• Anonym

vågar jag satsa på nykter alkoholist?

Hej! Jag är en singeltjej med två barn; 6 och 8 år gamla som träffat en jättego` kille som jag verkligen känner för. Problemet är att han berättat att han är nykter alkoholist, nykter sedan ett år tillbaka. Jag ryggar självklart tillbaka, vågar man satsa på denna kille? Har nån erfarenhet av detta?

• Svar på tråden vågar jag satsa på nykter alkoholist?
  • Anonym (Sara)

Min erfarenhet av nyktra alkoholister är att de antigen blir frälsta eller trillar dit igen. Det är mycket lögner och du kommer komma långt ner på prioriteringslistan. Jag skulle inte ens bli kompis med en nykter alkoholist. Eftersom du har barn också skulle jag vara väldigt försiktig.

• hotis75

Han är fortfarande nynykter och bör endast ha en relation med sig själv ett bra tag framöver. Om du går in i relation med honom så hade jag nog undersökt rejällt inan hur långt han hunnit med sig själv, hur ser hans tankar ut på tex han får sug har han redskap för hantera det? plus hade tagit väldigt lång tid inan jag ens övervägt flytta ihop minst 2-3 år detta för barnens skull. Du kan även få bra råd och stöd inne på www.terapisnack.com

• Anonym (Suck)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-20 23:55:29 följande:

Min erfarenhet av nyktra alkoholister är att de antigen blir frälsta eller trillar dit igen. Det är mycket lögner och du kommer komma långt ner på prioriteringslistan. Jag skulle inte ens bli kompis med en nykter alkoholist. Eftersom du har barn också skulle jag vara väldigt försiktig.

Är du dum på riktigt eller? Inte ens bli kompis med en nykter alkoholist, skriver du.

Min närmsta vän är nykter alkoholist sedan 23 år tillbaka. Inte ett enda återfall.

Hon är lugnet och tryggheten i vår vänkrets. Alla vänder sig till henne för råd.

Hon har varit med om en resa som vi inte har. Gladare, roligare och en mer stabil person får man leta efter. Du anar inte hur många nyktra alkoholister det finns som faktiskt är de mest intressanta. Min vän är gudmor till 8 barn och väldigt lyckligt gift.

Till Ts: Mannen har varit nykter på tok för kort tid. Blanda inte in dina barn i en sådan "ny" nykterhet.

Marian Keyes är nykter alkoholist, du anonyma Sara skulle alltså vägra vara hennes vän?
  • Anonym (Ty)

Jag är själv nykter missbrukare.

Hade inte rekommenderat relation med mig själv de 2 första nyktra åren. Inte pga återfall för min del, men pga känslomässigt kaos.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Suck) skrev 2016-03-26 11:59:53 följande:

Är du dum på riktigt eller? Inte ens bli kompis med en nykter alkoholist, skriver du.

Min närmsta vän är nykter alkoholist sedan 23 år tillbaka. Inte ett enda återfall.

Hon är lugnet och tryggheten i vår vänkrets. Alla vänder sig till henne för råd.

Hon har varit med om en resa som vi inte har. Gladare, roligare och en mer stabil person får man leta efter. Du anar inte hur många nyktra alkoholister det finns som faktiskt är de mest intressanta. Min vän är gudmor till 8 barn och väldigt lyckligt gift.

Till Ts: Mannen har varit nykter på tok för kort tid. Blanda inte in dina barn i en sådan "ny" nykterhet.

Marian Keyes är nykter alkoholist, du anonyma Sara skulle alltså vägra vara hennes vän?

DU får vara kompis med precis vem du vill, det har jag inga åsikter om, men JAG vill inte vara kompis med en nykter alkoholist. Trivs du med din vän så är väl det jättebra, kul för er. Jag vet inte vem Marian Keyes är, jag antar att hon är någon slags artist, och svaret är nej, jag umgås inte med folk bara för att de är kända.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-28 19:48:02 följande:

DU får vara kompis med precis vem du vill, det har jag inga åsikter om, men JAG vill inte vara kompis med en nykter alkoholist. Trivs du med din vän så är väl det jättebra, kul för er. Jag vet inte vem Marian Keyes är, jag antar att hon är någon slags artist, och svaret är nej, jag umgås inte med folk bara för att de är kända.

Klart att JAG får umgås med vem jag vill. Min vän som är nykter sedan 21 års ålder missbrukade i 3 år. Ingen kan se eller märka att hon är nykter alkoholist sedan 23 år tillbaka.

