• Sogo

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

FD:Magkänsla/intution skall ALDRIG negligeras. Jag tror absolut att tron kan försätta berg.
    Berätta gärna när det är dags för första UL. Håller förstås tummarna för två, vet ju hur underbart det är. Eller hur MM?!

Ilaca: Välkommen hit. Vi är många som har gått igenom samma sak som du så här kan du känna dig lite hemma.

Kyoko: Man kan inte åka till Rom utan att dela med sig av sina upplevelser. Vad tyckte du??

Nizen:Såå skönt att höra av dig. Trodde kanske din frånvaro berodde på att ngt gått illa. Skönt med Dr Bui, me like too.

Annhan: Har du inte sprayat väldigt länge?? Känns som det var länge kvar till sprutorna?

Tjingeling från Sogo

• Sogo

Oooo, härligt Kyoko. Va - det måste väl kännas som en sten som föll från din axlar. Jag menar - nu får ni ju i alla fall en ny chans.

GRATTIS!!

• Sogo

Precis som MM nämnde så har vi haft vår första inofficiella PGDtjejtvillingträff.

Hoppas vi blir fler framöver .

Det var fullt upp med att hålla och mata MM:s 4-månaders medan mina 10-månaders röjde runt och drog ut saker ur lådorna och friåt (dvs åt macka och paprika utan barnstol=otroligt smuligt på golvet). Lämnade köket i en sabla röra efter oss. Själv är man ju van men stackars MM fick väl spader .

Jag fick flashbacks om hur det var att ha så små och MM fick prya lite på framtiden.

Kram på er alla - hoppas vi blir fler framöver!! Ha en trevlig kväll.

• Sogo

Ingentin: Det här är inte VÅRA sidor utan ALLAS sidor. Vi delar gärna med oss av våra erfarenheter. Alla är välkomna!!

Har oxå hängt på Huddinge men det går i alla fall fortare än vanlig IVF.

Nizen: Sverker ringde till oss efter tre veckor, men det var Bui som gjorde testet.

FD: Nu är det inte långt kvar till torsdag. Håller tummarna. Men du - du får INTE bli besviken om det inte är två. Lova det!!

• Sogo

MM: Inga problem att du berättar här. Fast det var nummer 23 och 24 .

• Sogo

Nizen: Åhh, håller tummarna jag med.

• Sogo

Var det i dag FD skulle in på sitt andra UL?

• Sogo

Ja du, det var faktiskt fredag.

Men jag ringde själv till labbet tidigare på dagen och då höll de precis på med mitt prov. Så ringde de upp sent på eftermiddagen - då vart det ju negativt så de ville väl berätta snarast. Men det var inte labbet som ringde utan läkaren. Tror att det är en läkare som måste meddela ett ev. negativt besked.

Om du inte kan hejda dig så ring vettja!

• Sogo

Hej där, nyss hemkommen från en semesterresa till Sydfrankrike.

Ser att det har hänt en del här i tråden occh att det går åt rätt håll för de flesta. Dock tufft med husbudgivningar Kyoko som blir hysteriskt dyra.

Kram på er.

• Sogo

Hej Sagogrynet, och varmt välkommen hit.

Kort version av behandlingen:
    1. Nässpray för att sänka hormonnivån i kroppen. 3 ggr om dagen i 3-6 veckor, ungefär. Väldigt individuellt.

2. Sprutor 1 ca 10 dagar för att stiumlera äggproduktionen

3. Äggplock

4. Provrörsbefruktning, odling i 3-4 dagar. Analys.

5. Instoppande av befruktade ägg. Om det blir några

Allt som allt en behandling på ca 2-3 månader.

Jag tillhör en av dem som har fått barn tack vare PDG. Dock först på fjärde försöket. Tunga behandlingar men det var det förstås värt. Har precis som MallaMojs två tvillingtjejer.

Fråga på om du undrar ngt mer.

• Sogo

Sagogrynet: Landstinget betalade alla mina försök.

• Sogo

Det är nog bäst att rikta in sig på ett försök i taget. Om vi hade vetat att vi var tvungna att genomgå 4 försök, så vette sjuttsingen om vi hade orkat. Det är ju liksom ingen idé att ta ut sorgerna i förväg.

Vi fick, precis som Zanila skrev, alla 4 försöken betalda, trots ett tidigare gemensamt friskt barn. Det är mycket riktigt en bedöminingsfråga från fall till fall om man tycker att sannolikheterna är på den rätta sidan.

Kram på er ni som är i början av processen.
    Och ni andra som är mitt i, Annhan.

Och ni andra som är vid sidan av, typ Kyokooch Tess.

Och vi som har vårat gjort för tillfället - Klara, MM och FD.
    Tjingeling,

• Sogo

Annhan: Utmärkt beskrivning av ÄP.

VIll bara fylla ut med att jag alltid har upplevt ÄP positivt. Skönt att vara groggy och vid ett av tillfällena tyckte jag att det gjorde ont och då pumpade de in mer i kanylen. Däremot blir man rätt tagen efteråt, ont i magen - typ kraftig mensvärk - och rätt trött. VIll bara hem och sova - så ta gärna ledigt den dagen.

Vi har aldrig behövt göra ICSI utan de har fått förlusta sig själva i provröret.

Har också fått två ägg tillbaka vid de tillfällen det varit möjligt, och det skedde vid två tillfällen. Den första gången fäste inget men andra gången så blev det ju dubbelt upp.

De dubbla ligger och sover i vagnen just nu. De små pluttarna.

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!