• Twinner

*Första blodprovet är avklarat och har fått

Första blodprovet är avklarat och har fått tid om ett par veckor för att få prata med kurator och ett läkarbesök.
    Sedan är det ngn månad tills nästa blodprov.

Jag har ju tre egna barn och det är ju helt naturligt för mig att man ska dela med sig. har dessutom en syster som pga äggstockcancer inte fått barn (har tyvärr ingen livmoder heller)

Kram

• Svar på tråden *Första blodprovet är avklarat och har fått
  • Twinner

Så här går det ill i stora drag:
    Man ringer och intresse anmäler sig. Man får hem info och ska lämna blodprov.
    Därefter kallas man till kurator och första läkarbesöket.
    Sedan ett nytt blodprov (3 mån efter det första)
    Sen blir man godkänd och kan påbörja medicineringen.

Medicineringen är olika för olika personer men går ut på att man ska producera många ägg.
    Äggplockningen går till så att man bedövas och de tar en nål och för upp genom slidan och suger ut så många ägg som möjligt.

• Twinner

I sverige för man en klumpsumma eller ersättning baserat på utgifterna man haft.

Klumpsumman är 3000kr och ska täcka inkomstbortfall osv.
    (det är olika från landstingt till landsting)
    Det är nog en viss svartmarknad i sverige då man går lite kortare kö tid med egen donator.

• Twinner

Det är inte tillåtet med surrogat mödrar i sverige.
    Jag skulle kunna tänka mig det om ägg och sperma kom från ngn annan. Men jag skulle inte kunna bära mitt egna och barn och ge bort sedan.

• Twinner

Om man känner ngn man vill donera till så brukar väntetiden bli kostare. Typ ett år iställer för 2-3år

Man anv. sig av korsdonering och den som du känner får inte dina ägg utan det blir anonymt.
    Kontakta fertilitetskliniken tillsamans,

Svar på tråden *Första blodprovet är avklarat och har fått