• dotson

Hur mycket har du i buffert?

Kommer att få en större summa pengar under hösten och tänker använda dem till att serva bilarna, köpa nya vinterdäck, fixa i ordning gäststugan och några godsaker som ny kamera och kläder. En stor del tänker jag lägga undan till buffert och resten till sparande. (Sparande lär gå åt då vi bygga hus snart men bufferten kommer vi inte att använda till det).

Hur mycket bör man ha i buffert? Har hört att man bör ha vars en månadslön (brutto?) medan några säger årslön medan vissa menar att 10 000 är nog. Vad har ni i buffert och vad ska den kunna täcka? Har ni placerat de pengarna på något sätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-11 08:55:46:
    Jag vill inte ha en diskussion om huruvida man har möjligheter att spara ihop till en buffert eller inte. Nu har jag ju turen att få oväntade pengar på ett bräde. Så min fråga är egentligen hur mycket skulle du vilja ha i buffert och vad anser du att den bör täcka.

• Svar på tråden Hur mycket har du i buffert?
  • FruSascha

180.000. De är placerade i fonder. Onödigt att ha mycket pengar på ett vanligt bankkonto där man inte får någon ränta.

• Sweetkattis

30-50,000 beroende på hur många ni är.. jag känner mig inte trygg med mindre..

• Fidelis ad urnam

Just nu har vi ca 290 000:- i fonder, 50 000:- på ett sparkonto och runt 12 000:- kvar på semesterkontot.

Home is anywhere you are..... Reta er på den ni
  • Bisquit

du kan ju placera i fonder/ aktier ( med risk att förlora allt )
    Eller ha pengarna på ett... vad-heter-det? framtidskonto?
    Där får du högre ränta än ett vanligt lönekonto.

Eller placera en del av pengarna i fonder / aktier och en del på vanligt "säkert" konto.

Du har ingen ex bankman du kan prata med?

• Man80

I staterna brukar man säga att man ska Fuck you-money. Dvs, man ska kunna gå in till chefen, säga fuck you och gå hem från jobbet.

Sen om detta är en årslön, månadslön, differens mellan a-kassa och full lön mm kan ju diskuteras men min personliga åsikt är att alla ska sträva efter att stoppa undan en årslön.

• Pyff

AAAARGGHHHH, jag HATAR ordet buffert förmodligen för att min ex-sambo TJATADE om det HELA TIDEN!!!
    Personligen lever jag hellre gott i nuet än att sparar "för kråkorna" Kan bero på att både jag och sambon vet hur fort allt kan vara slut (min mamma och hans pappa gick hastigt bort när de var unga). Vi är alltså överens om att vi hellre lever som kungar NU än hamstrar för något man ej vet om man kommer få uppleva............
    Naturligtvis har vi pensions-sparande (rätt mycket) och ca 100000 på banken, men med våra inkomster skulle vi kunna spara mycket mer....................men vi ser som sagt inte nyttan med det - ha kul medans du lever säger jag!

Pyff på er!
  • TEDDEN

Pyff

Och det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Vi har en buffert som vi skulle kunna leva på i flera, flera år utan att behöva sälja något. Tanken är dock att den inte skall röras.
    Men nu är det få förunnat och jag tycker att en buffert skall vara rimlig för vilka omkostnader som kan dyka upp. Dvs bor man i hus bör man väl ha pengar till nytt tak/värmepanna eller vad det nu kan vara som kan gå sönder. För att ta ETT exempel.

• Mia83

Just nu 5000kr eftersom vi precis har startat vårt buffertsparande. Målet är 15 000kr, vilket känns helt ok för oförutsedda utgifter när man bor i lägenhet och har en bilmekaniker i familjen, samt kan leva på den enes inkomst.

• Fru Filur

"Förstabufferten" i form av räkningskontot ligger på ungefär två månadsutgifter, dvs det skulle kunna strula så illa att ingen av oss fick lön på två månader, vi kan iaf betala alla normala utgifter.
    På vårt ICA- och COOP-kort ligger vi även där ca två månader före, skulle det vara kris kan det säkert räcka både tre och fyra månader också; mindre filé och mera blodpudding, typ...

Sedan finns det mer låst sparande så att vi klarar oss i kanske ett - ett och ett halvt år utan någon som helst inkomst om vi skulle snåla ordentligt...

• tintilar

10 000:- är minimum om man nån månad ligger efter av ngn anledning. Men annars är det en liten månadslön som är minimum. Sen har vi ju sparande utöver det, men de pengarna använder man ju på ett annat sätt.

• Tridde

jag skulle vilja veta vad bufferten ska vara till innan jag kan uttala mig om vad jag anser vara en rimlig buffert. handlar det om att ni bor i hus bör ni ju ha pengar för att kunna kosta på er en ny tvättmaskin och kanske värmepanna ifall de skulle gå sönder, såna saker som man absolut inte klarar sitt boende utan. handlar bufferten om att ni vill känna er trygga om nån av er blir arbetslös eller sjuk kan det ju minst handla om en eller två månadslöner, både försäkringskassan och akassan kan ju vara segare än allt segt ibland.
    jag bor i hyresrätt, har ingen bil och det enda dyrbara jag har jag inte "klarar" mig utan är datorn och tvn. jag har en gammal tv och datorn är ganska trasig så där vet jag att bägge kommer gå sönder snart. där bör jag ju då bygga upp en buffert som kan täcka dessa två utgifter. sen pluggar jag och där vet jag ju exakt när pengarna inte kommer rulla in, tex december trots att jag läser heltid alla månader (skumt, ska ta mig ett snack med csn ang det), dessutom är det då jul + min sons födelsedag så där kommer jag behöva minst en månadslön i buffert, och det gör ju inget om jag har denna buffert redan nu. så allt som allt blir min buffert en månadsinkomst plus kanske 2000 för tv och 2000 för att laga datorn. sedan tillkommer ju sparande efter det men det var ju buffert du funderade över

• Themis

Jag röstar nog också på kul medan man lever även om jag blir stressad om jag inte kan pynta tre månadslöner på ett bräde.

Men jag har också sagt "fuck you" till ett par arbetsgivare så jag vet att jag klarar mig ändå.

• Catti41

En månadslön (brutto) har vi enkelt tillgängligt på ett vanligt sparkonto med mes-ränta. Detta för att ha snabba pengar att tillgå vid behov, det gäller väl mest om bilen behöver fixas, eller man behöver en ny tvättmaskin eller nåt sånt. (Vi bor också i hyresrätt.) Sen har vi betydligt mer i fonder och liknande, men det tar ju längre tid att realisera. De pengarna är ju mer till för om vi hamnar på obestånd. Eller till att dryga ut föräldrapengen.

Jag skulle nog säga att en lagom buffert att ha, är iallafall den summa som man betalar i räkningar varje månad. Då vet man att man kan betala det som behövs även om något väldigt oförutsett händer.

Svar på tråden Hur mycket har du i buffert?