Nix..man ska inte stå för länge på progynon, det har jag också fått sagt till mig av läkare. En del säger att slemhinnan INTE kan bli för gammal och vissa säger att den kan börja gå tillbaka och att man kan börja blöda tillslut.
Jag fick förra gången minska min dos till 2 tabletter för att den rusade på första veckan. Så här i efterhand så var det fel.Min slemhinna blir aldrig tjockare än 10 mm med kraftiga doser som 10 mg.Hur slemhinna blir hos varje kvinna är individuellt och på hur hög östrogen produktion man själv har. En slemhinna på 15 mm kan vara helt normalt och som man vanligtvis har.Så har man lätt för att få fin slemhinna så finns ingen anledning att ta större doser.Det är ju 2 dygn innan när man börjar ta progesteronet som slemhinnan blir mogen för att ta emot ett ägg fär att man lurar kroppen att tro att man har ägglossning.
Jag tycker ni ska fråga på de klinikerna ni går hos.Och gör som de säger.
Fast jag vet själv...jag har också tagit mina egna beslut på min egen magkänsla. Ibland har jag ökat dosen fast de inte har sagt det o.s.v
Sist ökade jag till 12 mg och blev gravid.
Olegs på EGV sa att jag skulle öka för att min slemhinna var 10 mm, MEN inte mogen.Då tyckte han att det räckte med att jag ökade med 1 tabl, men jag sa att jag tar 2.Ok sa han.
Har man en tjock slemhinna innan ET så ska man inte pressa den, om den är bra innan, med att höja dosen.Därimot ska man aldrig sänka dos efter ET.Då kan det gå åt piparn.
Hoppas ni får bra svar från era kliniker!!!
Ställ raka frågor och begär raka svar och förklaringar på VARFÖR!!!