• apan

Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt

Jag vet inte om jag kommenterat i den här tråden förut men jag joinar er nu i alla fall. När jag ser hur lång tråden är så förstår jag att jag inte är ensam om att föda. Jag är också rädd för båda sätten, finns det inget tredje alternativ? ;) Lägga ägg kanske? Ha ha.
    Häromdan såg jag en förlossning på TV och då började jag gråta, hon verkade ha så himla ont, vidrigt. Igår gjorde jag en plus- och minus-lista för vaginalt / kejsarsnitt för att få struktur på vad jag är mest rädd för. Jag tror att kejsarsnitt leder just nu för mig, alltså som det bästa alternativet. Om några dar ska jag på mitt första Aurora-samtal, nervöst!

• apan

crex - ja vi får hålla cyberhänderna ;) Jag ska dit på onsdag. Jag kan tänka mig att jag antingen är för samlad så att dom inte tror på att jag är rädd, eller att jag börjar gråta direkt när jag kliver innanför dörren... jag vet inte alls hur jag kommer reagera.
    Såg förresten att jag skrev knasigt slarvigt i mitt förra inlägg "När jag ser hur lång tråden är så förstår jag att jag inte är ensam om att föda", det skulle ju vara "så förstår jag att jag inte är ensam om att vara rädd för att föda". Knas.

• apan

crex - jag har ju inte läst hela tråden men jag undrar: lutar du mer åt nåt håll just nu? Som sagt så är jag lite mer inne på kejsarsnitt nu.Läste bland annat en hemsk tråd här på forumet om att det är så vanligt att man spricker, och då har man ju ändå ont efteråt tänker jag (precis som när man blir snittad).

• apan

crex, det här har du säkert svarat på förut också, men när ska du föda? Jag har BF i början på december, vilket börjar kännas läskigt snart.

• apan

Grattis crex till att det gick så bra att prata och att du känner dig lättad. Toppen!

• apan

Nu har jag varit på mitt första Aurora-samtal och det känns rätt bra. Jag var ganska samlad men började gråta vid ett tillfälle, det känns bra att jag gjorde det så att dom fattar att jag är rädd på riktigt. Hon tyckte nog att vanlig förlossning vore det bästa men att det ändå är nåt vi ska komma fram till tillsammans. Det känns förtroendeingivande.

• apan

Krickeline - jag ska dit igen nästa vecka men jag vet inte sen hur många gånger det blir, så många som man behöver antar jag.

• apan

Var det nån som såg på "Sjukhuset" på TV 3 nu ikväll? Där visade dom ett kejsarsnitt. Men man fick inte se så mycket. Det verkade gå väldigt snabbt och vara rätt blodigt.

• apan

Caro Lin e - ja det låter ju skitjobbigt att det inte känns bra fast det snart är dags. Men det kommer ju att bli av vara sig du är lugn eller inte och ett kejsarsnitt går ju i alla fall fort, och sen har du en bäbis! Men jag vet, det är ju lätt för mig att säga som har typ 3 månader kvar. Jag vet fortfarande inte vad jag vill, båda sätten känns ju jobbigt.
    Lycka till!

