Är det fler än jag som förlorat sitt syskon?
Min bror dog plötsligt 1995 när han var 26 år gammal. En präst kom hem till mig och syrran (som då var inneboende) och berättade. Var bättre med präst än vad som tydligen normalt sker i Lund (då i alla fall) för då är det polisen.
Men då min bror dog i Halmstad ringde sjukhusprästen där och bad sin kollega komma hem till oss och berätta.
Sedan var det i och för sig en chock för prästen då han såg det var jag då han ofta varit på min avdelning och kände mig - jag jobbar som sjuksköterska.
Vi var mycket bra på att prata om brorsans död i början och alla tyckte det var så skönt och inte allas jobbigt när de kom hem till oss för att trösta oss.
Sedan har de i och för sig tystnat mer och mer och nu pratar vi mer om hur det skulle varit om han levt och om han haft fru och barn mm.
Mina föräldrar är förstås rätt dåliga på att uttrycka känslor och jag tror de sörjt mycket för sig själva och inte kunnat stötta varandra så där jättebra. Syrran och jag kunde snacka en del.
Kan förstå att det är jobbigare om man inte har någon att prata med. Tex om jag varit utan syrran så hade det nog tystnat betydligt tidigare och lika så om jag inte var inom sjukvården själv - jobbar med cancerpatienter och har ju läst en hel del om död.
Min bror dog nu inte i cancer utan i en hjrätinflammation som han inte visste om och som han sedan ansträngde med tuffa sporter - han föll död ner i hjärtstillestånd under ett innebandypass.
Tror även det hjälpte oss klara första tiden bättre eftersom detinte fanns så mycket att skylla på oss själva att vi inte upptäckt något. Dessutom så fick han hjälp av 2 ambulanser inom 5 minuter då de råkade vara i närheten = också en tröst att allt som gick göras gjordes.
Hur dog din syrra? Har du syskon att tala med?