Inlägg från: Etta med kokvrå |Visa alla inlägg
  • Etta med kokvrå

Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?

Är det bara jag som tycker att all form av alkohol smakar äckligt?
    När jag var ung så söp jag, älskade själva berusningen över allt annat men jag tyckte att det smakade vedervärdigt och jag lovar, jag gick igenom hela sortimentet.
    Öl var helt omöjligt att dricka, det smakade beskt, bittert, ja gammalt gubbpiss. Klarade faktiskt aldrig av att dricka mig full på skiten. Jag avstod hellre om det inte fanns något annat.
    Vin tycker jag smakar outspädd saft, utblandat med lite fotogen. Starksprit smakar ren bensin.

Idag dricker jag inte ofta. Behovet finns liksom inte där. Men ibland kan jag tycka att det är skönt att dricka mig berusad en fredag efter jobbet, när allt känns bra, när jag är på ovanligt gott humör.
    Då kan det kännas skönt att sätta sig framför datorn, skriva, lyssna på gammal fin åttiotalsrock, fyllna till och bli sentimental.
    Men då dricker jag uteslutande starksprit, inte för att det är gott utan för att plågan blir kortare. Man behöver inte lika stor mängd för att bli berusad. En halvliter räcker gott och väl.

Så vad säger ni andra? Tycker ni att drycker som innehåller alkohol är gott?
    Jag är helt övertygad om att om man inte hade blivit berusad av alkohol, ja då hade det inte blivit en så stor grej som det har blivit.
    Få skulle köpa alkoholfritt brännvin om det fanns t ex. Det finns alkoholfritt öl och vin men det har aldrig blivit någon storsäljare mig veterligen.
    Nej, jag tror att de flesta inte vill erkänna att de gillar att bli berusade. Därför så säger de att det är gott. Därför så ska drickandet alltid omges med en massa ritualer. Det är inte riktigt accepterat att säga att man enbart dricker för att man gillar att bli berusad.

Vill jag dricka något gott, då dricker jag juice eller läsk. Vill jag bli berusad, ja då tvingar jag i mig sprit.

Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?
  • Etta med kokvrå

Ok, men jag kan inte hjälpa det. Troligen har jag barnsliga smaklökar eller något men jag avskyr skiten. Det smakar vedervärdigt och jag kan inte begripa hur jag kunde dricka sådana mängder av smörjan som ung?
    Öl har jag aldrig kunnat dricka, knappt vin heller. När jag söp så var det starksprit som gällde eftersom jag inte behövde dra i mig lika mycket av skiten för att få samma effekt.

Anonym (Gott)

"Sen kan jag också tycka det är ganska trevligt att bli onykter ibland, men jag har druckit mig onykter för att döva ångest och inte för att jag mår bra."

Det var nog lite så för mig med på den tiden jag själv söp på allvar.
    Men jag söp för att jag var blyg, när jag blev berusad så försvann allt sådant. Jag blev glad, social och sällskaplig och vågade gå fram till vilken tjej som helst för att inleda ett samtal.
    Idag däremot är sådana problem borta. Känner oftast inte för att dricka alls, bara om jag känner att jag är på extremt gott humör, har något att fira osv. Det brukar bli en fredagskväll i månaden eller något.
    Dagen efter vill jag inte se åt alkohol vilket är märkligt med tanke på att när jag var ung så var det precis tvärtom. Jag älskade att supa många dagar i rad, jag tyckte t o m att fyllan kändes bäst på bakrus (!)

• Etta med kokvrå

Grodmannen:

"Jisses du måste drika regelbundet än jag. En halvliter jag skulle nog inte kunna gå rakt."

Nej, jag dricker ungefär en fredag i månaden, förutsatt att jag har lust naturligtvis.
    På den tiden jag söp (ca 15 år sedan) så drack jag ungefär 4 75:or i veckan. DET VAR MYCKET.
    Jag är förvånad och glad över att jag inte fick så stora fysiska skador. Var på fyrtioårskoll hos företagsläkaren för ett tag sedan och hade levervärde som en nittonåring enligt honom. Fanns inget att anmärka på. Allt var perfekt.
    Men psykiskt så vet jag att jag tog stryk. Har haft depressioner, overklighetskänslor och skit i flera år och det är förmodligen tack vare mitt spritmissbruk. Det är borta idag men det tog lång tid.

Jag var 27-28 år när jag lade av. Flera av mina jobbarpolare lade aldrig av. Idag ser de ut som sjuttioåringar och är helt borta i skallen. De som fortfarande lever vill säga.

• Etta med kokvrå

MP84:

"ST är väl inte nykter från sitt missbruk?? man kan väl inte säga att man kommit ur ett missbruk då han fortfarande dricker sig packad i sin ensamhet?"

Är en gång i månaden missbruk? Ja i så fall är nog majoriteten av alla svenskar missbrukare.

• Etta med kokvrå

MP84:

"jag tycker de är ett missbruk om man sitter i sin ensamhet för att bli berusad, de är väl alkholism?"

Ja, om man dricker ofta och är beroende av skiten. En gång i månaden är inte missbruk.
    För att vara alkoholist så måste man vara beroend av skiten. Jag dricker långt mindre än de flesta andra. Så jävla kul är det nämligen inte längre.

Svar på tråden Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?