• apan
    HaJoMi skrev 2007-09-24 07:22:40 följande:
    Hur går det för er apan, krickeline, psy mm?
    Tackar som frågar. Det kändes som att Aurora-läkaren tyckte lite att jag skulle bestämma hur jag ville ha det (fast det var såklart okej om jag inte visste det än heller). Varje natt när jag ska somna ligger jag och ältar fram och tillbaka olika för- och nackdelar med vaginalt eller kejsasnitt. Jag är så rädd för att ta "fel" beslut. Skitjobbigt. Tror att det lutar lite mer åt kejsarsnitt nu.
    Men att folk inte kan förstå att man kan vara rädd för kejsarsnitt för "att man inte känner nåt" det tycker jag är lite konstigt. Det är ju läskigt att få en så brutal bedövning och hur man reagerar på den. Och hur känns smärtan i ärret efteråt? Och hur påverkas barnet (och jag) ?
  • apan
    taksi skrev 2007-09-24 15:49:59 följande:
    apan: varför vill läkaren brådska på beslutet? Du har väl inte så jättekort tid kvar?
    Nä jag har drygt två månader kvar. Hon sa väl bara att om man är 100% säker på att man vill ha kejsarsnitt så slösar dom inte tid på en att man ska ingå i deras förberedelseprogram för vaginalt. MEN det var okej om jag inte kunde bestämma mig redan. Fast bara att hon har sagt så där ("slösa tid på") gör att jag känner mig lite pressad.
  • apan
    taksi skrev 2007-09-24 20:50:08 följande:
    apan: vad klumpigt sagt av läkaren! Hur skulle man kunan vara hundra procent på att man vill ha snitt? Jag kan vara det typ varannan dag, men det är ju en enormt stor operation som verkligen inte känns lockande. Dumt att säga att man skulle "slösa tid" på att förbereda sig för valet om man vill ha en vaginal förlsosning eller kejsarsnitt. Jag tycker du ska strunta i henne och den pressen och ta beslutet i lugn och ro med hjläp av förberedelseprogrammet (hur funkar det?), eller i alla fall att du påbörjar nån typ av samtal.
    Jo jag velar ju också varannan dag. Ska nog säga till henne att jag inte kan bestämma sig. Jag vet inte hur det där programmet funkar, men bland annat ska jag och pojkvännen få besöka förlossningsavdelningen. Bara att ha varit i lokalerna en gång innan "det gäller" tror jag är bra, annars blir ju ALLT så nytt och skrämmande.
  • apan
    taksi skrev 2007-09-24 21:16:02 följande:
    Samtidigt vill jag absolut inte ha sugklocka igen heller.
    Vad är grejen med sugklocka egentligen? Hur går det till och varför var det jobbigt för dig?
  • apan
    taksi skrev 2007-09-25 08:21:42 följande:
    apan: sugklocka sätter dom när det är bråttom att få ut barnet pga att det mår dåligt i magen. Dom drar ut ungen med våld helt enkelt, vilket innebär att man spricker enormt mycket (oftast). Det tog mer än 2 timmar att sy ihop mig och under den tiden var mitt barn på observation på nån barnavdelning eftersom hon mådde dåligt när hon kom. Tycker att det var fruktansvärt när dom sydde verkligen!
    Åh herregud så fruktansvärt det låter!!! Okej... kejsarsnitt tack! ;)

Och det där med att folk ska berätta för en gravid om hemska förlossningar, ja det är verkligen sinnessjukt och elakt. Sant att det påminner om nån slags tävling i elände, som att man liksom ska tillhöra nån hemlig klubb när man fött barn.
  • apan

Nu har jag fått en ny knäpp fixering ang. kejsasnitt... Man måste ju fasta från dan innan, tänk om man då får en sen operationstid och måste klara sig utan mat stor del av dan! Jag äter alltid frukost och lunch o.s.v. , blir helkonstig annars. Typ illamående och huvudvärk om jag inte får näring. Inte så kul att må så dåligt när man ändå är nervös för snittet.
    Det är ju verkligen helknasigt att jag tänker på det här redan nu! Jag vet ju inte ens om jag vill ha kejsarsnitt. Dessutom är det ju en liten grej i sammanhanget. Men jag blev ändå helt knäckt när jag tänkte på det :(

• apan

Grattis Caro Lin e till ditt gulliga barn och att du nu har fött. Så skönt att ha det gjort!

Jag vill också vara ute på andra sidan... tankarna på förlossningen upptar alldeles för mycket av min tankeverksamhet. Tre Aurora-samtal har jag gått på hitills och jag tycker inte att det hjälper så mycket. Snart ska jag och sambon få träffa en erfaren Aurora-BM och se ett förlossningsrum och få beskrivet hur det går till. Det kan nog vara nyttigt. Eftersom jag tvekar mellan vaginalt och kejsarsnitt vill dom rikta in sig på vaginalt. Undrar om jag kan klara av det...
    Usch vad allt känns hopplöst.

• apan

Jag har varit på Aurorasamtal idag, tycker fortfarande att vi inte kommer nån vart. När ska dom börja behandla mig liksom? Förväntade mig nog att terapi var nåt mer tydligt program man skulle följa. Äsch jag vet inte. Känner mig helt tom i huvet, nollställd och deprimerad. Vill bara sova och inte vara med om det här :(

Svar på tråden Rädd för vag. förlossning och kejsarsnitt