• TeeTee

Ehm... kan man spänna fast ungen i sängen?

Har en liten 8-månaders, som tycker det är det roligaste som finns att ställa sig på alla fyra och gunga när han skall sova. När han sover middag i vagnen spänner jag fast honom, och då somnar han inom bara några minuter. Samma om jag håller fast honom i spjälsängen. Det känns lite grymt, men det är det ända sättet att få honom lugn. -kan man få en sele till spjälsängen?... Hemlis

det har inget med golf att göra
  • Svar på tråden Ehm... kan man spänna fast ungen i sängen?
  • papayan

Skulle ni själva vilja bli omstoppade så ni knappt kunde röra er, och bli tvingade att somna så i en viss position?
    Stackars barn..hur tänker ni?

• Gisma

Litet tips som kan funka.. Min lilla håller precis på på samma sätt.. Hon e iof 1½ snart. Men det ska sittas å ställas upp å f*n å han moster. man kan bli tokig för mindre.. Men märkte att hon gilla när jag sjöng för henne och när hon sätter sig upp så slutar jag och frågar om hon vill jag ska sjunga. Ja, blir svaret. Lägg dig ner då säger jag och när hon gör det så sjunger jag igen.
    Kanske är lite för avancerat för en 8 mån just att fråga om man ska sjunga, men kanske han märker att när han ställer sig upp tystnar du..
    Kanske kan gå..

• Tonx
    papayan skrev 2007-08-14 21:08:18 följande:
    Skulle ni själva vilja bli omstoppade så ni knappt kunde röra er, och bli tvingade att somna så i en viss position?Stackars barn..hur tänker ni?
    Jadu, att bli hårt omstoppad så hon knappt kan röra sig har alltid varit vår dotters melodi.
    Många barn trivs bra med att somna trångt och i samma position. Nu när hon är stor så säger hon t.o.m åt oss att spänna fast henne i vagnen eller knöla ner henne i sängen så hon knappt kan röra sig.
  • 83a

papayan: Skulle du kunna komma till ro och slappna av om du stod upp eller kröp omkring i sängen?

• TeeTee
    Skulle ni själva vilja bli omstoppade så ni knappt kunde röra er, och bli tvingade att somna så i en viss position?Stackars barn..hur tänker ni?
    En sån där kommentar är så fruktansvärt onödig för vi som verkligen har problem med detta! Tror du vi gör det för skojs skull!!?
    83a skrev 2007-08-15 20:55:26 följande:
    papayan: Skulle du kunna komma till ro och slappna av om du stod upp eller kröp omkring i sängen?
    Precis! Exakt! Tack!
    Doktor, är det ADHD? -Nej. Det är bara en vanlig skitunge.
  • papayan

Tee Tee: Men dom flesta har väl problem (om man nu anser att det är ett problem) med att barn reser sig upp i sängen och/eller kryper runt under en viss period, jag har också gått igenom den fasen med min dotter.

Tonx: Vad bra att din dotter gillar det, men då har du väl inte haft problem som dom andra antar jag? Jag fick uppfattningen av att man skulle tvångsbädda ned dom så dom knappt kunde röra sig fast dom inte gillade det.
    Det var det som jag tyckte lät taskigt.

• TeeTee

Mitt problem, som kanske inte kom fram i ts är att min son enda sedan födsel har haft en tendens till att bli övertrött. Så sedan han var pytte-liten har vi varit tvugna att linda in honom hårt i ett täcke för att han kunde komma till ro. Han måste ha hjälp med detta, annars blir han övertrött och kommer aldrig att somna.

• uniMog
    Det är inte helt ovanligt att även vuxna bäddar ner sig/stoppar om sig som i en kokong. Vet inte varför, det påminner kanske om livmodern? Det är iaf vanligt att barn gillar att bli som inlindade
    TeeTee skrev 2007-08-14 20:56:57 följande:
    ... och två kvällar senare har han kommit på hur han skall slinka sig ur filten den lille rackarn och till och med ställa sig upp i spjälsängen. *river mitt hår* Så nu är vi tillbaks på ruta ett.
    Jag funderar på om man inte skulle kunna ta tex ett påslakan och trä över madrassen nedifrån och sen stoppa ner barnet som i en sovsäck? Eller kanske prova sovsäckstäcke?
    What do they need such good eyesight for anyway?
  • TeeTee

Fast jag vill ha nått som går att plocka bort ganska lätt efter han har somnat sen. Vill inte att han inte skall kunna röra på sig på hela natten. Det där med "sovsäck" låter lite bökigt...

• uniMog
    TeeTee skrev 2007-08-16 10:06:13 följande:
    Fast jag vill ha nått som går att plocka bort ganska lätt efter han har somnat sen. Vill inte att han inte skall kunna röra på sig på hela natten. Det där med "sovsäck" låter lite bökigt...
    då är det nog rätt kört Tvivlar på att lätt att plocka bort går att förena med något som han inte lär sig ta sig ur.

Då får du nog prova med andra metoder.. har du provat att läsa saga eller sjunga? Buffa? Nina kom till ro ganska bra om man smekte henne över ryggen eller pillade henne i ytterörat (ja knasigt jag vet... men hennes pappa är likadan)
    What do they need such good eyesight for anyway?
Svar på tråden Ehm... kan man spänna fast ungen i sängen?