• Ania

Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

Yggdrasil skrev 2007-08-19 19:44:57 följande:
    hoppsan...får in tre fingrar mellan musklerna - antar att jag har delad magmuskel då.har några frågor: fick barn genom kejsarsnitt (mitt andra) för 6 v. sedan - på 6 veckor ska musklerna ha gått ihop va?ska på efterkontroll på torsdag, hos läkare- kommer han kunna svara på frågor om DR och muskeltränong? vilka erfarenheter har ni?tack på förhand...
    Hejsan var inne mycket i den gammla tråden innan jag opererade min DR på privat klinik gjorde en så kallad bukplastik.
    Ville bara säga att 6v är väldigt kort tid och att 3 fingrar inte alls är mycket efter så kort tid 1-2 fingrar är ju normalt och då har du ju 1 finger för mycket bara 6v efter förlossning därför tycker jag inte du ska oroa dig det kan ta upp till ett halvår iallafall innan man kan tycka att det är något som inte stämmer. Men du ska ABSOLUT INTE TRÄNA magen på något sätt ännu eftersom risken är väldigt stor att du kommer göra det på fel sätt och på så sätt göra din DR permanent mitt råd är att bara låta bli att tänka på den ett tag till.
  • Ania
    TriXiiie skrev 2007-08-25 15:55:48 följande:
    jag känner inte ens genom all deg /fett på magen , det är 3v sen min son föddes.. så får väl vänta ett tag , hoppas man inte har DR!!
    Jag tycker inte ens man ska bry sig om att känna efter förrän ett par månader efter förlossningen när man känner att nu är jag relativt tillbaka i min gammal form igen när man liksom förväntar sig att allt ska vara normalt igen.
  • Ania
    Dody skrev 2007-08-26 12:41:27 följande:
    Tror nog många oroar sig i onödan. Man märker om man har det det syns. Hej igen Ania! Kul att se dig.
    Japps det är ju det man gör.
    Tack det samma !
    Ska titta in lite oftare jag låvar !
    Kramis
  • Ania
    eio skrev 2007-08-26 13:21:40 följande:
    ania - Hur gick det med din op? Blev du nöjd?? Är lite nyfiken
    Min op gick bra och jag har fått världens finaste ärr det är knappt så dom syns och det är jag väldigt glad över.
    Att ligga ner och känna på muskler på magen istället för ett stort hål och nån tarm är också rätt underbart måste jag säga !
    Ska dock göra en liten mini fettsugning åvanför naveln då det pga hud förskjutningen har blivit lite ojämt men det ingår i org priset och är bara som en liten korrigering.
  • Ania
    Betty2 skrev 2007-08-26 19:06:24 följande:
    Ania: Gjorde du operationen privat och hur mycket kostade det i så fall (om du vill berätta)?Sedan en fråga till alla er "experter". Jag har (som jag skrev ovan) avbokat tiden till kirurgen (enligt instruktion från MVC-läkaren som skrev remissen så förhoppningsvis skall mina problem försvinna av sig självt. (Det är nu snart 4 månader sedan förlossningen.) Nu har jag för första gången själv "vågat" känna efter (med självtestet) hur stort mellanrummet är och kom fram till följande:Under naveln är det 3 fingrar brettÖver naveln är det bredare, 4 fingrar brett. Har det någon betydelse? Man kan väl ha DR både över och under naveln antar jag?Jag fick lite övningar från en sjukgymnast (men hon verkade tyvärr inte veta särskilt mycket om DR) som jag gör när jag kommer ihåg och har tid. Jag tror att de mest hjälper för nedre delen av magen och undrar hur man skall göra för att få ordning på området ovanför naveln? Det är mest där jag har problem nu, eftersom det blir väldigt "bulligt och bubbligt" av tarmarna där. (Under naveln är största problemet att huden hänger, men det är ju mer ett rent "utseendeproblem"...)
    Ja jag gjorde operationen privat och det kostade 45000:- ligger på mellan 45000-55000 på dom flesta kliniker.
    Angående din andra fråga så kan man ha delning hela vägen upp från vid bröstkorgen och ner till blygdbenet. Jag hade ung som dig fast hela vägen upp och hela vägen ner också som störst var det vid och åvanför naveln där var det 4-5 fingrar. Min kir säger att det inte går att träna bort delningen när den är så stor som min var men jag vet inte kanske är han mer påläst om hur han ska opa den än hur man kan åtgärda det genom träning.
    Tyvärr är okunskapen inom vården stor och dom privata läkarna säger att man måste operera bort det eftersom det inte går att träna bort. Enda stället man kan hitta info om träning av DR är på Amerikanska sidor på nätet "se TS".
  • Ania
    Betty2 skrev 2007-08-27 07:10:54 följande:
    Ania: Tack för ditt svar. Min MVC-läkare trodde först inte att min delning skulle kunna bli mindre av sig själv heller, men det har det blivit (åtminstone under naveln). Får hoppas att det kan minska lite över naveln oxå... Antar att det bästa är att vänta ett par månader (tills det har gått 6 månader sedan förlossningen) och känna igen hur det är då.Hur länge väntade du innan du gjorde operationen?
    Jag hade delade magmuskler redan efter första barnet ca 3 fingrar men då bara strax åvanför och vid naveln två år senare var det likadant men jag gjorde felat att jag började träna magen som vanligt redan 7 v efter förlossning eftersom ingen hade informerat mig annorlunda. Efter andra barnet blev mallanrummet mycket större och jag opade mig 8 månader efter förlossning.
    Jag tror överlag att kvinnor vars magar blir väldigt stora under grav får delade muskler, tror inte det finns så många med normalstora gravid magar som får det problemet. Jag hade en mage lika stor som en tvillingmage och min dotter vägde 4700g när hon föddes i v 38+5.
  • Ania

