• Sterna

förlossning??!!!

Lite tips:
    Skriv ner din drömförlossning inkl en "målbild" som du kan ha som fokus när det är som tyngst. Berätta målbilden för din partner så han kan påminna dig under tiden värkarna stormar.
    Skriv även ner din mardrömsförlossning för att undersöka _vad_ du är rädd för och försök sen att hitta lösningar på de problemen som du hittar i mardrömsförlossningen.
    Ta även din BM till hjälp så du får förklarat vad läkarvården gör i vissa situationer.

Träna avslappning för ju mer avslappnad du kan vara när värkarna kommer, ju mindre ont upplever man värken. En spänd muskel gör ondare än en avslappnad.
    Lite tips och råd hur din partner stöttar dig hittar du i Signekursen som är framtagen tillsammans med Profylaxgruppens grundare Anna Wilsby (Annas andning) www.barnmorskeforbundet.se/images/content/documents/signekursen.pdf

Fundera även på vad du har för "sklett" i ditt bagage, hur ser du på din kropp? några övergrepp? kommentarer/händelser om din kropp eller självkänsla som kan ha påverkat?
    Själv fick jag panik när vattnet gick med första barnet och min enda tanke var "Nu dör han". Först 6 månader senare kom jag på att jag var med när mammas bästa väninnas vatten gick i v32 när jag var 6 år, hon fick åka in med ambulans för att navelsträngen inte skulle "ramla ut" och 5 dagar senare kommer de hem utan bebis som dog pga ett hjärtfel.
    För mig blev det "Vattnet går = bebis dör" känslomässigt även om jag _vet_ mentalt att så inte är fallet.

Skriv ner allt su tror kan ha påverkat dig i ett förlossningsbrev så kan BM hjälpa och stötta dig lättare.
    Jag brukar använda www.bbstockholm.nu/docs/Fodelseplan.pdf som en bra grund till föärlossningsbrevet.

Svar på tråden förlossning??!!!