K J N skrev 2007-08-18 22:30:22 följande:
Jag känner mej inte speciellt orolig då vårt land ligger bra till för att klara de miljöförändringar som kan tänkas vara aktuella inom överskådlig
framtid.Tvärtom så kan klimatförändringarna tillsammans med farsoter som HIV-epidimin hjälpa oss att bromsa befolkningstillväxten i Kina, Indien samt Afrika och därmed ge oss bättre förutsättningar att i framtiden vända utveckligen för klimatet innan förändringarna på allvar kan komma att drabba oss här uppe.Att varje kines, indier eller afrikan ska få samma livsstil som vi har i västvärlden fungerar bara inte, deras tillväxt måste på något sätt brytas samt deras antal minskas och där är klimatförändringarna våra viktigaste bundsförvanter.
Men usch vad cyniskt. Har vi patent på vår livsstil? Varför ska inte andra människor få ha det lika bra som vi? Vad är det som säger att det inte går? Vi i väst förbrukar 80% av jordens resurser, det är inte särskilt rättvist tycker jag. Det är VI som måste göra uppoffringar i VÅRA liv. Vi har ingen rätt att kräva eller säga till utvecklingsländer exempelvis att ni får inte höja er levnadsstandard för då äventyrar ni vår livvsstil. Det är ju vi i väst som förbrukar alldeles för mycket för att det ska vara hållbart.
Jag trodde faktiskt inte att folk kunde vara så cyniska att de tycker det är bra med klimatförändringarna för att det kommer att ta död på folk i fattigare länder. Huga! Du gör mig mörkrädd.