• Längtansmamman

MIndre än 6 mg Progynon per dag?

Hej,

Finns det någon som har fått minska sin Progynon-dos innan embryoinsättningen, för att slemhinnan annars växer och blir FÖR tjock? (Som min verkar bli).

Kliniken jag går hos i Riga menar att "ju tjockare desto bättre", men jag tror inte på att det skulle vara perfekt med en slemhinnetjocklek uppåt 20 mm på insättningsdagen.

Vore väldigt tacksam över att höra vad andra läkare har sagt, dels om någon blivit rekommenderad att gå ner till 2x2mg per dag och dels vad de har sagt om optimal tjocklek.

• Svar på tråden MIndre än 6 mg Progynon per dag?
  • spencer

Jag frågade min läkarkontakt just denna fråga - om det gör någonting om slemhinnan blir FÖR tjock - och fick veta att det kan det göra men att det är väldigt ovanligt. Egentligen fick jag inte så mycket svar på min fråga (när får man någonsin det?!) och har inför mitt andra ÄD-försök beslutat mig för att hjälpa till och bygga upp slemhinnan ytterligare. Har läst någonstans på detta forum att det är i så fall bra att äta 3-4 tabletter Membrasin per dag från första mensdagen (efter Procensprutan) samtidigt som man äter Progynonet. Kanske det är bättre att äta Membrasin istället för att vara på Progynonet för länge..?

• Sleepingbeuty

Membrasin...är det naturläkemedel?

• spencer

Ja det är det. Det verksamma ämnet är havtornsbär, som tydligen ska bygga upp känsliga, torra och ömtåliga slemhinnor.

• spencer

Jag tänkte att man kanske skulle ersätta en del av Progynonet med Membrasin - men det är naturligtvis bäst att kolla med någon som är proffs.

• skattsessan

jag tar 6 mg/dag. (3mg på morg. och 3mg. på kvällen)
    Det gör jag första veckan, andra veckan tar jag 8mg. (4mg morg. o 4 mg på kvällen)

• Nikolina

Jag var på ultraljud idag och slemhinnan mätte 7,9 på dag 9. Oleg skrev att jag skall öka till 4 x 2 mg Progynon. När jag gjrde insättning FET sist på dag 22 var min slemhinna 16 mm och då hade jag ätit 3 x 2 mg. Är nu rädd att slemhinnan blir för tjock, det borde väl vara tillräckligt med 16 mm?
    Någon som har erfarenhet av detta?

Nikolina

• HoppetKärleken

Har ingen erfarenhet men det känns rent spontant att den inte kan bli för tjock därimot är jag rädd för (som ska äta progynon så många dagar som 28) att den liksom går tillbaka i utveckling när dem varit som bäst...

• Ammi1970

Jag har ätit progynon sedan december varje dag, 2 mg/dagen. Och under behandling 8mg/dagen.

Och min slemhinna har varit mellan 8-10 dom andra två gångerna.

• Sleepingbeuty

Ammi1970: Har skrivit i din gästbok och på ÄD listan.Blev ledsen över vad du skrev där. Hoppas på en vettig förklaring!!!

• Ammi1970

Och här ocskå

Nä nu skiter jag i detta, jag kommer inte skriva mer på FL jag lämnar det åt andra...

ÖNSKAR ALLA LYCKA TILL ( även Sleepingbeuty )

Så nu blir ni av med mig, tänker inte ens uppdatera hur något går....

• Sleepingbeuty

det skrevs något på ÄD listan som jag sedan fick en förklaring på av Ammi i min gästbok.Vi båda bad om förlåtelse.Men det handlar egentligen inte om oss utan om annat.

Ammi: jag hoppas du fått mina meddelanden i din Gästbok och du vet att jag har skrivit till dig på ÄD sidan. Jag hoppas att du repar dig och får nya krafter.Så ledsen att du inte mår bra.
    Sköt om dig och ta hand om dig!!!

Svar på tråden MIndre än 6 mg Progynon per dag?