, men det händer.

Man blir bara dum av det ruset och vill man känna känslor (vara sentimental) så fungerar cannabis med hästlängder mer effektivt än något som verkar genom att "stänga av" (läs: göra delar av hjärnan medvetslösa) människan mer och mer och låter vissa delar hållas "vid liv" (läs: hålls kvar i medvetandet).
    Cannabis stimulerar in mer av människan i användarens medvetande (vid, som vanligt, sunda doser).

Och har man ingen kunskap inom biokemi och faktiskt VET hur ämnen påverkar kroppen på mikrokemisk nivå så ska man inte heller yttra sig i onödan. Jag vet, jag har studerat detta ämne, så jag öppnar därmed min käft.

• Anonym

jag tycker de e rätt så äckligt..smaken av alkohol..

• Etta med kokvrå

MP84:

"ST är väl inte nykter från sitt missbruk?? man kan väl inte säga att man kommit ur ett missbruk då han fortfarande dricker sig packad i sin ensamhet?"

Är en gång i månaden missbruk? Ja i så fall är nog majoriteten av alla svenskar missbrukare.

• MR84

jag tycker de är ett missbruk om man sitter i sin ensamhet för att bli berusad, de är väl alkholism?

• Pyris

Urk.. har blivit anti-alkhol tror jag.

Jag har aldrig iofs varit direkt glad i någon slags alkohol. Alkoläsken diggade jag skarpt, tills jag fick migrän av dom. Samma med cidern. Dooleys var också en riktig höjdare ända tills jag fick migrän av sådant också. Öl och vin smakar urk.

Men jag märkte nu när jag var på Liseberg att jag tål inte ens lukten av sprit. Människor som kommer o andas på dig o det stinker sprit. *spyr*

• Valkyriah

Oj det finns ju så mycket gott
    En iskall öl när det är varmt.
    Ett gott rödvin till en god middag.

och en massa goda drinkar.

Att bara dricka ren sprit kan jag förstå att man inte tycker är gott

Du kanske skulle ta och prova olika drinkar ?

White russian är en klar hit

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Etta med kokvrå

MP84:

"jag tycker de är ett missbruk om man sitter i sin ensamhet för att bli berusad, de är väl alkholism?"

Ja, om man dricker ofta och är beroende av skiten. En gång i månaden är inte missbruk.
    För att vara alkoholist så måste man vara beroend av skiten. Jag dricker långt mindre än de flesta andra. Så jävla kul är det nämligen inte längre.

• danitra
    MP84 skrev 2007-08-07 20:52:27 följande:
    jag tycker de är ett missbruk om man sitter i sin ensamhet för att bli berusad, de är väl alkholism?
    VArför skulle det vara det?
  • Anonym

Ja, jag tycker att sprit smakar gott. Jag dricker dock sällan så mycket att jag blir full. Gillar inte lättöl, det smakar blask. Och likör är sliskigt och äckligt. Däremot en god, stark mörk öl, eller ett glas vin, det är gott. Drinkar ger jag inte heller mycket för. Konjak och whiskey är också riktigt gott, till kaffet, eller som det är.

• MR84

de är så många alkohlister gör! ska man dricka så tar man å dricker nåt man tycker om man häller inte i sig en halv liter i sin ensamhet för att bli packad heller.
    eller så kanske vissa gör det men tror inte de ligger rätt till då.

• anzita

Intressant!

Jag dricker viner som jag anser "smakar gott". Gillar inte när alkoholsmaken tar överhanden, därför dricker jag inte starköl.
    Kan ta en nubbe till kräftorna, inte för smaken men för att det hör till o  man blir lite på kanelen.

En whiskygrogg efter en stressig jobbdag kan också vara på sin plats. Men jag dricker så lite att bara en grogg, knappt ens det får mig att slappna av o är det sent på kvällen, somna.

JAg tror ärligt talat att alkoholdrycker är populära just  för att de ger berusning. I förslta hand inte för smakens skull. Punkt.

• Stripe

-Till MP84-

Eh, att berusa sig i sin ensamhet är många gånger nyttigt, just av den anledningen som TS nämner, om att vara "sentimental" (som jag subtilt tolkar som att man släpper på känslor). Det om något är ett sunt bruk, för man har mycket att gå igenom själv och jag tror att TS har ett väldigt medvetet förhållande till alkohol, antagligen ett mycket mer medvetet förhållande än vad du och jag har (i och med TS tidigare missbruk).

Att tro att berusning enbart hör hemma i umgänge har nog ett mindre medvetet förhållande till substansen och berusningen än vad någon annan och mer flexibel person har.

Droger sak användas för att man får ut något av dem, gärna på ett plan djupare än att man vill svänga sin stjärt på dansgolvet bara för att hämningar släpps. Att droger släpper på hämningar och spärrar är ett verktyg som man faktiskt kan använda för att må bättre och gå igenom saker som annars tar emot. Rekommenderar dock inte alkohol för sådana saker, det fungerar men är väldigt ineffektivt och man får inte ut alla känslor genom det då alkoholen verkar genom att slå ut delar av hjärnan kontra hålla kvar andra i medvetandet, istället för att stimulera helheten pch föra in mer i medvetandet.
    Att man kan gråta ut och bearbeta saker genom alkohol är inte för att saker stimuleras (eller jo, men inte på en nämnvärd skala) utan mest för att vissa av dessa delar är det enda som lämnas kvar i dugligt bruk (så det är varken svårare eller lättare att komma åt önskvärd känsla, många gånger bara svårare, och många känslor är rent omöjliga att nå genom alkohol).

• Anonym (micke)
    MP84 skrev 2007-08-07 20:52:27 följande:
    Öööh, nej. Det är knappast alkoholism.
  • MR84

ja jag dricker ju så gott som aldrig, nångång ibland men då ska de va nå spciellt tillfälle.

• Gabriella S

Jag tycker att det finns mycket som är gott! Ett fylligt och mognat rött vin... Ett svalt vitt vin när det är varmt... En gammal, fin konjak... Och alla smarriga likörer: apelsin, citron, kakao, kaffe, vanilj, lakrits (ouzo!)...

Anledningen till att alkoholfritt vin med mera inte säljer lika bra är ju inte "bara" att man inte blir berusad. Utan för att de aldrig kan smaka likadant. Det är ju alkoholen som ger den starka, brännande, kvarstående känslan, och som lyfter fram smakämnena.

En halvliter sprit (antar att du menar 40-procentig då?) skulle jag dock inte hälla i mig vid ett enda tillfälle. Då skulle jag nog spy!

• stratosfär

Du är antagligen en supersmakare. En sådan kommer alltid att tycka att alkohol smakar illa, oftast beskt. Jag har inget direkt bra förslag. Det kan finnas drinkar som fungerar bättre. Du bör jobba på att dölja alkoholsmaken vilket är lättare sagt än gjort. Sötma fungerar till viss del, även annan beska om du tycker det är okej vilket jag är tveksam om du gör då supersmakare oftast ogillar beska. Du kan ju prova starka kryddor men jag skulle utgå från att du har svårt för det. 

Svar på tråden Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?