Om vådan av sen pubertet
På den tiden då mänskligheten i huvudsak levde på jakt och stammen var motsvarigheten till dagens samhälle så kunde barnen i mycket välja sällskap som passade dem utvecklingsmässigt.
I dagens skolsystem är detta mycket svårare då de på rent kronologisk grund placeras tillsammans med andra barn födda vid ungefär samma tidpunkt.
Då puberteten infaller vid olika ålder för varje individ ger detta upphov till stora skillnader i mognad för klassens elever med början ibland redan i 4:e eller 5:e klass. I 7:e klass är skillnaderna mycket stora.
Enligt "The Plowden report" är i genomsnitt 19 av 20 flickor fysiologiskt mellan 10 och 15 år gamla vid kronologiskt 13 års ålder så den fysiska mognaden mellan olika flickor skiljer sig mycket som ni kanske kommer ihåg från er barndom ?
För pojkarna är skillnaderna ännu större, vilket medför stora problem för de pojkar som är sena i utvecklingen.
Orsaken är delvis att de tidigt mogna pojkarna ofta använder sina av testosteronet välutvecklade fysiska krafter till att dominera eller direkt mobba de senare mogna och därför fysiskt svagare pojkarna.
Ett annat skäl är att de sent mogna pojkarna får problem att relatera socialt i klassen då flertalet elever - särskilt de som dominerar/leder klassen i socialt avseende - har fysiskt andra förutsättningar för det sociala samspelet, vilket lätt leder till socialt utanförskap för de som har sen pubertet.
Att sen pubertet är ett svårt problem i skolan är numera väl känt. Studier visar att sent mogna pojkar oftare lider av stresstillstånd, emotionella och sociala problem, medan de som mognar tidigare har en viss fördel därav i klassens sociala samspel.
Den sena puberteten blir ofta inledningen till relationsproblem även senare i livet. Betydelsen av en socialt harmonisk utveckling i pubertet/adolescens kan inte överskattas !
Detta gäller speciellt om de sent mogna pojkarna blir fysiskt mobbade av de tidigare mogna och därför fysiskt starkare pojkarna. Mobbing leder nämligen till en omfattande provkarta av olika mentala problem.
Säkert kan sägas att de sent mogna pojkarna - och då särskilt de som blir mobbade - i genomsnitt kommer att utvecklas väsentligt sämre intellektuellt och studiemässigt än de som får en normal eller tidig pubertet.
Dessutom får de av sin sena pubertet och ev mobbing en rad relationsproblem - inkl sexuella sådana - som medför att de kan förväntas även fortplanta sig sämre.
Enligt "The Plowden report" har tidpunkten för adolescensens slut förskjutits från 22 års ålder vid 1900-talets början till 17-18 års ålder år 1967 och denna utveckling förefaller fortsätta.
Min första fråga här är om detta delvis kan förklaras med att pojkar med sen pubertet i skolan närmast straffas ut ur de sociala sammanhang som leder till fortplantning? Om de sent mogna pojkarna kan förväntas fortplanta sig sämre än de tidigare mogna pojkarna så bör det ju för varje decennium leda till en allt tidigare pubertet hos eleverna.
Enligt "The Plowden report" så infinner sig adolescensens slut - liksom pubertetens början - allt tidigare. Adolescensens slut tidigarelades under 1900-talet med c:a 4 månader per decennium.
Och om det verkligen är så att sen pubertet tenderar att reducera fortplantningen för de som drabbas därav finns det ytterligare ett intressant perspektiv:
Modern forskning har visat att särskilt begåvade barns cortex (läs intelligens) utvecklas till sen ålder eller kanske 12 år medan mindre eller normalt begåvade barns cortex växer bara till 8-10 års ålder. När cortex är färdigvuxen så börjar den reduceras i pubertet och adolescens, dvs den minskar faktiskt i vikt under denna tid samtidigt som de talanger som odlas under pubertet/adolescens förstärks genom myelinisering (beläggning med protein) av de nervbanor som har utvecklats under barndomen.
Nu menar jag att det är sannolikt - även om jag inte har sett det belagt i forskningsresultaten - att de barn vars cortex utvecklas till 12 års ålder också har en väsentligt senare pubertet än de barn vars cortex utvecklas till bara 8-10 års ålder.
OM så är fallet kan det betyda att den kronologiskt grundade indelningen av barn i skolan skapar stora problem även för de särskilt högt begåvade barnen då de tvingas följa med in i klasser där de utmärker sig själva med en socialt negativ sen pubertet relativt sina klasskamrater.
Om om grunden för deras sena mognad av cortex är genetiskt betingad så betyder det att vi slår ut vår egen begåvningsreserv ur populationen !!!
Vilket är ett skäl varför jag skriver här. Jag anser nämligen att detta i så fall är ett högt pris att betala för vår utbildning. Stora delar av de genetiska begåvningsresurser vi har ackumulerat under 100.000-tals år slås ut inom ett par århundraden till följd av ett imbecillt skolsystem !!!
Ett annat skäl varför jag skriver om detta här är att jag har upplevt detta inom vår egen släkt.
Min mor hade en bror som var extremt begåvad enligt henne och som inom familjen faktiskt anses ha mobbats till döds av sina mindre begåvade "klasskamrater".
Själv var jag också ett särskilt högt begåvat barn som fick en c:a 2 år sen pubertet och därvid utsattes för daglig mobbing av en förvuxen individ som inte klarade av skolarbetet. Han njöt tydligt av att mobba mig som hade varit klassens ljus. Jag blev av med honom när mina betyg möjliggjorde för mig att slippa honom i mina mer teoretiska studier, men då var jag redan allvarligt traumatiserad och hade tappat min tidigare goda kontakt med t.ex. lärarna i skolan. Detta ledde senare till allvarliga negativa konsekvenser i mitt vuxenliv.
Osökt minns jag även Guillous "Ondskan" som skildrar den fysiska mobbing som fortfarande än i dag finns i våra skolor även om problemet har uppmärksammats mer sedan Göran Persson (som också lär ha varit mobbad i skolan) initierade en ny lagstiftning mot mobbing. Turligt nog för Guillou så hade han en tidig pubertet som just gav honom nödvändiga resurser för att skydda sig.
När det gäller flickor så har jag förstått det så att flickor klarar sen pubertet mycket bättre. Delvis därför att pojkar normalt inte mobbar flickor fysiskt och delvis därför att eventuell senare sexuell mognad närmast underlättar kontakten med deras egna klasskamrater.
Så begåvade flickor med sen pubertet brukar klara sig i denna process och bli begåvade kvinnor som kan gå ganska långt akademiskt till skillnad från deras manliga motsvarigheter.
Nu till min fråga i detta inlägg: Har du någon personlig erfarenhet av sent mogna barn som har tvingats gå i samma klass som mycket tidigare mogna barn och som har lidit och skadats härav ? Som jag anser fallet har varit för mig ...
Säg gärna också om barnet i fråga var begåvat OCH hade en sen pubertet. (Även om det klarade sig från skador under skoltiden.)
Jag önskar även få veta hur det har gått för flickor med sen pubertet.
För den som är intresserad av ämnet har jag skrivit en tämligen spretig artikel där jag betonar det möjliga sambandet mellan sen pubertet och hög begåvning i min blogg. Där finns också ett par källreferenser.