• Catchie80

klimathotet!

Är du rädd för klimathotet?

Anser du att världen nuvarande väder är pga miljöförstöringen?

Är du rädd för dina barns skull och i sin tur deras barn?

Är du rädd för vad som kan hända om detta fortsätter?

För jag är rädd nu. För min son och hans uppväxt,framtida barn osv. Det känns nästan som at vara med i en amerikansk film om miljökatastrofer, som man för ett par år sedan skrattade åt som överdrivet, men som i dagens läge inte känns alltför långt bort....

• Svar på tråden klimathotet!
  • lyckliga sagofén

Håller med dig TS, är också orolig.

• ElliotOMelvins Mormor

Jag är orolig!Såg programmet "Planeten" på Tv och blev "Väckt"Hela världen måste hjälpas åt att förändra annars är det snart försent!Det säger ju sig självt att det inte kan fortsätta på det här viset förevigt.Dom gör nog inte såna här undersökningar för skojs skull.Titta på programmet ,det är 4 avsnitt kvar tror jag!

Min 11-årige son såg också programmet och han började gråta!

• Nuno

Trist att så många inte tar det på allvar. Jag kan inte direkt säga att jag är rädd men jag är oroad över vad vi gör med vår planet. Tyvärr är inte miljöförstöring något nytt. Det finns alltid människor som sätter sig själva och kortsiktig ekonomisk vinnig i första rummet. Typ, varför ska jag här i Sverige behöva bry mig om att invånarna på ön Tuvalu snart inte har något hem för deras ö är på väg att dränkas i havet för JAG vill ha min plattv och resa till _Thailand minst tre gånger om året annars mår jag så dåligt.

• Trancequeen

Jag är riktigt oroligt, och mer orolig blir jag när jag läser i denhär tråden! För det första så har människan överbefolkat jorden för längesen. Om det skulle vara naturliga orsaker till klimatförändringarna, varför försöker vi då att skydda oss? Det är ju bara naturligt?

Varför kan inte människor se på jorden som en levande organism som har blivit alldeles gör infekterad. Jag skulle nog vilja påstå att moder jord har en ordentligt hög feber just nu.

• Smultron ett

Det är inte nått konstigt eller hokus pokus med forskning om miljö. Jag behöver inte forska själv för att tro på den.

Man kan använda sitt vanliga sunda förnuft, (som tyvärr inte är så vanligt) att vi påverkar miljön till det sämmre, med alla våra utsläpp !!!

visst har jordens temperatur förändrats och det kommer den säkert göra igen, Men...

Varför måste vi människor vara orsaken?

• Smultron ett

Japp ;jag är riktigt orolig.
    och det har jag varit ända sen jag förstod något om miljön, bara några år gammal.

• K J N

Jag känner mej inte speciellt orolig då vårt land ligger bra till för att klara de miljöförändringar som kan tänkas vara aktuella inom överskådlig framtid.

Tvärtom så kan klimatförändringarna tillsammans med farsoter som HIV-epidimin hjälpa oss att bromsa befolkningstillväxten i Kina, Indien samt Afrika och därmed ge oss bättre förutsättningar att i framtiden vända utveckligen för klimatet innan förändringarna på allvar kan komma att drabba oss här uppe.

Att varje kines, indier eller afrikan ska få samma livsstil som vi har i västvärlden fungerar bara inte, deras tillväxt måste på något sätt brytas samt deras antal minskas och där är klimatförändringarna våra viktigaste bundsförvanter.

• Nuno

K J N skrev 2007-08-18 22:30:22 följande:

Jag känner mej inte speciellt orolig då vårt land ligger bra till för att klara de miljöförändringar som kan tänkas vara aktuella inom överskådlig framtid.Tvärtom så kan klimatförändringarna tillsammans med farsoter som HIV-epidimin hjälpa oss att bromsa befolkningstillväxten i Kina, Indien samt Afrika och därmed ge oss bättre förutsättningar att i framtiden vända utveckligen för klimatet innan förändringarna på allvar kan komma att drabba oss här uppe.Att varje kines, indier eller afrikan ska få samma livsstil som vi har i västvärlden fungerar bara inte, deras tillväxt måste på något sätt brytas samt deras antal minskas och där är klimatförändringarna våra viktigaste bundsförvanter.
    Men usch vad cyniskt. Har vi patent på vår livsstil? Varför ska inte andra människor få ha det lika bra som vi? Vad är det som säger att det inte går? Vi i väst förbrukar 80% av jordens resurser, det är inte särskilt rättvist tycker jag. Det är VI som måste göra uppoffringar i VÅRA liv. Vi har ingen rätt att kräva eller säga till utvecklingsländer exempelvis att ni får inte höja er levnadsstandard för då äventyrar ni vår livvsstil. Det är ju vi i väst som förbrukar alldeles för mycket för att det ska vara hållbart.
    Jag trodde faktiskt inte att folk kunde vara så cyniska att de tycker det är bra med klimatförändringarna för att det kommer att ta död på folk i fattigare länder. Huga! Du gör mig mörkrädd.
  • K J N

"Varför ska inte andra människor få ha det lika bra som vi?"

Därför att jorden klarar inte av den belastningen.

"Vi i väst förbrukar 80% av jordens resurser, det är inte särskilt rättvist tycker jag. Det är VI som måste göra uppoffringar i VÅRA liv."

Ingen har normalt lust att göra uppoffringar av den kalibern som krävs för att jämna ut fördelningen så att alla människor kan leva på samma nivå.

Detta funkar helt enkelt inte ens idag och år 2050 så har jorden 9 miljarder invånare istället för dagens 6 miljarder vilket inte kommmer att göra saken enklare.

"Vi har ingen rätt att kräva eller säga till utvecklingsländer exempelvis att ni får inte höja er levnadsstandard för då äventyrar ni vår livvsstil."

Det är precis vad vi kommer att göra och precis vad vi måste göra. Resurserna kommer succesivt att minska och den som inte har en bra position inför detta kommer att gå under.

Svar på tråden klimathotet!