• TeeTee

Ehm... kan man spänna fast ungen i sängen?

Har en liten 8-månaders, som tycker det är det roligaste som finns att ställa sig på alla fyra och gunga när han skall sova. När han sover middag i vagnen spänner jag fast honom, och då somnar han inom bara några minuter. Samma om jag håller fast honom i spjälsängen. Det känns lite grymt, men det är det ända sättet att få honom lugn. -kan man få en sele till spjälsängen?... Hemlis

det har inget med golf att göra
  • Svar på tråden Ehm... kan man spänna fast ungen i sängen?
  • TeeTee

Igår höll han på att somna två gånger i mitt knä i soffan (ovanligt!) så jag tänkte att ikväll kommer det gå som en lek. Det tog ändå 30 min för honom att somna. Det verkade nästan som att han blev pigg av vällingen. Fundersam

Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
  • skotertjej

Kanske ska du prova me datt lägga honom lite tidigar på kvällen så att han inte är så övertrött då det ofta är svårare att få dem att somna, eller kanske sova lite mer på dagen.

Vår yngsta är 6 mån och vi har ett litet knep som funkar nu när det är varmt iallafall.
    Lägger täcket utanpå kudden och sen lägger vi honom uppepå täcket.
    Lägger honom på sidan med ansiktet bort från oss (då han annars bara flinar åt oss hela tiden) och sen lägger vi ett gosedjur på varje sida om honom fast under täcket.
    PÅ så vis kan han inte vända på sig så lätt och då somnar han oftast direkt annars ligger han bara och vänder sig.

Men jag antar att det är lite svårare när de kan ställa sig upp mer, men kanske värt ett försök, tihi.

• siamusen

Har ni provat med en babygro? De finns ju i olika storlekar och med dragkedja.

• TeeTee

Babygro? Nej. *googlar med en gång*

• Jenkan82

Åh.. min dotter håller på precis likadant.. Men det har blivit bättre. De flesta  kvällar somnar hon utan problem. Men är hon för pigg eller för trött så håller hon på och ställer sig upp hela tiden.
    Ska nog testa med att stoppa om henne hårdare.
    Jag minns att jag ända upp i tonåren brukade rulla in mig hårt i mitt täcke för att kunna somna..

• siamusen

Tror det heter babygro pa svenska...sma pasar de sover i.

Hittar du nagot?

• TeeTee

nej hittade inte nått...

• siamusen

Liggpåse da?

Vet att de finns i Sverige men jagvkanske kommer ihag fel namn.

• TeeTee

vad heter dom på engelska då?

• siamusen

fasen..gigoteuse heter de pa franska. sôk pa la redoute sa far du se hur de ser ut

• siamusen

Tror de brukar kalla dem babygro sleeping bags pa engelska om det kan hjälpa till

• TeeTee

a-HA! En sån hade min engelska kompis till sin son. Men spänner man fast dom runt madrassen på ngt sätt då, eller?

• siamusen

Inte de vi hade. De är bara som en pase som de ligger rätt mysigt i. Rekommenderas här istâllet för täcke

• 83a

nå Hur går det för er? Någon bättring? eller ni kämpar på?

Här går det ok...hon är inte ledsen när jag går ut ur rummet utan hon får greja en stund i sängen och jag går in med jämna mellanrum...vi får ser hur det går och om man kan få någon rutin på detta om det nu går??

• Gisma

83a: Somnat än?? Följer tråden med spänning.. Letar även vi mirakel..

• TeeTee
    83a skrev 2007-08-18 21:22:42 följande:
    nå Hur går det för er? Någon bättring? eller ni kämpar på?Här går det ok...hon är inte ledsen när jag går ut ur rummet utan hon får greja en stund i sängen och jag går in med jämna mellanrum...vi får ser hur det går och om man kan få någon rutin på detta om det nu går??
    Gav upp igår efter 1 timma och la honom i vagnen
  • anna777

Hej
    Vår tös (7,5 mån)är likadan, att vara i spjälsäng är som att vifta med ett rött tyg framför en tjur, hon bara måste upp och ställa sig, det har varit så sedan hon lärde sig krypa. Istället får hon somna bredvid mig i stora sängen när jag har armarna runt henne så hon inte kan krypa iväg. Hon brukar böka runt lite bland kuddarna men lugnar sig efter ett tag och somnar. Sedan lyfter jag över henne i hennes säng.
    Funkar inte det går jag med henne i ringsjalen tills hon somnar, trångt och mysigt och lätt att plocka ur henne och lägga ned henne.

Det är bara på kvällarna, på nätterna sover hon hos oss och då kan jag bara lägga armen på henne om hon börjar krypa runt.

• Carlique

Bumpar denna, tio år senare. Alltså, rent hypotetiskt, är ett milt spänne så att hon stannar liggande (inte reser sig upp och vandrar runt) i spjälsängen helt orimligt, etiskt och/eller juridiskt? Jag menar, hon vill ju sova men har så hiskeligt svårt att finna ro, och då ställer hon sig upp och man får börja om. Jag tänker att ett löst sittande spännband skulle kunna effektivisera process nattning. Frugan blir dock vansinnig då jag bollar denna och menar på att det är barbariskt. Hur går era tankar?

Svar på tråden Ehm... kan man spänna fast ungen i sängen?