• daysi80

Värkstimulerande dropp

Jag är lite orolig för att de rutinmässigt ska sätta värkstimulerande dropp på mig. Jag vill att förlossningen ska sätta igång av sig självt och vara så naturlig som möjligt. Det är ju aldrig bra att göra saker "konstgjort":
    Jag har också förstått att värkarna blir mer intensiva och smärtsamma, samt att - om ens egna värkar kommer igång - att barnet kan få syrebrist p.g.a. värktätheten.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Sätter de värkstimulerande rutinmässigt även om man föder utan EDA etc?
    Vad är indikationen på att sätta värkstimulerande?
    Jag kan acceptera att de sätter det om det är fara för bebisen, men absolut inte annars, för att "påskynda förloppet".

Jag vill gärna ha era tankar, erfarenheter och resonemang.

• Svar på tråden Värkstimulerande dropp
  • Valkyriah

jag fick det,eftersom jag hade krystat i 1 ½ timme och inte hade några vilopauser överhuvudtaget under den tiden,det var som en enda värk helt enkelt.Sonens hjärtljud gick ner pga av det så då sattes värkstimulerande dropp in.

Jag hann aldrig få EDA utan hade lite lustgas.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • listo

Jag upplever inte att man inom svensk förlossningsvård försöker påskynda förlossningar. Värkstimulerande dropp sätts inte (enligt min erfarenhet) om det inte behövs.

Det är säkert väldigt olika var de drar gränsen, och man har naturligtvis alltid rätt att säga sin egen åsikt också!

• daysi80

Valkyriah - men blev det inte ännu värre med värkarna när du fick värkstimulerande?

• daysi80

listo - OK, känns ju bra att höra. Jag har nämligen hört mycket om att de sätter värkstimulerande på nästan varenda kotte. Jag vet faktiskt ingen som inte fått det, förutom de som haft rekordsnabba förlossningar.

Läste statistik om att man använder värkstimulerande vid varannan förlossning i Sverige.

SÅ dåliga på att föda barn på naturligt sätt kan vi väl inte vara?

• Valkyriah
    daysi80 skrev 2007-07-09 15:53:45 följande:
    Valkyriah - men blev det inte ännu värre med värkarna när du fick värkstimulerande?
    det fick värkarna att "jobba" mer så att han kom ut snabbare än vad han hade gjort utan...

det är ju inte så att värkarna blir mer smärtsamma av det utan att de helt enkelt blir mer kraft i värkarna...
  • Valkyriah

ska tillägga att sonen föddes 4 timmar efter att vattnet gått och värkarna kom ca 15-20 min efter det.

• MollyJones

Skriv in i ditt förlossningsbrev att du vill föda så naturligt som möjligt, så länge det inte är någon fara för din eller barnets hälsa. Precis som med olika typer av smärtstillande är det nog ganska olika från sjukhus till sjukhus hur ofta de vill sätta in värkstimulerande dropp. Så länge du och barnet mår bra borde de ju inte ha anledning att försöka tvinga på dig någonting alls egentligen. Det är ju du som ska föda ditt barn, ingen annan. Gör ett eller flera studiebesök på förlossningsavdelningen där du tänker föda och passa på att prata med dem när du är där. Ju mer du vet desto bättre kan du förbereda dig.

• Fru Humla

jag har upplevt det som att de inte gör något för att påskynda/hjälpa om det inte absolut behövs.
    jag ville bli igångsatt efter att ha haft mycket sd osv, hade mogen tapp och oregelbundna värkar men så länge allt ser bra ut vill de inte sätta igång nåt.
    däremot fick jag lite hjälp på traven av en hinnsvepning.
    hade EDA å slapp ändå droppet. jag hade skrivit att jag var rädd för droppet från min första förlossning. kanske var det därför man avvaktade med det men bm hängde upp det på slutet för hon trodde jag skulle behöva det. men då blev jag så arg så jag krystade ner bäbis på ett par värkar.
    bm sa efteråt att dte visst räckte med att skrämma mig*haha*
    efter de kom de riktiga krystvärkarna igång av sig själv å det blev klart på en stund.

• daysi80

Fru Humla - haha, samma sak händer säkert mig också - blir skitförbaskad när jag ser droppet bara.

Jag ska skriva i brevet att jag vill föda så naturligt som möjligt. Blir det fara för livet är det klart de får sätta dropp, då får de göra vad som helst för att få ut bebisen!

• Jenzanmam

Jag blev igångsatt med värksstimulerande dropp efter 3 dygnet..när vattnet gick..fick inga värkar så då satt dom igång mej...Tycker det gick bra fast det gick fort..
    Gjorde ondare..om man jämför med mitt första som satts igång naturligt..Men det gick hur bra son hällst..hela förlossningen tog 3 1/2 tim...Så det blev ganska intensivt..

• Maui

När jag kom in till BB hade jag haft intensiva och långa värkar i över två dygn och var relativt slut både fysiskt och psykiskt. Det visade sig att jag var öppen 6 cm men eftersom vattnet inte hade gått och jag inte hade tillräckligt täta värkar för att anses vara i den aktiva fasen så tog BM hål på hinnorna för att vattnet skulle gå. Detta hade dock ingen effekt och efter ytterligare två timmar på BB så hade det inte hänt någonting (dvs jag var fortfarande "bara" öppen 6 cm).

Jag hade i min födelseplan uttryckt att jag helst ville föda utan värkstimulerande dropp men slutligen rekommenderade BM ändå i samråd med förlossningsläkaren att det skulle sättas. Drygt två timmar efter att droppet sattes så föddes min lilla tjej och trots att jag upplevde droppet som något obehagligt så är jag idag ändå glad över att det sattes eftersom jag inte är säker på att jag hade orkat med en ännu mer långdragen förlossning.

• Maui

Kan tillägga att jag inte tog EDA utan enbart använde mig av lustgas och att beslutet till att rekommendera droppet alltså hade att göra med att jag började få slut på krafter.

• Anonym (Fruktansvärt)

jag är övertygad om att jag fick värkstimulerande pga av att de ville påskynda förlossningen och fp rummet ledigt snabbare. Jag födde en het sommardag då det var kö till förlossningsrummen och jag fick spendera lång tid i en korridoren. Min förlossning fortskred i bra takt och var hanterbart. Det var min första förlossning. Jag fick en ven grej satt i handryggen och ifrågasatte vad det var, sköterskan svarade saltlösning bara för att hjälpa blodflödet eller nåt sånt. Minns ej exakt. Vid nåt tillfälle måste de ha bytt ut påsen med saltlösning till värkstimulerande för det kunde jag läsa i min journal efteråt. Värkarna blev panik onda och jag kunde inte hantera den plötsliga accelerationen av smärta. De gav mig epidural när jag var 9 cm öppen men den kan knappt ha hjälpt. Jag svimmade konstant av smärtan och krystade i 2 timmar under ett mer sovande tillstånd än vaket eftersom jag skrek och svimmade av smärtan mellan varje värk. Till slut klämde jag ändå ut sonen som vägde 4760 g och barnmorskorna tyckte det var en fin förlossning medan jag tyckte den var katastrofal. Ville ha en lugn och naturlig förlossning inte en utan kontroll där sköterskorna sa åt mig att vara tyst och knappt var närvarande.

Svar på tråden Värkstimulerande dropp