x karin76 skrev 2007-09-03 12:20:27 följande:

Hej, kikar in här. Intressant tråd!!Jag har fått en putmage efter graviditeten, födde för två månader sedan. Visst har magstorleken gått ned avsevärt sedan dess, men jag vill gärna bli av med lite till. Det ser ut som om jag är i 3:e-4:e månaden ungefär....Nu till mitt problem: Jag har försökt känna efter huruvida magmusklerna är delade eller inte... men jag känner dom inte alls?? Tycker det är jättesvårt med testet enligt beskrivningen. Om jag lägger mig ner och lyfter huvudet och känner ovanför eller under naveln, så känner jag bara ett "gegg". Det är bara som en mjuk deg över hela mitten av magen, en bra bit vid sidan av naveln med, så jag kan inte avgöra hur de ligger. Vill gärna börja göra situps och träna magen, men jag vågar inte förrän jag vet om det gör nytta eller skada.Ingen annan som upplevt ovanstående? Ska man trycka in fingrarna jättehårt för att om möjligt känna något...?
    Hejsan det kan hända att du har en väldigt stor glipa försök att känna ut mot sidorna och se om du kommer emot nått hårt. Eller så kanske du har lite grav hull kvar på magen i så fall får du känna djupare. Försökte känna på min mamma och hon är hullig på magen så det tog en stund innan jag hittade musklerna kmen då hade hon bara en liten glipa på ca 1-2fingrar vilket inte anses vara DR. Lycka till hoppas inte du har nån glipa hull är ju mycket lättare att träna bort !
  • Ania
    MizzQt skrev 2007-09-03 19:31:59 följande:
    Hej Ania! Jag har läst innan att du opererat dig o är nöjd med resultatet. Vet att du laddat upp bilder, före o efter bilder. Jag är i princip fast besluten att göra operationen jag med. Därför undrar jag om du hade haft lust att lägga upp dem igen. Bilder man hittar på sajter vet man inte om man kan lite på helt nämligen, kan ju vara fejkat. Om du inte vill så förstår jag.kram Sara
    Hejsan pga att folk från ett annat forum har börjat kopiera in bilder från FL och göra sig lustiga över dom har jag valt att endast lägga ut bilder på icke känsliga motiv. Vill du se bilder får du jättegärna inboxa mig din mailadress så skickar jag bilder i så fall. Du kan även titta på Viktoria klinikens hemsida dom bilderna är inte fejkade vad jag vet iaf.
Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen