• Etta med kokvrå

Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?

Är det bara jag som tycker att all form av alkohol smakar äckligt?
    När jag var ung så söp jag, älskade själva berusningen över allt annat men jag tyckte att det smakade vedervärdigt och jag lovar, jag gick igenom hela sortimentet.
    Öl var helt omöjligt att dricka, det smakade beskt, bittert, ja gammalt gubbpiss. Klarade faktiskt aldrig av att dricka mig full på skiten. Jag avstod hellre om det inte fanns något annat.
    Vin tycker jag smakar outspädd saft, utblandat med lite fotogen. Starksprit smakar ren bensin.

Idag dricker jag inte ofta. Behovet finns liksom inte där. Men ibland kan jag tycka att det är skönt att dricka mig berusad en fredag efter jobbet, när allt känns bra, när jag är på ovanligt gott humör.
    Då kan det kännas skönt att sätta sig framför datorn, skriva, lyssna på gammal fin åttiotalsrock, fyllna till och bli sentimental.
    Men då dricker jag uteslutande starksprit, inte för att det är gott utan för att plågan blir kortare. Man behöver inte lika stor mängd för att bli berusad. En halvliter räcker gott och väl.

Så vad säger ni andra? Tycker ni att drycker som innehåller alkohol är gott?
    Jag är helt övertygad om att om man inte hade blivit berusad av alkohol, ja då hade det inte blivit en så stor grej som det har blivit.
    Få skulle köpa alkoholfritt brännvin om det fanns t ex. Det finns alkoholfritt öl och vin men det har aldrig blivit någon storsäljare mig veterligen.
    Nej, jag tror att de flesta inte vill erkänna att de gillar att bli berusade. Därför så säger de att det är gott. Därför så ska drickandet alltid omges med en massa ritualer. Det är inte riktigt accepterat att säga att man enbart dricker för att man gillar att bli berusad.

Vill jag dricka något gott, då dricker jag juice eller läsk. Vill jag bli berusad, ja då tvingar jag i mig sprit.

Vad säger ni andra?

• Svar på tråden Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?
  • Anonym

Jaj kan dricka cider o baileys, allt annat går bort just pga spritsmaken. Men jag håller inte med dej när du skriver att folk gillar att bli berusade, det är därför dom dricker. Det finns folk som dricker för smakens skull, fyllan kommer på köpet.

• Ziitoo

Öl, whiskey, gognac och röd vin går INTE ner! men allt annat gör

• Anonym (gott)

Nej, jag håller inte med dig. Det finns vissa maträtter som jag knappt kan äta utan att dricka vissa drycker till.

T.ex pasta med mycket vitlök, ostbricka, grillat kött - rött vin,
    silltallrik - öl + ev. nubbe m.m.

Jag tycker faktiskt det är gott med öl, även alkoholfri öl tycker jag om. Jag älskar Fernet, något som de flesta avskyr, men jag tycker det är gott. MEN när det gäller fernet så skulle jag troligen inte dricka den alkoholfri, där är det en blandning av båda som räknas.

Sen kan jag också tycka det är ganska trevligt att bli onykter ibland, men jag har druckit mig onykter för att döva ångest och inte för att jag mår bra.
    Det är inte okej, så nu har jag slutit dricka alkohol helt, vilket är jättejobbigt efterssom ångesten kommer ibland fortfarande och det finns inget jag kan göra?

• ciccielv

håller med ts

alkohol smakar "skit"kan räkna på en hand de gånger jag har intagit alkohol sedan 20 års ålder(13 år sedan)

klarar mig utan skiten

• Etta med kokvrå

Ok, men jag kan inte hjälpa det. Troligen har jag barnsliga smaklökar eller något men jag avskyr skiten. Det smakar vedervärdigt och jag kan inte begripa hur jag kunde dricka sådana mängder av smörjan som ung?
    Öl har jag aldrig kunnat dricka, knappt vin heller. När jag söp så var det starksprit som gällde eftersom jag inte behövde dra i mig lika mycket av skiten för att få samma effekt.

Anonym (Gott)

"Sen kan jag också tycka det är ganska trevligt att bli onykter ibland, men jag har druckit mig onykter för att döva ångest och inte för att jag mår bra."

Det var nog lite så för mig med på den tiden jag själv söp på allvar.
    Men jag söp för att jag var blyg, när jag blev berusad så försvann allt sådant. Jag blev glad, social och sällskaplig och vågade gå fram till vilken tjej som helst för att inleda ett samtal.
    Idag däremot är sådana problem borta. Känner oftast inte för att dricka alls, bara om jag känner att jag är på extremt gott humör, har något att fira osv. Det brukar bli en fredagskväll i månaden eller något.
    Dagen efter vill jag inte se åt alkohol vilket är märkligt med tanke på att när jag var ung så var det precis tvärtom. Jag älskade att supa många dagar i rad, jag tyckte t o m att fyllan kändes bäst på bakrus (!)

• Iroyg

Ursäkta mig, men en halvliter sprit låter ju massor...

Visst drack man mycket mer när man var yngre, och numera känns det strunt samma. Är aldrig sugen på att bli just berusad. Men jag tar hemskt gärna ett glas vin till fredagsmaten. Till grillat är det nästan ett måste, det framhäver maten så enormt. Då tar jag bara ett fjärdedels glas, några munnar bara. Älskar drinkar dock, men nackdelen är ju att man inte kan dricka så många eftersom man blir berusad. Tar väl en drink varannan månad eller så numera. Alkoholfria drinkar är inte samma sak, alkoholen ger dem ett litet sting och gör dem mindre söta.

• reboot

Är det så konstigt egentligen?
    Tror inte att rengöringsmedel eller bilbränsle ska vara gott. Och det är vad staten säljer som drog nummer ett till folket
    men annars så ... Finns det visa likörer som faktiskt är goda, och en IS kall öl på en varm dag är faktiskt inte helt fel. Har också recept på ett par bra drinkar som är underbart goda.
    Men drogen i sig, det är nog det första och sista jag håller med dig om är vidrig över alla gränser

• Grodmannen

Jag gillar både öl och sprit.
    Har just nu Erdinger kristalclear och Killkenny som favoriter.
    Sprit så är det vodka mandarin eller vanilj just nu.
    Däreot tål jag inget längre det räcker med några öl så blir jag påverkad.
    Billigt och bra att vara pappa :) Tråkigt ibland för vi tar bilen oftare nu en innan och då blir det ju inget.
    Jisses du måste drika regelbundet än jag. En halvliter jag skulle nog inte kunna gå rakt.

• Grodmannen

dricka mer regelbundet
    skulle det va.

Svar på tråden Alkohol - Ingen mer än jag som tycker det smakar fan?