Min spontana tanke blir lite som den anonyma ovan. 'Låt honom vara. Låt honom vara nykter längre.' En andra tanke är; dina barn. Herregud, utsätt dem inte ens för RISKEN med det uppslitande HELVETE det innebär av ständig oro, beredskap, besvikelser och risk-situationer det innebär - på livstid - att leva tillsammans med en människa (oavsett hur underbar) som har ett kemiskt beroende och som säkert har någon gräns för hur mkt han/hon 'tål' innan han/hon åker dit igen...
Har så många väninnor som försökt, om o om igen, att leva med alkoholister - mer eller mindre motiverade till nykterhet. Ingen av dem är lyckliga. Alla lever i ständig oro. Många har t o m försökt 'detach' eller avlägnsa sig känslomässigt fr sin partner för att KLARA att inte engagera sig då han dricker! Vad är det för förhållande?! Som förutsätter att man är känslomässigt avlägsnad?!
Jag var själv länge en av dem och även om jag alltid kommer älska den senaste mannen med alkoholproblem, så finns det ingenting som kan få mig tillbaka till den typen av relation. Det äter upp en innefrån: att ALDRIG kunna vara säker på att han inte blivit full eller är på väg att bli full... eller kommer bli det imorgon... Med allt det innebär (en sådan fylla) som inte kan beskrivas, det måste upplevas. Inte minst från ett barns perspektiv...
Än en gång: Att leva med en alkoholist är att leva insnärjd i förhandlingar (du kommer anpassa dig o riskera att gå med på mkt för att 'hindra' att han blir tex sårad, stressad, missnöjd o dricker etc). Det handlar om konstant misstro, oro, hopp, tillit och besvikelser. Krossat hopp. Det är sin älskade man förlorar, om och om igen, då han/hon dricker. Ge honom mer tid. Och riskera inte att utsätta dina barn för något sådant. Lycka till. Och till honom: LYCKA TILL. Jag vet att en del klarar det, men jag känner ingen som är stabil i sin nykterhet bara efter ett år... Var försiktigt.