• LCA

    Någon som känner till Akrani?

    Gjorde i måndags ett CUB ultraljud och fick veta att fostret har akrani alltså inget skallben och att hjärnan kommer att tillbakabildas. Detta var tydligen ovaligt enligt läkaren och han hade ingen statistik hur vanligt det var men trodde att det var ungefär 1 på 3000 och att jag vid nästa graviditet har en dubbelt så stor risk att drabbas. Min mamma har även råkat ut för det här på 70-talet så det verkar ju lite konstigt.
    Läkaren sa att man inte kan säga att det är ärftligt.

    Någon som kan något om Akrani eller vet hur många som drabbas?

  • Svar på tråden Någon som känner till Akrani?
  • LCA

    Tack för era svar. Var hos läkaren igår och gjorde ett fostervattenprov som vi ska få svar på om fyra veckor. Ska in i nästa vecka och få tabletter och ska sedan två dagar senare föda fram fostret.

    När han sa hur många som drabbas så sa han att han inte hade några siffror utan vad han trodde på ett ungefär. Men när vi gjorde fvp så sa han att jag hade en risk på var 50 graviditet att drabbas av detta. Han hade väl förhoppningsvis kollat upp detta och vad jag förstod så var denna höga risk att drabbas av neuralrörsdefekter alltså akrani,anencefali,rmb och hjärnbråck. Känns ju inte så uppmuntrande. Vet inte om Läpp,käk och gomspalt räknas hit också. Men han sa att jag kunde ha en ökad risk även för det.
    Har också läst att det är en hel del som drabbats av detta men tycker att det finns väldigt lite information på nätet.

  • LCA

    Har inte skrivit på Familjeliv tidigare och det gick inte att få med mera text. Så jag fortsätter lite här.

    Det känns positivt att hör om era nya graviditeter och jag önskar er ett stort lycka till.

    Butterflywings: Vilken otroligt svår situation. Förstår att ni valt att fortsätta graviditen då den ena tvillingen mår bra. Önskar dig också ett stort lycka till.

    Min mamma födde ett barn med de här missbildningarn på 70-talet men då visste hon ingenting då det inte fanns ultraljud så det kom som en total chock då barnet föddes i vecka 38. På den tiden så tog dom bara barnet direkt vid förlossningen och sa att det var dött och sen skulle man inte prata mer om det. Men idag är det ju ett helt annat omhändertagande. Min syster fick ett dödfött barn i vecka 41 för några år sedan men då kunde man inte hitta några fel så det borde inte ha något samband.

    Hade en MA i vecka 12 för två år sedan och sen nu det här. Men jag har även två friska barn på 1 och fyra år så jag ger inte upp hoppet.

    Känner mig otroligt tacksam för era svar
    många kramar.

Svar på tråden Någon som känner till Akrani?