Om vådan av sen pubertet
Jag vet inte om sen pubertet och hog intelligens ar sarskilt ihopkopplat, men jag kan tanka mig att tidig pubertet gor att man borjar tanka pa andra saker an att plugga tidigare an de som utvecklas sent.
Jag vet inte om sen pubertet och hog intelligens ar sarskilt ihopkopplat, men jag kan tanka mig att tidig pubertet gor att man borjar tanka pa andra saker an att plugga tidigare an de som utvecklas sent.
Sorry, men den har teorin later lite for revanchaktigt. Typ som att nan late bloomer nagonstans har varit bitter i sin utveckling och rattfardigar sin tontighet med att den minsann ar smartare an medel.
Nu har jag ju bara last abstracten som du lankade till, men teorin later lite, tja, halvfardig. Star det i den storre artiklen hur dessa barn som blev kollade klarade av skolan?? Hur socialt involverade de var etc. etc. etc.?
Jag tycke rinte det later helt omojligt att hjarnan utvecklas olika hos olikt intelligenta manniskor, men jag tror aven att hjarnan utvecklas olika hos manniskor som springer snabbt, orienterar bra, ar valdigt sociala etc. etc. etc. Och det tror jag helt enkelt beror pa att hjarnan utvecklas mest dar den anvands mest.
Jag vet att jag hade en psykologiprofessor som pratade om att det finns forskning pa hur mognad under tonaren, (eller innan och efter da beroende pa hur tidig och sen man var), paverkar bade killar och tjejer overlag. Det var ratt sa intressant, men jag kommer inte ihag vem som stod bakom den forskningen. Basically sa var tidig utveckling positivt hos killar. De blev stora, starka och poppis, medans tidigt utvecklade tjejer blev inatvanda, finniga och lite for runda lite for tidigt, (alltsa sedda som feta hos alla andra). De som utvecklades mest som alla andra var ocksa mest som alla andra, och de stackare som utvecklades sent blev oftast lite utanfor med, speciellt killarna.
Man kanske kan googla developmental psychology and maturity in teenagers eller nat?? Hur hittade du "din" forskning?
Ja, alltsa, jag tror inte du ar helt ute och cyklar, men jag tror inte att man enbart kan se till de som ar sent utvecklade och intelligenta, (eller bara pojkar). Och sen sa tror jag att skolsystemet ar en spegelbild av samhallet.
De som ar poppis generellt ar stora, starka killar och relativt vanliga tjejer.
Jag utvecklades tidigt, men har klarat mig galant i skolan. Jag kunde lasa och allt det dar langt innan jag borjade ettan och holl mig over medel hela skolgangen trots att jag var uttrakad och inte pluggade nat.
Dina teorier stammer nog till en viss del, men jag tror att de ar lika mycket social darwinism bakom den som hjarnans utveckling. Det kanns som att du forsoker hitta EN grej att skylla pa, men jag tror inte att det ar sa latt.
Att skolsystemet ar knappt och tragiskt haller jag med om. Men det ar en del av den varld vi lever i, och det basta sattet att forinta mobbare ar att forsta varfor de mobbar, inte dumforklara dem, eller systemet som de ar fast i. Forresten sa var en av de vidrigaste mobbarna pa min skola hogt intelligent och riktigt sent utvecklad. Han hade val komplex for det och var tvungen att bevisa motsatsen.
Jag tycker inte heller en skola dar mobbing far forekomma ar bra. Vi tycker mycket lika. Men jag tycker att du ar for enkelsparig i din teori bara.
Jag tror att tidiga killar kan domdera som de vill for att samhallet har en bild av en maktig man som en stor stark karl t.ex. Skulle en maktig man sterotypiskt vara liten och tanig sa skulle sakert de tidigt utvecklade killarna ha samma ode som de tidigt utvecklade tjejerna.
Men hur skall man losa det?? Nar man redan har gatt 7 ar i skolan sa ar det val lite svart att andra pa vilka som gar i vilken arskurs??
Har i USA sa kan man om man har ett barn som ar fott under forsta halften av skolaret valja att fa det barnet att borja ett ar senare eftersom det ofta skiljer stort pa en 6-aring fodd i januari och en i december samma ar. Det tycker jag ar bra, men hur fixar man det nar de blir aldre??? For det gar val inte direkt att se vem som kommer utvecklas sent eller tidigt???
Det finns aven klasser har for folk med olika begavning i de olika arskurserna, men mobbing forekommer anda, och pga USA komplexa social historia sa ar systemet aven valdigt orattvist med snudd pa rasistiskt och absolut elitistiskt.
Sen sa skall vi inte ens prata om hur olika tjejer och killar utvecklas. Om man ser till det sa borde ju de ga i olika skolor och ja, man kan halla pa att separera i all evighet om man analyserar riktigt lange.
Jag tror att det viktigaste ar att ha insatt personal, och att ha noll-tolerans mot all form av orattvisa som kan forekomma inom en skola. Mobbing ar absolut vidrigt, men jag tror inte att det forsvinner om man satter alla sma killar i en och samma skola.
Vad galler det dar med maktiga man, sa menade jag utifran en 14-arings perspektiv. Nu vet jag inte hur det ser ut i Sverige, men har sa ar t.ex. Wrestling ur-poppis hos killar i just den aldern, inte Bill Gates. Det ar val egentligen de mesiga som har den mesta makten, men i TV, pa film och i media sa ar det de stora, starka, vackra mannen som styr. Tyvarr tror jag att det ar den senare bilden som styr de flestas ide om vad som ar haftigt och maktigt.