• MizzQt

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Hej Ania! Jag har läst innan att du opererat dig o är nöjd med resultatet. Vet att du laddat upp bilder, före o efter bilder. Jag är i princip fast besluten att göra operationen jag med. Därför undrar jag om du hade haft lust att lägga upp dem igen. Bilder man hittar på sajter vet man inte om man kan lite på helt nämligen, kan ju vara fejkat. Om du inte vill så förstår jag.

kram Sara

• MizzQt

Hej Ania! Förstår verkligen att du inte vill att dina magbilder ska spridas o göras narr av. Jag var på väg att lägga upp min men nu ångrade jag mig. Du får min emailadess så kan du skicak bilderna, men gör det inte om det känns olustigt för dig bara.

Om någon är intresserad av att dela bilder så kanske vi kan byta med varann via mail.

• MizzQt
    Kian skrev 2007-09-04 21:04:55 följande:
    Hur gick det?Skulle köpa mig ett par byxor idag men kom hem utan, SUCK. Ingenting sitter bra med denna mage. Min mage putar mest ovanför naveln (är hård där)och sen så har jag mitt tjusiga sladderhäng där nertill. Magen är liksom större upptill än nertill om ni förstår. Har ni problem med byxinköpen eller är det bara jag som har det?
    Jo jag har bokat ett läkarbesök om ca 2 veckor. Har ingen susning om jag kommer bli förstådd för som så många säger så är det få som känner till det. Ska göra som ni andra och ta med lite info om det.
    Det där med byxköp hatar jag. Drömmer om den dagen jag inte har en stor bulle ovanför byxlinningen. Senast igår fick jag påståendet att jag ser ut att vänta ett till barn...jag vill inte ha det så här med!
  • MizzQt
    MeyaMadre skrev 2007-09-04 18:33:46 följande:
    Hej alla!jag skrev förut här- tack vare denna tråd så vet jag vad som är fel! Hursomhelst ska jag till doktorn på fredag men jag vet inte riktigt vad jag ska säga och vad jag vill få ut av det..Jag behöver nog ingen operation och så utan hjälp att få det bekräftat och ev tid till en sjukgymnast, kanske...? eller hur kommer man bukt med det annars- jag ser att ni gör speciella övningar! Nåja, det var väl bara det...
    Övningar är väl det bästa sättet att få rätsida på musklerna igen. Har du tur kanske du hittar en sjukgymnast som känner till DR. Annars ska det finnas länkar i första tråden om DR med förslag på övningar.
  • MizzQt

På tisdag ska jag till läkaren. Efter att ha läst alla de inlägg ovan om när ni gått till läkare som varit helt oförstående och okunniga om problemet så blir jag missmodig. Men jag får väl i alla fall göra ett försök, ta med info och så.
    Egentligen känns det ganska spännande att gå till läkaren...ett steg närmre en normal mage!!?! Jag kommer på mig själv att dagdrömma titt som tätt om hur det ska bli att leva utan kulan på magen.

Nån mer som funderar på operation?

• MizzQt
    Kian skrev 2007-09-15 17:43:49 följande:
    Hoppas det går bra nu hos läkaren. Om du som MeyaMadre får en oförstående läkare - säg att du vill ha en remiss till kirurgläkare för att prata om saken. Försöka går ju alltid...
    Tack Kian...! Jag är lite spännd inför imorgon, förväntasfull på nåt vis. Jag kan gå och dagdrömma om hur det kan komma att vara att ha en plattare mage, hehe. Så imorgon är liksom första steget mot den drömmen. Remissen är mitt syfte med själva besöket men det underlättar väl att få en om läkaren vet vad jag pratar om. Det är en kvinnlig läkare...kanske kan det vara ett plus, o speciellt om hon själv fött barn, det vet jag inte. Jag återkommer o berättar hur det gick.
  • MizzQt

Nu har jag varit hos läkaren. Det var en ung tjej och hon verkade förstå vad jag pratade om. Jag sa att jag främst var där för en remiss och jag menade att DR kunde vara orsaken till mina förstoppningsproblem. Efter att hon klämt på mig en stund så kände hon att jag var förstoppad och att jag hade en försvagad bukvägg.
    Jag fick en remiss men hon var mycket tveksam till att de skulle vilja skära i en frisk person eller att de var villiga att bekosta det alls. Hon varnade mig även för väntetiden att ens komma dit för ett samtal.
    Allt som allt fick jag ett väldigt bra bemötande och det resultat jag ville i detta stadiet men känns ändå inte så optimistiskt just nu trots allt. Orkar jag vänta?

• MizzQt
    Nea85 skrev 2007-09-18 21:01:30 följande:
    finns det ngn bild på hur det kan se ut???
    Se länkarna i trådens början...finns lite bilder där.
    Alvi skrev 2007-09-18 20:34:04 följande:
    Kian: Ahaa, skönt att du har koll på det då! Men, jag körde Winsor Pilates innan jag blev gravid, där är det en del sträcka-ut-övningar, och även en del rulla-upp-från-liggande-övningar, om jag utelämnar dem, kan jag köra det då tro? Vad kör du för pilates?
    Jag har kört massa Winsor Pilates efter sista graviditeten och jag misstänker att det inte alls är bra. Är många sit-ups liknande övningar samt att när jag gör flera av dem blir min mage toppig vilket jag är ganksa övertygad beror på min DR. I Winsor Pilates ingår bland annat att ligga på rygg och lyfta benen upp och ner vilket man ABSOLUT inte ska göra om man har DR.

