Inlägg från: Jolinsmamma |Visa alla inlägg
  • Jolinsmamma

    Newfoundland vs Berner sennenhund

    Har mest erfarnehet av Bener sennen då jag är uppväxt med en sån (och mina föräldrar har nu en ny). De är jätte goa familjehundar, men man ska inte låta sig luras och tro att de är nallebjönar som bara lufsar omkring. De kan vara ganka tuffa...iallfall hanarna och kräver ett tydligt ledarskap...vilket de flesta hundar visserligen gör.
    Våra bernrar har båda vart ganska skälliga och vaktiga (hanar) och lite reserverad mot främlingar. Däremot är de ganska lugna och självsäkra mentalt vilket gör att osäkerheten mot människor i vuxen ålder övergick till att dom inte visade så mycket intresse överhuvudtaget av främlingar. Våran gammla lät sig bli klappad om folk ville, men han var inte så noga med det annars. Men han var hur lätt som hellst att ha med överallt, för han var enormt stresstålig och hängde på det mesta. Däremot ingen jätte rolig hund, eftersom lek aldrig var att tänka på...han var som en gammal gubbe hela tiden Den nuvarande är det mer fart i, men som någon skrev så är de rätt sönderavlade och har mycket problem med olika sjukdommar. Mina föräldrars nuvarande har en massa allergier vilket gör att han går på kortison konstant, och han har haft en tumör som tagits bort och det är risk att de kommer fler...han är bara 4 år. Våran gammla blev 9 1/2 år..fick cancer. Så man kanske ska vara extra noga när man väljer uppfödare. Men jag kan ändå bara tala gott om hunden i allmänhet...dom är härliga..men tar mycket plats

Svar på tråden Newfoundland vs Berner sennenhund