• Twinner

*Första blodprovet är avklarat och har fått

Första blodprovet är avklarat och har fått tid om ett par veckor för att få prata med kurator och ett läkarbesök.
    Sedan är det ngn månad tills nästa blodprov.

Jag har ju tre egna barn och det är ju helt naturligt för mig att man ska dela med sig. har dessutom en syster som pga äggstockcancer inte fått barn (har tyvärr ingen livmoder heller)

Kram

• Svar på tråden *Första blodprovet är avklarat och har fått
  • Jezza

Är jätteintresserad av detta, har själv tänkt att donera ägg i framtiden trots allt man måste genomgå.
    Skriv gärna och berätta, vill veta allt!

• Eilan

Härligt! Har själv tänkt göra detsamma om vi nu nån gång får egna barn och mina ägg är friska. Lycka till!

• Twinner

Så här går det ill i stora drag:
    Man ringer och intresse anmäler sig. Man får hem info och ska lämna blodprov.
    Därefter kallas man till kurator och första läkarbesöket.
    Sedan ett nytt blodprov (3 mån efter det första)
    Sen blir man godkänd och kan påbörja medicineringen.

Medicineringen är olika för olika personer men går ut på att man ska producera många ägg.
    Äggplockningen går till så att man bedövas och de tar en nål och för upp genom slidan och suger ut så många ägg som möjligt.

• Glass

Får jag bara fråga en snabb fråga om detta?
    Ibland läser man om någon kvinna som sålt ägg. Är det likadant i sverige eller donerar man här?

• Twinner

I sverige för man en klumpsumma eller ersättning baserat på utgifterna man haft.

Klumpsumman är 3000kr och ska täcka inkomstbortfall osv.
    (det är olika från landstingt till landsting)
    Det är nog en viss svartmarknad i sverige då man går lite kortare kö tid med egen donator.

• Jezza

Härligt att vi alla tänker likadant!
    Vad jag har förstått så är det brist på äggdonatorer...

• Venus

Sitter själv o väntar på att de ska ringa så jag kan få komma dit
    Fick mitt papper igår, så snart är karusellen igång för mig med...

• Chva72

Helt rätt inställning! Fler borde donera..

Jag är gravid just nu, efter många om och men, men sedan kan jag nog tänka mig att donera, bara det inte innebär att jag själv riskerar att bli steril.. men så är det väl inte?

• Venus

Chva, de kan ju aldrig lova något till 100%, men som jag förstått det som så ska det inte vara några som helst problem senare om man vill skaffa fler barn...

• Linisen

Hej

Jag heter Linisen och väntar på ägg, står på kö på Sahlgrenska i Göteborg. Väntetiden är ca 3 år suck!!!!! De är väldigt trevliga och informativa där. Prova att ringa 031- 312 37 84, då kommer ni till Äggdonationen och där kan de förhoppningsvis berätta mer!!

Annars får ni gärna fråga mig!
    Kram på er alla som kan tänka sig att hjälpa sådana som mig, ni är ovärdeliga!!

Kramar Linisen

• johanna21

vill oxå donera ägg men först efter vi fått våra barn...(ska ha dom rätt tätt om de går som vi planerat........)

på tal om annat.. såg ni den där dokumentären om kvinnan från england (tror jag) som va gravid och efter förlosssningen gav hon bort barnen till föräldrar... nån som vet hur man kan göra så i sverige????
    jag skulle kunna tänka mig att bära barnet åt någon annan familj....

• Twinner

Det är inte tillåtet med surrogat mödrar i sverige.
    Jag skulle kunna tänka mig det om ägg och sperma kom från ngn annan. Men jag skulle inte kunna bära mitt egna och barn och ge bort sedan.

• johanna21

en anna fråga nån kanske kan svara på... om ja känner nån som vill ha mina ägg går de bra då eller hur går det till??? jag vill verkligen donera ägg och funderar på att göra det innan vi börjar på bebis nr 2....

• Twinner

Om man känner ngn man vill donera till så brukar väntetiden bli kostare. Typ ett år iställer för 2-3år

Man anv. sig av korsdonering och den som du känner får inte dina ägg utan det blir anonymt.
    Kontakta fertilitetskliniken tillsamans,

• Hannah74

Hade oxå planer på att donera, men blev rådd till att vänta tills jag fått egna barn. hade nån tanke om att om jag ändå aldrig blir gravid så kan jag ju hjälpa nån annan under tiden typ.. Men om jag nån gång får barn så SKA jag donera. Kan ju ana hur jävligt det skulle vara att aldrig kunna få barn, o kan man hjälpa nån så.

• Sleepingbeuty

Hej! Undrar om ni vet om man kan få hjälp att få äggdonation om man hittar en egen donator när man är 45 år? Eller är det åldersgräns på det också. det är ju oftast vi som är lite äldre som också behöver hjälp.
    Hoppas på svar och vill verkligen säga att ni som vill donera är helt underbara. det gör ju att väntetiderna blir kortare för alla som står på kö. Ni är TOPPEN!

• miss maple

Det är tyvärr åldersgräns på äggdonation här i sverige.
    Man får max vara 38 år för att få ta emot ägg.
    Och 36 år för att donera ägg.
    Det är så himla orättvist, är själv i den positionen att jag behöver äggdonation.
    Är 35 år och hoppas att jag hinner innan jag fyller 38.
    Håller tummarna för oss alla.

Svar på tråden *Första blodprovet är avklarat och har fått