• daysi80

Värkstimulerande dropp

Jag är lite orolig för att de rutinmässigt ska sätta värkstimulerande dropp på mig. Jag vill att förlossningen ska sätta igång av sig självt och vara så naturlig som möjligt. Det är ju aldrig bra att göra saker "konstgjort":
    Jag har också förstått att värkarna blir mer intensiva och smärtsamma, samt att - om ens egna värkar kommer igång - att barnet kan få syrebrist p.g.a. värktätheten.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Sätter de värkstimulerande rutinmässigt även om man föder utan EDA etc?
    Vad är indikationen på att sätta värkstimulerande?
    Jag kan acceptera att de sätter det om det är fara för bebisen, men absolut inte annars, för att "påskynda förloppet".

Jag vill gärna ha era tankar, erfarenheter och resonemang.

• Svar på tråden Värkstimulerande dropp
  • daysi80

Valkyriah - men blev det inte ännu värre med värkarna när du fick värkstimulerande?

• daysi80

listo - OK, känns ju bra att höra. Jag har nämligen hört mycket om att de sätter värkstimulerande på nästan varenda kotte. Jag vet faktiskt ingen som inte fått det, förutom de som haft rekordsnabba förlossningar.

Läste statistik om att man använder värkstimulerande vid varannan förlossning i Sverige.

SÅ dåliga på att föda barn på naturligt sätt kan vi väl inte vara?

• daysi80

Fru Humla - haha, samma sak händer säkert mig också - blir skitförbaskad när jag ser droppet bara.

Jag ska skriva i brevet att jag vill föda så naturligt som möjligt. Blir det fara för livet är det klart de får sätta dropp, då får de göra vad som helst för att få ut bebisen!

Svar på tråden Värkstimulerande dropp