• Maui

Värkstimulerande dropp

När jag kom in till BB hade jag haft intensiva och långa värkar i över två dygn och var relativt slut både fysiskt och psykiskt. Det visade sig att jag var öppen 6 cm men eftersom vattnet inte hade gått och jag inte hade tillräckligt täta värkar för att anses vara i den aktiva fasen så tog BM hål på hinnorna för att vattnet skulle gå. Detta hade dock ingen effekt och efter ytterligare två timmar på BB så hade det inte hänt någonting (dvs jag var fortfarande "bara" öppen 6 cm).

Jag hade i min födelseplan uttryckt att jag helst ville föda utan värkstimulerande dropp men slutligen rekommenderade BM ändå i samråd med förlossningsläkaren att det skulle sättas. Drygt två timmar efter att droppet sattes så föddes min lilla tjej och trots att jag upplevde droppet som något obehagligt så är jag idag ändå glad över att det sattes eftersom jag inte är säker på att jag hade orkat med en ännu mer långdragen förlossning.

• Maui

Kan tillägga att jag inte tog EDA utan enbart använde mig av lustgas och att beslutet till att rekommendera droppet alltså hade att göra med att jag började få slut på krafter.

Svar på tråden Värkstimulerande dropp