Det här med 7 månaders väntetid låter helt absurt..om man sen (troligen inte) får ett ja till operation, hur länge kan man få vänta på den då? Jag vet ärligt talat inte om jag orkar.
  • MizzQt
    Betty2 skrev 2007-09-19 08:01:31 följande:
    MizzQT: Oj, om jag fattar rätt på det du skriver så är det minst en av övningarna jag fick av sjukgymnasten som jag INTE borde göra... Jag har märkt att magen ovanför naveln blir toppig vid vissa övningar på rygg och har själv tänkt att detta kanske egentligen inte är bra. Sjukgymnasten verkade inte ha hört talas om DR och fick fundera mkt innan hon gav mig "lämpliga övningar".
    Alltså jag kan ju inte säga 100 procentigt att jag har rätt i sak, men det verka å andra sidan sjukgymnasten inte heller veta att hon har. När jag var gravid sa min barnmorska att en toppig mage när man sätter sig up, såsom en situps, så är det ett tecken på DR och man bör låta bli att resa sig så då.
    Övningen jag menade var att man ligger på rygg och har båda benen rakt upp i luften och sänker o höjer dem i rakt läge, då blir i alla fall min mage toppig.
  • MizzQt

HALLONRÖD Jag undrar, precis som Kian, om du fick remissbesked om att väntetiden var så mycket som 7 månader eller vad du fick för besked. Jag står i valet och kvalet på om jag ska vänta på att få komma till kirurgen, om massor av månader, och där trolitvis få ett nej eller om jag ska satsa på privat lösning hos en plastikkirurg på en gång vilket det ju ganska troligt blir ändå.

Otålig och velig.

• MizzQt

En fråga till - finns det någon här på tråden eller som känner någon annan som försökt få till stånd en DR operation i Skåne?

• MizzQt

Sisu: Förstår din träningsångest. För mig har det lett till att jag inte tränar alls för att den träning jag utfört innan inte var bra. Ska väl försöka lite med DR träningen.
    Som jag har läst mig till så kan man ha glapp under OCH/ELLER över navlen. Så då är det nog inget konstigt med ditt "glapp".

• MizzQt
    Hallonröd skrev 2007-09-23 13:02:26 följande:
    Nej när jag fick bekräftelsen från kirurgen att de fått remissen så stod det att jag skulle få komma inom tre månader. Men det tog ju lite längre tid än så Ja självklart berättar jag sen vad de sa osv.
    Det där låter ju inte roligt alls...man blir ju trött bara av att tänka på det. Någon mer än jag som funderar på den "privata" vägen till operation?
  • MizzQt

Och sa var det jag igen...

Ringt runt till kliniker i hela landet och titthålskirurgi för att sy ihop musklerna vid DR är inte alls vanligt. På Akademikliniken (Malmö o Stockholm) ska de göra det sa dem, men det nämns inte på deras hemsida. "Vanlig" bukplastik är ju ganska omfattande och jobbig återhämtning medans titthålsoperation är väsentligt mindre ingrepp. Dock svarade en klinik att anledning till att de inte använde metoden är för att det inte är i längden en hållbar operation. Jag har därför mailat Akademikliniken om vad de har att säga om saken (de är ju partiska förstås). Inte vill man slänga ut 40 papp på nåt som inte håller.

• MizzQt

Jag hade tänkt finansiera det med ett lån om jag skulle genomfört det. Men nu verkar det som om nästan ingen genom för titthålsoperationen för den är inte hållbar säger dem. Inte vill man lägga pengar på den då och vanlig bukplastik är inte ett alternativ för mig. Så nu är det träning som gäller för mig. Funderar på att leta efter en Personlig tränare som förstår sog på DR, något måste jag bara göra för att bli av med det där fula som en gång var min sexiga mage, hahaha.

• MizzQt
    Happiest skrev 2007-09-27 21:54:29 följande:
    Tror jag skrev och frågade förut men  hittar inte mitt inlägg så jag kan inte se om någon svarat. Är det dåligt att göra armhävningar? Ser att magen blir toppig då...
    Min icke professionella åsikt är att det inte borde vara farligt då man väl inte använder magen så mycket vid armhävningar utan mer armar och bröstmuskler. Magen ser toppig ut på mig med när jag gör armhävningar, men det är för att den hänger så dant, hahaha.

Vad säger ni andra om armhävningar?
  • MizzQt
    Chiculata skrev 2007-09-28 14:36:03 följande:
    jag får in ett finger(bredd) mellan magmuskulaturen, men detta är normalt eller? kan jag göra vanliga och sneda situps då?
    En normal seperation mellan musklerna ligger på 0-2 cm så 1 finger är nog inget hinder för att träna som vanligt.
  • MizzQt
    Chiculata skrev 2007-09-28 18:26:54 följande:
    ok tack för svaret. jag har gjort situps sen min dotter föddes och har inte märkt förrän nu att jag har ett mellanrum mellan magmusklerna, det kanske tar ett tag innan de går ihop..?
    Vet inte hur gammal din dotter är men för en del går det ihop av sig själv, för andra med övningar. Själv har jag ett glapp på 4-5 centimeter 3 år efter sista barnet. Har gjort fel övningar alla åren men nu ska jag satsa på rätr övningar....hoppas verkligen det hjälper.
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen