• Kian

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

MizzQt: Trist att du har fått sådana okänsliga kommentarer när du har berättat. Jag har också gått omkring och mått dåligt över min mage ungefär lika länge som du, så jag vet hur det kan kännas. Stöttar dig! Lycka till idag!

• Kian
    MizzQt skrev 2007-09-03 08:47:13 följande:
    Ska ta o ringa läkare idag....håller tummarna!
    Hur gick det?

Skulle köpa mig ett par byxor idag men kom hem utan, SUCK. Ingenting sitter bra med denna mage. Min mage putar mest ovanför naveln (är hård där)och sen så har jag mitt tjusiga sladderhäng där nertill. Magen är liksom större upptill än nertill om ni förstår. Har ni problem med byxinköpen eller är det bara jag som har det?
  • Kian
    NoNoo skrev 2007-09-11 01:11:16 följande:
    Mina tvillingtjejer blir snart 4 år och jag har fortfarande en kraftig "reva" på 15 cm i höjd med naveln.Uppenbarligen så verkar det ju inte fixa sig av sig självt. Tror ni att detta går att träna bort trots att det gått så lång tid?
    Min läkare sa att det i mitt fall inte går att träna bort. Drygt 2 år sedan jag var gravid. Jag får in 4 fingrar i glepan, hela vägen, från under naveln och upp mot revbenen. Jag har fått megaont från naveln och uppåt och därför gick jag till läkare. (Misstänker själv att bukväggen är försvagad eller att det är början till bråck men jag vet inte.) Väntar nu på tid hos kirurg för bedömning inför operation. Får inte lyfta tungt och så, innan.
  • Kian
    MeyaMadre skrev 2007-09-15 08:31:38 följande:
    Man märkte att han blev surare ju mer jag pratade och försökte upplysa honom, blev stött el nåt...herremin.
    [/citat]
    Jag har också varit med om en läkare (fast vid annan åkomma) som blev stött när jag försökte förklara vad jag trodde. Det var inte alls kul att gå hem då utan hjälp. Efter det har jag alltid legat lite lågt med vad jag själv anser utan sagt vad besvären är och efter ett tag sagt vad jag tror.
    MizzQt skrev 2007-09-14 21:59:24 följande:
    [citat]
    På tisdag ska jag till läkaren. Efter att ha läst alla de inlägg ovan om när ni gått till läkare som varit helt oförstående och okunniga om problemet så blir jag missmodig. Men jag får väl i alla fall göra ett försök, ta med info och så.
    Hoppas det går bra nu hos läkaren. Om du som MeyaMadre får en oförstående läkare - säg att du vill ha en remiss till kirurgläkare för att prata om saken. Försöka går ju alltid...
  • Kian

Oj! Svaret till MejaMadre blev som ett citat. "Jag har också varit..." var det jag som skrev. Men det kanske ni förstod

• Kian
    MizzQt skrev 2007-09-18 11:37:42 följande:
    Jag fick en remiss men hon var mycket tveksam till att de skulle vilja skära i en frisk person eller att de var villiga att bekosta det alls. Hon varnade mig även för väntetiden att ens komma dit för ett samtal.Allt som allt fick jag ett väldigt bra bemötande och det resultat jag ville i detta stadiet men känns ändå inte så optimistiskt just nu trots allt. Orkar jag vänta?
    Jaha, välkommen till gänget som väntar på läkarbesök till kirurgen då. Ett steg närmare - man får se det så.
    Du borde få en remissbekräftelse om 1-2 veckor om det funkar likadant där du bor. Tre månaders väntetid stod de på min bekräftelse. Ja, det är jobbigt att vänta... Jag har ont hela dagarna men jag försöker köra min pilates så gott det går i alla fall. Kul om vi kan följas och se hur det går för oss.
  • Kian
    Alvi skrev 2007-09-18 16:30:21 följande:
    Kian: Men pilates ska du inte göra!! Såhär står det i TS: Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.
    Den pilates jag går på är utan boll och jag gör inga övningar som stretchar ut. De flesta övningar är gjorda för det inre magmusklerna. Bra att du kommenterade i alla fall så andra observerar detta!
  • Kian
    Nea85 skrev 2007-09-18 16:28:38 följande:
    jag är väll kankse konstig men jag fattar inte vart man ska känna delningen...Har stora problem med min mage, vill inte fungera trotts fiberer o massor av vatten, ont i ryggen och ser konstant gravid ut, så kan någon förklara hur jag ska känna/var jag ska känna...ser ju gravid ut trotts situps
    Ligg på rygg
    Lyft försiktigt upp huvudet utan att skulderbladen lyfts upp. Då känner du att musklerna spänns.
    Känn med fingrarna i mitten längs med hela magen.
    Mät upp med fingrarna med handen på tvären mellan musklerna. Om du har nån klepa förstås.

Blev ingen höjdarförklaring. Kanske nån annan kan bättre
    Kolla här oxo: www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
  • Kian
    Hallonröd skrev 2007-09-18 16:11:10 följande:
    Halloj allihopa...var bra tag sen jag var i tråden...ny tråd t.o.m.  Skulle bara berätta att jag fått en tid till kirurgen nu. Ska bli spännande och se vad de säger. 3/10 ska jag dit, 7 mån. efter remiss skickats från VC.
    Aha, lycka till! Berätta gärna sen hur det gick om du vill. Intressant att höra hur det går för andra som är i sammma sits.
    7 månader - å vad länge. Var det sagt så från början eller har det tagit längre tid än beräknat?
  • Kian
    Alvi skrev 2007-09-18 20:34:04 följande:
    Kian: Ahaa, skönt att du har koll på det då! Men, jag körde Winsor Pilates innan jag blev gravid, där är det en del sträcka-ut-övningar, och även en del rulla-upp-från-liggande-övningar, om jag utelämnar dem, kan jag köra det då tro? Vad kör du för pilates?
    Jag vågar inte säga vad du kan göra och inte. Det var inte så länge sedan jag själv fick konstaterat DR. Min läkare sa att man kan träna som vanligt, men vad ska man tro? Litar nog inte på läkaren. Jag vet inte vad för slags pilates jag tränar. Ska ta och kolla upp det nästa gång jag tränar. Jag kör det som känns bra...men har ingen direkt koll på om jag gör fel!?
    MizzQt skrev 2007-09-19 08:22:04 följande:
    När jag var gravid sa min barnmorska att en toppig mage när man sätter sig up, såsom en situps, så är det ett tecken på DR och man bör låta bli att resa sig så då.
    Tror inte heller det är bra när magen blir toppig när man tränar. Det känns då inte bra iallafall. När jag var med min son till skolsköterskan så nämnde jag i förbifarten om min DR. Hon visste inte heller nåt om det men hon tyckte att jag skulle ha nåt stöd när jag tränar, typ korsett eller stödbälte av nåt slag. Min läkare tyckte också det, men efter att han hade pratat med kirurgen och denne sa att jag inte skulle ha det, avrådde han det. Förvirrande eller hur???
  • Kian

Ja, vi får väl köra på "magkänslan" - hihi

• Kian

Nu har jag fått tid för läkarbesök hos kirurgen. (Landstinget) Är lite rädd för att inte bli tagen på allvar. Jag har ungefär 4 fingrars mellanrum hela vägen och har ont. Är drygt 2 år sedan jag var gravid. Vad ska jag säga och vad ska jag ställa för frågor?? Snälla hjälp! Vill så gärna opereras för jag känner mej så begränsad med allt som jag ska göra, pga smärtan. Sen så vill jag inte se ut så här heller!

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen