• Längtansmamman

MIndre än 6 mg Progynon per dag?

Hej,

Finns det någon som har fått minska sin Progynon-dos innan embryoinsättningen, för att slemhinnan annars växer och blir FÖR tjock? (Som min verkar bli).

Kliniken jag går hos i Riga menar att "ju tjockare desto bättre", men jag tror inte på att det skulle vara perfekt med en slemhinnetjocklek uppåt 20 mm på insättningsdagen.

Vore väldigt tacksam över att höra vad andra läkare har sagt, dels om någon blivit rekommenderad att gå ner till 2x2mg per dag och dels vad de har sagt om optimal tjocklek.

• Svar på tråden MIndre än 6 mg Progynon per dag?
  • Maura

Puffar, jag vill också veta!

• HoppetKärleken

Jag vill också veta med tanke på att jag ska äta progynon tabletter i fyra veckor på grund av att jag ska på en resa den veckan som var aktuellt för FET. När jag berättade att jag skulle på en resa innan sommaren sa dem bara att det inte var några som helst problem och att dem tyckte absolut jag skulle åka.

Tanken har slagit mig att tänk om en blir för tjock eller tvärtom går tillbaka efter att varit perfekt tjocklek för att sedan bli tunnare och tunnare...

Även jag tacksam för svar!!!

• Längtansmamman

HoppetKärleken,

Ska du äta 3 x 2 mg i fyra veckor, eller har kliniken instruerat om lägre dygnsdos?

Vill inte oroa dig, men enligt vad jag har hört från en läkare på St Göran så ska man inte stå på Progynon mer än ca 24 dagar.

Kanske finns det någon som har hört annorlunda?
    Hoppas på fler svar på den här tråden.

Lycka till alla!

• Sleepingbeuty

Nix..man ska inte stå för länge på progynon, det har jag också fått sagt till mig av läkare. En del säger att slemhinnan INTE kan bli för gammal och vissa säger att den kan börja gå tillbaka och att man kan börja blöda tillslut.
    Jag fick förra gången minska min dos till 2 tabletter för att den rusade på första veckan. Så här i efterhand så var det fel.Min slemhinna blir aldrig tjockare än 10 mm med kraftiga doser som 10 mg.Hur slemhinna blir hos varje kvinna är individuellt och på hur hög östrogen produktion man själv har. En slemhinna på 15 mm kan vara helt normalt och som man vanligtvis har.Så har man lätt för att få fin slemhinna så finns ingen anledning att ta större doser.Det är ju 2 dygn innan när man börjar ta progesteronet som slemhinnan blir mogen för att ta emot ett ägg fär att man lurar kroppen att tro att man har ägglossning.
    Jag tycker ni ska fråga på de klinikerna ni går hos.Och gör som de säger.
    Fast jag vet själv...jag har också tagit mina egna beslut på min egen magkänsla. Ibland har jag ökat dosen fast de inte har sagt det o.s.v
    Sist ökade jag till 12 mg och blev gravid.
    Olegs på EGV sa att jag skulle öka för att min slemhinna var 10 mm, MEN inte mogen.Då tyckte han att det räckte med att jag ökade med 1 tabl, men jag sa att jag tar 2.Ok sa han.
    Har man en tjock slemhinna innan ET så ska man inte pressa den, om den är bra innan, med att höja dosen.Därimot ska man aldrig sänka dos efter ET.Då kan det gå åt piparn.
    Hoppas ni får bra svar från era kliniker!!!
    Ställ raka frågor och begär raka svar och förklaringar på VARFÖR!!!

• HoppetKärleken

Detta var nytt för mig att man inte ska gå på behandling av progynon mer än 24 dagar måste ta upp det med min klinik direkt när dem öppnar känns bara som de avfärdar ens oro..och det är helt rätt så som jag blivit ordinerad är 3x2mg i tror det blir 28 dagar räknade jag ut det till. Det som känns värst är att alla kliniker verkar säga olika.

• Längtansmamman

SleepingBeuty,
    Tack för att du delar med dig så generöst av egna erfarenheter och kunskaper!!!

• Ammi1970

Jag äter 1*2mg progynon varje dag året om...

När det sen gäller slemhinnan så ökar jag till 4*2mg om dagen...cirka 2 veckor innan planerad insättning...

• Ammi1970

För att 10 dagar i månaden även äta provera så jag får menstruation. Och för att jag inte har kvinnliga hormoner i kroppen. Slemhinnan är helt ur funktion utan hormonerna hos mig.

Svar på tråden MIndre än 6 mg Progynon per dag?