Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
Yggdrasil: Mina muskler hade inte gått ihop på 6 veckor och det var min MVC-läkare (på återbesöket ca 6 v efter kejsarsnittet) som upptäckte att jag har DR. (Han kallade det dock för bråck, men det var DR han menade.) Jag hade väldigt stort mellanrum mellan magmusklerna (det största den läkaren någonsin hade sett) och läkaren trodde inte att det skulle kunna gå ihop av sig själv. Men nu 3 månader efter förlossningen är mellanrummet mycket mindre (jag har dock inte "vågat" mäta själv för att se "antal fingrar"...) och jag har därför (enligt MVC-läkarens rekommendation) avbokat tiden jag hade fått hos en kirurg. Så det kan hända mycket med din mage fortfarande.
Man kan ju göra vissa övningar för att hjälpa musklerna och jag har fått lite tips på sådana övningar av sjukgymnast. Tyvärr verkar det inte som att sjukgymnasterna där jag bor har hört talas om detta (DR) men de på sjukhuset (där jag snittades) har hjälpt mig en del per telefon. Så jag känner igen det som eio och Nino skrev om att en del sjukvårdspersonal inte har hört talas om DR...