• Dofsing

Ett år i september...

Här är en tjej till som ska starta sin utredning. Jag ska dit redan på onsdag. Har precis som många av er regelbunden ägglossning och mens. Kan nästan sätta klockan på mensen.
    Känner mig lite nervös inför utredningen, både inför undersökningen (gör det ont?) och för resultatet av utredningen.
    Är det någon av er som vet om mannen måste lämna spermieprov på sjukhuset eller om han får göra det hemma? Det är nog inte helt lätt att göra det på ett sjukhus under press..

• Dofsing

ellan1: Tack! Lovar att återkomma när vi varit där. Ska dit på lunchen och börjar bli rejält nervös nu.

• Dofsing

Så, då var steg ett i utredningen klar. Vi har nu varit på vårt första besök.
    Det började med att vi fick sitta ner och prata med doktorn. Han frågade lite allmänt om livet och förklarade sen hur utredningen skulle göras.
    Sedan undersökte han min man genom att känna på testiklarna.
    Efter det var det min tur och då gjorde han ett VUL och allt såg mycket bra ut. Sen fick jag lämna ett blodprov.
    Min man har fått en remiss att lämna spermaprov. Han kan välja att göra det hemma och sen lämna det inom en timme eller så kan han göra det på sjukhuset. Jag tror nog han väljer att göra det hemma.
    Nu är det bara att vänta på provsvaren. Mina provsvar från blodprovet kommer nog inom 1-2 veckor men när min man väl lämnat in spermaprov tar det 4 veckor innan man får besked. Usch, jobbig väntan!!!
    Sen sätter man in någon typ av behandling beroende på vad felet är.

• Dofsing

Marge75:
    Vi var inte med vid varandras undersökningar.
    Det började med att vi satt ned på doktorns kontor och sen fick min man följa med in i undersökningsrummet och sen fick jag följa med in när han kommit tillbaka.
    Fast jag hade inte haft några problem med att min man var med inne när jag skulle undersökas om det hade varit så.

• Dofsing

Moln: Vad märkligt att du ska lämna prov på dag 3-4 i menscykeln. Jag skulle lämna någon gång mellan ÄL och BIM. Sa de vad det var de tog blodprovet för?
    För mig var det för att kolla gulkroppshormonet.

• Dofsing

I dag har min man varit och lämnat in sitt spermaprov. Så nu kan vi bara vänta på alla provsvar. Tror att mina provsvar kommer innan min mans, förhoppningsvis redan om en vecka.

• Dofsing

Fick precis resultatet av mitt blodprov som togs mellan ÄL och BIM. Det var riktigt bra. 36,5 och ska vara över 30. Det betyder att jag har normal ägglossning. Känns skönt!
    Nu ska vi bara invänta min mans spermieprover. Kommer om ca 3-4 veckor.

• Dofsing

Blomman80:
    Ge inte upp redan! Det låter ju verkligen som att du kan vara gravid. En nidblödning är ju ett mycket positivt tecken. Man kan ju faktiskt ha en liten blödning i samband med mensen fastän man är gravid. Jag håller alla tummar och tår för dig!
    Hur ser det ut i dag? Blöder du fortfarande?

• Dofsing

Nej, va tråkigt! Jag som höll tummarna så hårt!

Jo, vi väntar fortfarande på resultatet på spermaprovet. Det har nu gått 2 veckor så det kommer nog att ta två veckor till innan vi får veta något.

• Dofsing

Moln: Va skönt att det går så fort! Det är alltid jobbigt att bara behöva vänta....

• Dofsing

Pratade precis med gyn och de hade fått min mans spermaresultat...
    Allt såg jätte bra ut och det fanns inget att anmärka på! SKÖNT!
    MEN VAD ÄR DET DÅ SOM ÄR FEL??? VARFÖR FUNKAR DET INTE FÖR OSS??
    Nu ska jag få en remiss för att spola äggledarna sen vet jag inte vad man gör om man inte hittar något fel där heller.

• Dofsing

I morgon har jag BIM. Jag tycker det är fantastiskt hur kroppen fungerar. Fastän man har blivit besviken sååååååååååå (har slutat räkna)... många ggr så känner jag ändå vid varje BIM att "kanske den här gången".
    Är det fler än jag som fungerar på detta viset?

• Dofsing

BIM +1 i dag! JOBBIGT!! Jag bara går och väntar på ett mensen ska dyka upp... Varenda gång jag går på toaletten är jag livrädd för att titta ner i trosorna eller på pappret....
    Jag försöker ju intala mig själv att den kommer närsomhelst men kan ju inte låta bli att hoppas lite...
    Vågar inte ta något gravtest för det finns inget värre än att få ett stort fett minus slängt i ansiktet på en. Om inte mensen kommer i dag så testar jag nog i morgon eller på fredag.
    Har inga som helst symtom utan det känns som att mensen ska komma närsomhelst (vilket den säkerligen gör också).

• Dofsing

Den fula tjocka hemska tanten kom ju såklart ändå...!! Gråter
    Men det brukar hon ju alltid göra...
    Vi har fått remiss till spolning men tyvärr är det två månaders kö. Det känns jätte segt!!
    Jag vet ju att det är mig det är fel på eftersom min mans spermier var jätte bra.
    Vilka tester har gjorts på er? Det känns som att min gyn borde kunna undersöka mig mer nu under de här två månaderna som vi ändå väntar på spolning men han säger att det inte finns mer att göra.
    Det som är gjort på mig är följande:
    - VUL (såg mycket bra ut)
    - Blodprov på dag 17-20 i min cykel

Annars är inget annat gjort. Det jag är rädd för är att min slemhinna är för tunn och att det är därför ägget inte kan fästa. Jag har t.ex aldrig några äl-flytningar.
    Jag funderar på att ta kontakt med en privatklinik och se vilka fler tester det är man kan göra.

• Dofsing

HJÄLP! Nu fick jag komma på en reservtid till spolning redan i morgon.
    Shit, jag kommer att vara jätte nervös!
    Ni som har gjort spolning hade ni med era män som stöd?

• Dofsing

Självklart får du det! Vi kan behöva all stöttning och peppning från dig!

• Dofsing

Hur går det för er andra tjejer?
    Vi väntar på att gyn ska ringa och berätta hur vi kan gå vidare. Har ju gjort alla test och allt är bra. Vad gör man sen??

Fick i dag dessutom reda på att en av mina närmaste vänner är gravid i vecka 16. Hon har inte berättat det för mig (fick höra det genom en annan vän) men för en hel del andra vänner. Varför berättar hon inte för mig? *sårad*

• Dofsing

Blomman80:
    Min kompis ringde faktiskt i lördags och berättade. Jag konfronterade inte henne då med varför hon berättat för alla andra men inte för mig. Utan jag gratulerade henne och sa att jag var så glad för deras skull. Det är jag också men det är klart att det känns lite jobbigt också...

• Dofsing

Blomman80: Va skönt!
    Jag har faktiskt också funderat på att gå och prata med någon.

Svar på tråden Ett år i september...