Hon är en mycket framgångsrik jurist och ekonom. Marian Keyes är förövrigt en mycket framgångsrik författare. Men du läser säkert inte böcker. Du kanske umgås med någon missbrukare utan att veta om det. Finns många missbruk vet du.
  • feecee

Hej.
    Jag är själv nykter alkoholist och många verkar fokusera på återfallen.
    "Normala" människor kan man säga har återfall varje vecka. Oftast fredag och lördagar. De använder detta lösningsmedel (gift) och tycker det är normalt. Att ha en insikt att det inte är normalt att dricka lösningsmedel (vilket det är) är en ENORMT god sak.

Skillnaden för mig är jag jag hittade en lösning på mina problem. Alkoholen gjorde att jag slutade känna redan efter 20 minuter. Mirakelmedel!
    Nu lever jag med mina känslor och vet att även de värsta panikattackerna går över och kommer mer sällan efterhand. Ett förhållande utan alkohol är mer på riktigt. Personen ändrar inte sitt beteende efter ett par drinkar som aktiva. Ja, jag kallar helgdrickare för aktiva.

Lär känna honom. Vi är alla olika och att rekommendera eller inte går inte förrän vi träffat honom. 

Kram

• Anonym (Yes)
    feecee skrev 2017-03-08 11:31:30 följande:

Hej.

Jag är själv nykter alkoholist och många verkar fokusera på återfallen.

"Normala" människor kan man säga har återfall varje vecka. Oftast fredag och lördagar. De använder detta lösningsmedel (gift) och tycker det är normalt. Att ha en insikt att det inte är normalt att dricka lösningsmedel (vilket det är) är en ENORMT god sak.

Skillnaden för mig är jag jag hittade en lösning på mina problem. Alkoholen gjorde att jag slutade känna redan efter 20 minuter. Mirakelmedel!

Nu lever jag med mina känslor och vet att även de värsta panikattackerna går över och kommer mer sällan efterhand. Ett förhållande utan alkohol är mer på riktigt. Personen ändrar inte sitt beteende efter ett par drinkar som aktiva. Ja, jag kallar helgdrickare för aktiva.

Lär känna honom. Vi är alla olika och att rekommendera eller inte går inte förrän vi träffat honom. 

Kram

Bra skrivet men just denna tråd är 10 år gammal
  • Vargwolf

Jag har själv fått minnesluckor som är horribla. Det är många droger och framförallt i kombination som ger minnesluckor. Allt varierar ifrån person till person. Men absolut. Du kan "sudda ut" en hel dag om det är så.

Du får helt enkelt avgöra om du tror på det eller inte.. har gjort allt möjligt utan att han ens en gnutta minne utav det..

• Anonym ((=))
    Anonym (Yes) skrev 2017-03-08 12:01:21 följande:
    Bra skrivet men just denna tråd är 10 år gammal
    Ja visst är det så. Men tydligen läser vi det fortfarande och kan detta svar hjälpa någon så är det superaktuellt och superviktigt kanske?
  • Exalkis

Jag är nykter alkis sedan ~4 år och jag känner likadant som feecee. Jag har faktiskt svårt att se att jag skulle kunna vara ihop med någon som fortfarande dricker alkohol, hur måttligt det drickandet än är. Vill helt enkelt inte ha den skiten i mitt liv och särskilt inte i min bostad längre. Har knappt ens några vänner kvar som dricker, av liknande anledningar. Är dock ganska otypiskt nykter, har aldrig gått på AA eller medicinerats eller liknande utan blev nykter helt på egen hand utan hjälp, varken av systemet eller någon annan.

Är samtidigt också mer eller mindre permanent singel utan några chanser att ändra på den saken, men att tyda av den här tråden verkar det vara lika bra ändå då ingen vill ha människor som jag ändå. :)

Kan dock lova att återfall inte är ett problem för oss alla. Har varit nykter och kämpat för hårt för det här för länge nu för att kunna gå tillbaka. Tar hellre livet av mig än dricker en droppe alkohol till. Gör jag det är det i princip samma sak ändå, då hela mitt liv skulle vara kört igen efter första klunken och jag skulle direkt återgå till mitt värdelös dåtida jag. Den människan förtjänar inget annat än döden, och vägrar bli den igen, och återfall är helt enkelt inte på kartan.

Svar på tråden vågar jag satsa på nykter alkoholist?