• LCroft

Österbottniska tråden 10

tussimamma skrev 2007-09-17 18:31:54 följande:
    carmela - va avundsjuk ja var tå int ja ha na trumpetsolo ti hör på!
    Skrattande Min brorsson älskar musik, han blir snart 4 år. Och varje gång jag är hemma hos dem så tackar jag min lyckliga stjärna att mina barn (än så länge iaf) är mera idrotts intresserade. Han "spelar" gitarr, blockflöjt och trummor så det slår lock för öronen på en Hemlis
  • LCroft
    solrosen83 skrev 2007-09-18 12:06:56 följande:
    Tack all fö svare angåend handtage. Ti var no på ståend på skåpe, fö vi har ejt högskåp å he sir ju int rikti bra ut ti ha ett handtag på liggand på ett högskåp tycker ja.. Beibikär vi har no ett garage, fast he ju int rikti fäädi å fylder sina funktioner rikti än... Å ja kan säj he no he som var sist prioritera me allt ade som finns ti djö je... (Viskar: ja har ny bildre från husi vårt i galleriet....)
    Super fint!
  • LCroft

Karttu: Hur ser det ut i erat kök? Vilken stil? 

Ikea: http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90380784 

Sen har både Blossom och Harmonie en helt underbar lampa från House Doctor i fattigmanssilver, 2 stycken ovanför ett köksbord är superfint. Hittar ingen bild just nu men kan återkomma då jag hittar om du tror att det skulle vara nåt?

Annars strår det rätt stilla idag i knoppen på mig

• LCroft

ellen h: Jag tittade också på den, fast jag behåller iaf min gamla som jag har Hittade hur mycket fint som helst...

• LCroft

Naana: Man kan kok upp vatten som man klickar lite Vicks i och låta honom andas in ångorna. Eller smörja på en tygbit och sätta innanför tröjjan.

Skratt o tårar: Usch vad frissamt!

• LCroft

En sak som ni ska komma ihåg med Anttila bilstolen, den är bakåtvänd bara till 10 kg och barn rekommenderas att sitta bakåtvända tills de är 4 år. Ida som varit stor hade fått svänga framåt vid 1-års ålder och då är nackmuskulaturen så svag på barnen än att de kan få allvarliga skador vid en krock.

Jag har ju redan sagt mitt om bilstolar i en tidigare diskussion men klarade inte av att vara tyst

• LCroft
    jony skrev 2007-09-20 08:18:40 följande:
    Vannifrån hittar man na bra bilbåånstoolona tå som man kan ha bakåtvänd från 10 kg. Har nu surffa runt liti o ti flesta verkar vara så att man måst sväng döm i färdriktning baket 10 kg. He behöver ju int vara he dyyrast...
    Akta Graco
    BeSafe
    Britax
    Brio

Några märken som jag nu snabbt kom på. Men *aktar mig för flygande föremål* jag skulle inte spara in nån hundring på en bilstol. Men som sagt det är jag. Alla gör som de vill. Och det finns dyrare och billigare modeller av ovanstående märken. Men om jag snabbt ska dra till med nån summa så gissar jag på att billigaste så går på runt en 200 euro.
  • LCroft

Självklart så kan man alltid ha oturen framme vid en krock men fortsättningsvis så är det skillnad på vilken väg du har svängt barnet och hellre får de bryta benen än nacken för min del. Jag har resonerat som så att om olyckan skulle vara framme så vill jag åtminstone veta att jag har gjort det jag kan, alltså ha barnet i en bra stol som fyller alla rekommendationer så jag inte sen behöver fundera att varför satte jag inte en hundring till på stolen, om hon hade suttit bakåtvänd kanske jag hade haft henne ännu i livet. Sen vet man ju inte hur det går, men så tänker jag!

Finska rekommendationerna är inte lika bra som svenska faktiskt. Svenskarna har varit länge mera framåt med säkerhet i bilar. Så dessa stolar som är framåtvända från 10 kg är inte godkända i Sverige.

Här finns lite att läsa: http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=5969 och att titta på för den som är intresserad. Lugnast är det väl om man stannar hemma och inte alls går ut med sina barn

• LCroft
    stinky79 skrev 2007-09-20 11:00:48 följande:
    Va bra et ni talar om bilstolona!Vi sko ju måst byri köp en ny an å ja funderar på Akta Gracos Cosmic comfort!Är i naan som har ha i en Golf farmar,elde naader bil å fö ha deiln? Va tycke ni om a? Ryms a i bra i baksääti?Vi vill ha ein som gar ti juster lutningen på fö baksääti e så mytzi skåla så om int i gar ti juster var lutningen på stola fö räät så hövo vinkkar framåt tå di somnar!Finns i na ader toki modelle som ni rekommenderar?
    Vi har en Britax Secura som man också kan ställa in lutningen på, enkelt om hon somnar i bilen att luta den mera bakåt. Vi tycker om vår stol. Och Ida verkar inte klaga hon heller
Svar på tråden Österbottniska tråden 10