• Anonym (B.A)

Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???

Om det bara är 5 månader sedan de separerade så har inte skilsmässan gått igenom ännu. Det är ju 6 månaders betänketid när man har barn.

Så länge man är gifta är man enligt lag skyldiga att försörja varandra.

• Anonym (B.A)
    NailPolish skrev 2007-07-17 21:10:26 följande:
    De är inte alls fortfarande en familj utan de VAR en familj. Och NEJ han ska inte hjälpa fanskapet utan hon får gott klara sig själv och de skall var och en försöka göra det bästa för dottern.Jag hade då aldrig accepterat att min sambo/pojkvän inte berättade om mig. Han får helt enkelt stå för att det gått så kort tid sedan separationen. Är han rädd för henne eller?
    Varför kallar du exet för fula ord? Känner du henne?
  • Anonym (B.A)

Orsaken till att han betalar allt för sitt ex kan bero på fler saker.

1. De är fortfarande gifta (man har sex månaders betänketid när man har barn) och under skilsmässan är man enligt äktenskapsbalken skyldiga att hjälpa varandra ekonomiskt.

2. Han har dåligt samvete mot exet och barnet för att han träffade dig direkt (eller träffades ni redan innan de hade beslutat att separera?)

3. Han kanske har en god relation till sitt ex efter många år tillsammans och vill inte sätta henne på bar backe utan vill ge henne en tid för att kunna ställa om sig och söka nytt boende.

4. Han kanske är en väldigt bra pappa som sätter sitt barn i första rummet och vill att separationen ska gå så smidigt som möjligt för barnet. Därför låter han dottern bo kvar i huset så att omställningen inte blir så abrupt.

Jag tycker inte att han gör något fel - tvärtom.

• Anonym (B.A)

Hur länge var de tillsammans innan separationen? Var det bara han som ville separara?

Om det är så att de har varit tillsammans länge och varit överens om att hon ska arbeta deltid och det dessutom var han som plötsligt ville separera kan jag faktiskt förstå att exet har hamnat i en kris (så som en plötslig skilsmässa oftast är för den som inte själv tagit beslutet). Och då är det inte konstigt att hon känner att hon behöver extra semester och inte orkar arbeta heltid just nu. Hon kanske också väljer att inte öka sin arbetstid pga deras dotter - speciellt om föräldrarna tidigare var överens om att dottern bara skulle gå halvtid på dagis.

Ge exet och dottern en chans att låta skilsmässan smälta in och bearbeta det som har hänt. Det är en otroligt stor omställning att skiljas - speciellt om man inte själv har valt det eller kunnat påverka beslutet.

Det kommer nog att lösa sig på sikt ska du se. Om du bara har tålamod och tror på er kärlek och stöttar din sambo så att han kan stötta sitt barn och sitt ex så kommer ni nog allihopa att bli lyckliga i framtiden.

• Anonym (B.A)
    Anonym skrev 2007-07-18 23:10:20 följande:
    Anonym (B.A) du har så rätt och jag vet att jag kan låta gnällig, och jag vill absolut att hon ska komma över det här separationen på bästa sätt, klart man förstår att det är jobbigt. men när han får slita häcken av sig och inte själv har råd med semester då tycker man ju att det blir lite jobbigt. jag har aldrig ställt några krav och givetvis kommer stötta honom så gott jag kan.
    Det är självklart att det är jobbigt i början efter en separation - för alla parter. Både känslomässigt och ekonomiskt.
    Men det är en övergångsperiod. Att han inte har råd med semester detta år innebär ju inte att han inte kommer att ha det nästa år. Han är en vuxen man och får själv ta ansvar för hur han ska prioritera sina pengar. Har han själv valt att inte ta ut semester så är det upp till honom.

Det innebär ju inte att du inte kan hitta på något kul själv eller tillsammans med andra under din semester. Kanske kan du och sambon också hitta på roliga saker på helger och kvällar så att ni känner att ni har lite ledigt ihop?

Sedan blir jag också lite tveksam till vad denne man egentligen vill. Som jag förstår det vet inte exet eller barnet om att du finns ännu? Ändå är ni sambos? Hur kan han då umgås med sitt barn? Gör han det utanför lägenheten eller hemma hos sitt ex?
    Har han något umgänge med barnet förresten?

Känner hans vänner och släktingar till att du finns med i bilden? Eller är du helt hemlig?

Varför håller han dig hemlig? Vad har han för förklaring till det?

Separerade han pga att han ville bli tillsammans med dig eller för att han hade växt ifrån det gamla förhållandet?
Svar på tråden Min sambo gör allt för sitt ex, är det ok???