Pust, första Aurora-samtalet avklarat och det kändes otroligt bra! Jag grät, grät, grät och grät och sen pratade jag och pratade, skrattade lite och grät ännu mer. Spydde inte, skakade inte i hela kroppen och fick INTE någon ångestattack!
Däremot grät jag och var alldeles genomsvettig och knallröd efter att vi hade varit där. Även sambon var nöjd med samtalet.
Efter det första samtalet är vi överens om att vi ska ses många gånger, att vi har påbörjat en process som ska leda fram till beslut om vaginal förlossning eller kejsarsnitt och att jag ska ta upp att ev. få träffa mvc-psykolog när jag går till barnmorskan imorgon (utifrån dåligt samvete gentemot 4-åringen pga förlossningen och förlossningsdepressionen). Nästa tid hon hade var först om 3 veckor, men nu är vi i alla fall igång. Hon tyckte också att det märktes att jag är i någon sorts process där kejsarsnitt inte är prio 1, vilket blev tydligt nrä vi pratade. Just nu vill jag försöka hitta det positiva som fanns i min förra förlossning och undersöka om jag skulle kunna tänka mig en vaginal förlossning och i så fall under vilka omständigheter. Det bästa tyckte både jag och sambon var att hon gjorde väldigt tydligt att det inte är någon brådska med beslutet, och att det är mitt beslut om det ska bli planerat snitt eller vaginal förlossning.
Självklart känns båda alternativen otroligt läskiga och samtidigt är jag så lättad nu när vi har kommit igång, för bebisen ska ju som sagt ut på något sätt. Jag är alldeles matt nu, har ont i huvudet, ögonen svider och rinner lite då och då, men på något sätt känner jag mig också mer avslappnad i kroppen än på länge. Jag vet att jag kommer att få fint stöd nu framöver!